مدرسه‌سازی‌ و نوسازی مدارس فرسوده در کشورمان، چند سالی است که با جدیت پیگیری می‌شود و هرسال هم بر تعداد مدارس نوساز افزوده می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، همانطور که می‌دانید بسیاری از پروژه‌های ساخت مدرسه به همت خیران آغاز می‌شود و براساس تفاهم سازمان نوسازی مدارس و خیران مدرسه ساز، خیران ساخت یا نوسازی یک مدرسه را آغاز و نیمی از هزینه‌های پروژه‌ها را پرداخت می‌کنند. نیم دیگر هزینه‌ها هم بر عهده دولت است.

البته به‌تازگی طرحی در مجلس از سوی سازمان نوسازی مدارس مطرح شده تا دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باز هم از کمک خیران استفاده کند. خیرانی که تاکنون نیمی از پروژه‌ها را انجام می‌دادند، تمام پروژه را به‌عهده بگیرند و متناسب با هزینه، از مالیات معاف شوند. راهی که به‌تازگی آغاز شده و معلوم نیست نظر نهایی مجلس در زمینه آن چیست.

اما اتفاق خوبی که به همت بنیاد برکت و سازمان نوسازی مدارس از سال گذشته افتاده و امسال هم ادامه دارد، رویداد ملی «مدارس آینده» است که تنها به ساخت مدرسه‌های معمول هم محدود نمی‌شود. به این معنی که طراحی‌های نوین در معماری مدرسه، مدیریت سبز، سیستم‌های سازه‌ای و تکنولوژی ساخت مدارس، سیستم‌های نوین گرمایشی - سرمایشی و تجهیزات الکتریکی، مواد و مصالح نوین در حوزه محیط کالبدی فضاهای آموزشی آینده و همچنین موضوعات مرتبط با حوزه تجهیزات و فناوری‌های آموزشی ازجمله مواردی است که در رویدادهای سالانه «مدارس آینده» به آن توجه می‌شود و طرح‌های برتر مورد حمایت کامل بنیاد برکت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

دومین رویداد ملی مدارس آینده امسال در ۴ محور؛ مدرسه آینده و نظام آموزشی، مدرسه آینده کانون تربیت و پیشرفت محله، مدرسه آینده و محیط کالبدی و مدرسه آینده و تجهیزات و فناوری‌های آموزشی برگزار می‌شود و مؤسسات دانش‌بنیان، شرکت‌های مهندسین مشاور و صاحبان ایده و...خلاصه بهره‌برداران فضاهای آموزشی می‌توانند در این رویداد شرکت و ایده‌های خود را تا ۳۰ آذر به دبیرخانه این رویداد واقع در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ارسال کنند. حمایت و اعطای تسهیلات به ایده‌های برتر و نمایش آنها در نمایشگاه از جمله جوایز نفرات برتر است.