جایزههای کسبوکارها یکی از جذابیتهای آنان برای کاربران و مشتریانشان هستند. معمولاً مسابقهها یا قرعهکشیها با هدف جذب مشتری بیشتر انجام میشوند و به بختواقبال بستگی زیادی دارند؛ اما آیا راهی برای درآمدزایی از این رویدادها یا استراتژیهای جذب کاربر وجود دارد؟
کد ریفرال چیست؟ تاریخچه کد دعوت یا ریفرال
تاریخچه کد ریفرال بهمراتب به قبل از دنیای دیجیتال و اینترنت بازمیگردد. این مفهوم از دههها پیش وجود داشته است و در حالت کلی، به معرفی کسبوکار یا خدمات به افراد دیگر اشاره میکند. درواقع، نوعی از تبلیغات گرم یا دهانبهدهان است که در دنیای دیجیتال بازسازی شده و کدی اختصاصی است که فرد به آشنایانش میدهد تا آنان با استفاده از این کد از محصول یا خدمات برندی استفاده کنند.
زمانیکه با افراد نزدیک مثل اعضای خانواده یا دوستانتان درباره تجربه خرید موفق یا دریافت خدمات باکیفیت صحبت میکنید، شاید بیشترین تأثیر را برای معرفی برند یا فرد بهدنبال داشته باشد. دنیای تجارت دیجیتال دقیقاً با استفاده از این رفتار و نفوذ و تأثیرگذاری آن، مفهوم ریفرال یا کد دعوت را ساخت. درواقع، واژه ریفرال اولینبار در دنیای تجارت و بازاریابی زمانی شناخته شد که کسبوکارها به معرفی خود بهواسطه مشتریان به دیگران اهمیت دادند.
مزایای استفاده از کد ریفرال برای مشتریان کسبوکارها
با پیشرفت فناوری و گسترش اینترنت، کد ریفرال بهعنوان عنصر اساسی در مدلهای بازاریابی مختلف استفاده شد. ازجمله مدلهای مشهور این حوزه مدل بازاریابی چندسطحی (MLM) است که در آن اعضای شبکه با معرفی دیگران به شبکه، امتیازها و پاداشهای مالی کسب میکنند. با آغاز دوران دیجیتال و ایجاد سیستمهای آنلاین، مفهوم کد ریفرال بهشکل دیجیتال درآمد و متداولتر شد. کدهای ریفرال بهعنوان لینکهای منحصربهفرد ایجاد شدند و به افراد اجازه دادند تا با اشتراکگذاری این لینکها، دیگران را با محصول یا خدمت یا وبسایت برندها آشنا کنند.
افزایش مشتریان
با ارائه تخفیفها و جایزهها یا پاداشهایی به مشتریان فعلی که دوستانشان را به کسبوکار معرفی میکنند، شرکتها میتوانند تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.
تبلیغات اثربخش
افرادی که محصولات یا خدمات را با استفاده از کد ریفرال به دیگران معرفی میکنند، درواقع بهعنوان سفیران تبلیغات برند عمل میکنند. این امر باعث میشود که تبلیغات بیشتری بهصورت اثربخش انجام شود.
ماندگاری مشتریان
مشتریانی که از محصولات یا خدمات خود راضی هستند و آن را به دیگران توصیه میکنند، ممکن است بهعنوان مشتریان وفادار شناخته شوند.
کاهش هزینههای بازاریابی
استفاده از کد ریفرال میتواند به شرکتها کمک کند تا هزینههای بازاریابی را کاهش دهند؛ زیرا تبلیغات از طریق مشتریان فعلی انجام میشود.
انگیزهبخشی برای مشتریان
ارائه تخفیفها و هدیهها یا پاداشهایی به مشتریانی که دیگران را معرفی میکنند، میتواند انگیزهشان را برای انجام این فعالیت افزایش دهد.
آیا ارزشمندبودن جایزه کد دعوت مهم است؟
ارزشمندی جایزه برای کد ریفرال یا کد دعوت معمولاً به میزان تأثیرگذاری و اهمیت کسبوکار یا سرویسی بستگی دارد که از کد ریفرال استفاده میکند. هر شرکت میتواند براساس استراتژی بازاریابی و هدف مشتریان خود، جوایز مختلفی برای کد ریفرال تعیین کند. گاهی اوقات، برندها ممکن است جایزههای نقدی، تخفیفهای خاص، هدیههای فیزیکی یا خدمات رایگان ارائه دهند.
برای مثال، دراپباکس (Dropbox) در کمپینهای خود به افرادی که دوستانشان را به سرویس معرفی میکردند، فضای ذخیرهسازی اضافی رایگان ارائه داده است یا اوبر (Uber) در برخی مواقع جوایز نقدی یا سفر رایگان را به افرادی اعطا کرده است که دعوتنامههای خود را به دیگران ارسال میکردند. افزونبراین، Airbnb به افرادی که دوستانشان را به این سرویس معرفی میکردند، اعتبار سفر یا تخفیفهایی با امکان تبدیل به نقدینگی ارائه داده است.
صرافیهای دنیا چقدر از کد دعوت استفاده میکنند؟
یکی از استراتژیهای اصلی در صرافیهای جهان استفاده از کد دعوت است. درواقع، اهمیت اعتماد در دنیای مالی بهویژه رمزارزها تأثیر معرفیشدن از سمت افراد نزدیک را چندین برابر میکند. بنابراین، هر صرافی رمزارزی ممکن است برنامهها و جایزههای متفاوتی برای کاربرانی که افراد دیگر را به صرافی معرفی میکنند، در نظر بگیرد. کد ریفرال معمولاً در قالب تخفیفها، جایزههای نقدی، توکنهای رمزارزی یا کارمزدهای تراکنش ارائه میشوند.
بایننس، کوینبیس، کراکن و بیتفینکس ازجمله صرافیهای بزرگی هستند که از جایزههای نقدی و ایردراپ یا توکنهای رمزارزی برای جوایز کد دعوت خود استفاده میکنند. بااینحال، یکی از نقاط مشترک آنها در این جوایز تخفیف در کارمزد تراکنشهای فرد دعوتکننده است. جذابیت این روش، تشویق کاربر به انجام تراکنش و معامله است.
کد دعوت در صرافیهای ایرانی چقدر مرسوم است؟
استفاده از کد دعوت در صرافیهای ایرانی نیز روشی فراگیر است؛ اما نوع جوایز در هر صرافی متفاوت است. تراکنش بدون کارمزد و توکنهای رمزارزی یا تخفیف در کارمزد در صرافیهای داخلی نیز مرسوم است. دراینمیان، سکوی تبادل رمزارز تترلند یکی از جوایز جذاب کد دعوت را دارد.
این سکوی تبادل رمزارز برای تشویق کاربرانش از روش تخفیف در کارمزد تراکنش استفاده میکند؛ اما با تغییراتی جذاب. تترلند برای تشویق کاربران خود به معرفی برندش به دیگران، آنها را در سود خود شریک میکند و ۲۰ تا ۵۵ درصد از کارمزد تراکنشهای فرد دعوتشده را به کسی پرداخت میکند که او را دعوت کرده است؛ آنهم بهصورت مادالعمر!
علاوهبراین، برای تشویق فرد دعوتشده به عضویت، کارمزد اولین تراکنش او را رایگان میکند. درواقع، این مدل استفاده از کد دعوت یا ریفرال بازی بُردبُردی برای دعوتکننده و فرد دعوتشده است. در جدیدترین تغییرات جوایز کد ریفرال یا کد دعوت تترلند، درصد پاداش به تعداد نفرات دعوتشدهای بستگی دارد که در تترلند احراز هویت کرده باشند.