به گزارش همشهری؛ مهدی وحدتکار مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با بیان اینکه چندسالی بود که شهرداری تهران قصد داشت در مورد سرویس مدارس استثنایی، سامانه ای هوشمند را راه اندازی کند تا بر این اساس بتواند خدمات حمل و نقل دانش آموزان استثنایی را ساماندهی کند، گفت: چراکه فعالیت های غیرهوشمند سالهای قبل موجب شده بود که سرویس های کاملی در طول سال به دانش آموزان استثنایی داده نمی شد و از اول مهرماه سرویس ها قطع و وصل می شد که موجب نارضایتی والدین، مدارس و رانندگان شده بود بگونه ای که در چند نوبت والدین این دانش اموزان تجمعاتی را در مقابل ساختمان شهرداری،استانداری و شورای شهر داشتند.
وی با بیان اینکه به جهت اینکه سامانه ای برای کنترل هم وجود نداشت، مشخص نبود که چه مقدار به مخاطب جامعه هدف می رسد، ادامه داد: حالا با راه اندازی سامانه «سهند» این مشکل حل شده بگونه ای که این اپلیکیشن که روی گوشی موبایل نصب میشود، مبدا حرکت یا همان آدرس منزل دانشآموز و مقصد که آدرس مدارس است مشخص شده و صبحها به سمت مدرسه و بعدازظهرها بالعکس دانشآموزان جابهجا میشوند. والدین و رانندگان هم این اپلیکیشن را نصب کردهاند تا نظارت بیشتری صورت گیرد و تقریبا چیزی شبیه تاکسیهای اینترنتی است، اما با این تفاوت که اطلاعات چند هزار دانشآموز، اولیای آنها و رانندگان و مدارس همگی در این سامانه قرار داده شده است.
ثبت اطلاعات ۴۰۰۰ دانش آموز استثنایی در سامانه هوشمند سهند
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، تمام این فرایند بهصورت شفاف و هوشمند مدیریت میشود. به نحوی که سال گذشته حدودا ۵۶۰۰ نفر گزارش صورت وضعیت از آموزش و پرورش برای ما ارسال می شد و امسال هم سامانه هوشمند شده و اولیاء دانش آموزان به صورت مجازی ثبت نام کردند و حمل و نقل بر بستر اپلیکیشن است و تعداد زیادی دانش آموز جدید نیز اضافه شده است، بطوریکه این تعداد به حدود ۴۰۰۰ نفر رسیده و اطلاعاتشان بر روی سامانه ثبت شده است.
وحدت کار با تأکید بر اینکه در پی شفاف سازی عدد ۵۶۰۰ نفر به ۴۰۰۰ نفر رسید، گفت: با راه اندازی این سامانه از روز اول مهر سرویس متمرکز به دانش اموزان استثنایی ارائه شده و با هماهنگی سه سازمان در شهرداری این مشکل حل شد بگونهای که سازمان تاکسیرانی به عنوان سازمان اصلی هماهنگ کننده، سامانه را با سازمان فاوا آماده کرده است و سامانه هوشمند ناوگان سرویس دانش اموزان استثنایی راه اندازی شد.
به گفته وی، این سامانه نسخه موبایل و وب دارد که سرویس دانش آموزان از طریق راننده و والدین کنترل شود و از سوی دیگر معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران با تأمین بودجه مورد نیاز و حضور شرکت خودرو سرویس بهعنوان یکی از شرکتهای دارای پروانه از سوی سازمان تاکسیرانی بهصورت متمرکز مدیریت ناوگان و رانندهها را برعهده گرفتند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با بیان اینکه با راه اندازی این سامانه شاهد رضایت رانندگان و والدین دانش آموزان هستیم و دیگر شاهد تجمعات و اعتراضات به مانند سال گذشته نیستیم، افزود: همچنین با راه اندازی این سامانه دیگر خبری از انعقاد چند ده قرارداد با سرویس های مختلف مدرسه نیستیم چراکه همه ارائه سرویسها در شرکت خودرو سرویس شهر متمرکز شده و سازمان آموزش و پرورش مدارس استثنایی هم یکی دیگر اضلاع است و به صورت متمرکز این خدمات ارائه می شود.
وحدت کار با اشاره به اینکه سرویس مدرسه استثنایی کاملا متفاوت است بگونه ای که رفتار راننده با این دانش آموزان نیز باید متفاوت باشد، گفت: حملونقل دانشآموزان مدارس استثنایی شامل معلولیتهای مختلف مانند معلولیتهای ذهنی، جسمی و حرکتی، اتیسم و... است و تلاش کردیم راننده ها نیز همان رانندگان قبلی باشد و گاهی راننده در پیاده و سوار کردن دانش آموز کمک میکند و یا در برخی موارد در یک خودرو برای برخی دانش آموزان که امکان نشستن ندارند و .... یک دانش آموز توسط سرویس جابجا می شود.
وی با تأکید بر اینکه این سامانه برای اولین بار در کشور راه اندازی شده و امید است تا سال آینده این سرویس به مدارس سرویس معمولی نیز تسری یابد، اظهار کرد: با همکاری سازمان فاوا تلاش میکنیم که برای سال آینده نیز این سیستم سامانه هوشمند تسری یابد تا در سال تحصیلی جدید سرویس مدارس عمومی را هم با این سامانهبه صورت هوشمند و شفاف مدیریت کنیم.