همشهری- فرناز محمدزاده: خالی از لطف نیست که یادآوری کنیم همین چند سال پیش، هنگام گذر از بزرگراههای بابایی، امام علی، آزادگان، زینالدین و همت چیزی از جلوبندی و کمکفنرهای خودروهایمان باقی نمیماند و باید آن را بدرقه تعمیرگاه میکردیم. جدا از این، افتادن موتورسیکلتها درون دستاندازها و چالههایی که بهدلیل تخریب آسفالت ایجاد شده بودند، حوادثی را برای راکبان موتورسیکلتها ایجاد میکرد که نارضایتی شدیدی را در شهر بهوجود میآورد. بیتفاوتی طولانیمدت و قهر مدیران شهری با معابر شهر به یکدهه قبل بازمیگشت و تقریبا از دهه ۸۰ و ۹۰ که آسفالت کوچهها و معابر بهسازی شده بود، دیگر توجهی خاصی نسبت به آن صورت نگرفت و وضعیت شهر هر روز بدتر از روز قبل میشد تا آنجا که در برخی از بزرگراههای شهری که تردد میکردید، انگار روی سنگلاخ میراندید.
عبور از مرز یکمیلیون و ۳۰۰هزار تن تولید آسفالت
با آغاز مدیریت شهری فعلی، موضوع آسفالت، جزو اولویتهای مهم شهرداری قرار گرفت و حجم تولید آسفالت چند برابر شد. شهردار تهران نیز وعده داد که در سال ۱۴۰۲ از مرز یکمیلیون تن تولید آسفالت عبور خواهیم کرد و این وعده تنها با گذشت ۸ماه از سال عملیاتی شد. بهگفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تولید آسفالت از مرز یکمیلیون و ۳۳۰هزار تن عبور کرده و حالا از هر که در این شهر در اینباره سؤال کنی، احساس رضایت بالایی نسبت به امر آسفالت دارد. هادی حقبین با اشاره به مناطقی که بیشترین حجم آسفالت را مصرف کردند، میگوید: براساس تخصیصی که برای مناطق ۲۲گانه درنظر داشتیم، باتوجه به میزان معابر و حجم آسفالتی که نیاز داشتند، تخصیص انجام شده، اما منطقه ۴به واسطه وسعتی که دارد بیشترین میزان را دریافت کرده است.
اهمیت ویژه به بحث کیفیت در تولید و اجرا
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره کیفیت آسفالت معابر گفت: در بحث کیفیت، تولید آسفالت و اجرا باید مدنظر قرار گیرد. در موضوع کیفیت، دستگاههای ما با آخرین تکنولوژی روز دنیا بهترین محصول را تولید میکنند؛ ضمن اینکه ورودی مواد اولیه اعم از شن، ماسه و قیر را در مرکز ژئوتکنیک پایش میکنیم که اگر باری مردود باشد، اجازه ورود به کارخانه را ندارد.
او با تأکید بر اینکه علاوه براین بازدیدهای میدانی حین اجرا بهصورت مستمر بهخصوص در اکیپهای شب موردنظر قرار دارد، میافزاید: در حجم بسیار گسترده قبول داریم بعضا در اجرا به موضوع کیفیت توجهی نمیکنند و بیتوجهی به اجرا در برخی از اکیپها، متأسفانه دیده شده است. بهدنبال آن برخی از پیمانکاران جریمه شدند یا با برخی از پیمانکاران قطع همکاری کردیم.