لطف الله فروزنده در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: حملونقل همگانی تهران با توجه به عقب ماندگی بیش از یک دهه، نیازمند توجه ویژه است و از اینرو مدیریت شهری در دوره ششم جبران کمبود در این حوزه را در اولویت قرار داد و امسال حدود ۷۵درصد از بودجه عمرانی شهرداری به توسعه شبکه حملونقل عمومی اختصاص داده شده است.
فروزنده با اشاره به این که در حوزه حملونقل می بایست به سمت برقیشدن حرکت کنیم؛ گفت: چرا که دنیا ۱۰سال است به سمت خودروهای برقی حرکت کرده، اما در تهران اقدام خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد تردد اتوبوسهای دیزلی و تاکسیهای بنزینی هستیم؛ بنابراین برقیسازی ناوگان همگانی امروز مطالبه شهروندان و نیاز شهر است که معتقدم این کار میبایست زودتر از این صورت میگرفت.
او ادامه داد: برقیسازی ناوگان همگانی کلانشهری چون تهران حتما منجر به کاهش آلودگی هوا میشود، چراکه تهران در طول سال با ذرات آلاینده و آسمان خاکستری دست به گریبان است و به ندرت پایتختنشینان شاهد هوای پاک و آسمان آبی هستند. بنابراین علاوه بر اتوبوس، حتما باید در برقیسازی سایر وسایل نقلیه از جمله تاکسی و موتورسیکلت ورود کنیم که این کار در دستور مدیریت شهری قرار دارد.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: در برقیسازی ناوگان حملونقل همگانی حتما روی ظرفیت شرکتهای خارجی تمرکز نمیکنیم و از توانایی شرکتهای خودروساز داخلی هم استفاده میشود و برای تحقق این موضوع با کارخانههای اتوبوسسازی بخش خصوصی به ارزش ۲۸همت قرارداد امضا کردیم.
او ادامه داد: در سفر مدیران شهری تمرکز روی جذب سرمایهگذاری طرف چینی بود. ۵ قرارداد در حوزه نوسازی ناوگان عمومی با این مدل تأمین مالی بسته شد، یک هزار دستگاه اتوبوس گازی، ۱۰هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰هزار ون برقی، ۱۰۰هزار موتورسیکلت برقی که البته بخشی از هزینه قراردادها وام است و همه باید برای بازپرداخت آن کمک کنند؛ همچنین از بانک مرکزی و وزارتخانههای صمت و نفت نیز انتظار حمایت داریم.
آن طور که فروزنده تاکید کرده: با وزیر صمت جلسات مفصلی برای برقیسازی خودروهای تهران داشتیم و هماکنون در حال فراهمکردن زیرساختهای لازم و همچنین در تعامل با وزارت نیرو پیگیر تأمین برق مورد نیاز خودروها هستیم.