به گزارش همشهری آنلاین، نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره احتمال بازگشت دوباره نقش یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال گفت: انتخاب نماد یوزپلنگ به عنوان گونه در حال انقراض برای تیم ملی فوتبال ایران، باعث شد تا توجه زیادی به این گونه نادر و زیبا شود، بهگونهای که دنیا اکنون فوتبالیستهای تیم ملی ایران را با این نماد میشناسند و همگان از اهمیت این گونه گربهسان که به نوعی نماد حیات وحش ایران نیز محسوب میشود، آگاه شدند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به جای تصویر تنه یوز، نمادی از خالهای آن روی لباس تیم ملی نقش بسته است اما در حال رایزنی با فدراسیون فوتبال برای بازگشت تصویر یوز روی لباس ملیپوشان فوتبال هستیم.
- تصاویر بازی یوزپلنگها وسط جاده | واکنش رانندهها را ببینید
- خورشید خانم هر چهار توله یوزپلنگش را سالم به پاییز رساند
محیط زیست یکی از ۵ مسئولیت اجتماعی فیفا
مرادی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره نقش اجتماعی ورزشکاران در انتقال اهمیت حفظ محیط زیست به مردم و فرهنگسازی در این زمینه اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی مقوله جدیدی در حوزه محیط زیست است تا حدی که فیفا در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ محیط زیست را در کنار موضوعات انسان، اجتماع، اقتصاد و حکمرانی، به عنوان یکی از ۵ موضوع مسئولیت اجتماعی خود در نظر گرفت و برای آن تبلیغات بسیاری کرد و این موضوع نشان میدهد که چقدر مقوله محیط زیست در دنیا اهمیت یافته است.
وی با تاکید بر ضرورت همکاری ورزشکاران در ترویج اهمیت حفظ محیط زیست در جامعه اظهار کرد: ورزشکاران و مربیان بخشی از سرمایههای اجتماعی جامعه هستند و محبوبیت آنان باعث میشود که پیامشان اثربخشی بیشتری داشته باشد.
افزایش حساسیت مردم درباره محیط زیست
مرادی با اشاره به اینکه امروزه حساسیت مردم جامعه نسبت به محیط زیست افزایش یافته است، گفت: برای مثال، وضعیت «پیروز» - توله یوز آسیایی- به یک مقوله جدی تبدیل شد و همه دنبال سرنوشت آن بودند. محیط زیست باید از این ظرفیت بهره گیرد و زمینه نهادینهسازی فرهنگ محیط زیست را در جامعه فراهم کند.
ثبت تصاویر گونههای در خطر انقراض روی لباس ورزشکاران
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به منظور نشان دادن اهمیت محیط زیست و گونههای در خطر انقراض درصدد ثبت تصاویر آنها روی لباس ورزشکاران هستیم و در این زمینه برخی اقدامات نمایشی در گذشته با همکاری وزارت ورزش و جوانان انجام شد و ۵۱ فدراسیون ورزشی همین تعداد گونه گیاهی و جانوری را بهعنوان نماد مورد حمایت انتخاب کردند اما بهصورت مستمر و دائمی برای آن تولید محتوا نشد.
وی افزود: به طور مثال نماد و نشان کانون مربیان فوتبال عقاب طلایی است و این کانون بر اساس تفاهمنامهای با سازمان حفاظت محیط زیست ملزم شده در تمام نشستها و جلساتشان از تصویر عقاب طلایی استفاده کند.
مرادی در پایان گفت: پیگیری از فدراسیونهای ورزشی که هریک گونهای از تنوع زیستی را به عنوان نماد خود انتخاب کردهاند، در دستور کار قرار دارد و درصدد هستیم با ارزیابی عملکرد و برنامهریزی برای فدراسیونها در موضوع نمادهای انتخابی، اقدامات مناسبی در این زمینه صورت پذیرد.