همشهری‌آنلاین: نخستین کتاب درسی ساختار دستوری زبان روسی با تکیه بر جنبه‌های فرهنگ شناختی و مردم شناختی دو کشور ایران و روسیه رونمایی رونمایی شد.

به گزارش سایت دانشگاه تهران، این کتاب تحت عنوان نمود فعل: قواعد و کاربرد در همایش علمی بین‌المللی زبان‌ها و فرهنگ‌های اسلاو در جهان معاصر در دانشگاه دولتی مسکو رونمایی شد.

این کتاب به عنوان نخستین همکاری علمی - پژوهشی مشترک میان دو استاد کرسی زبان روسی دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو توسط  دکتر سید حسن زهرایی دانشیار گروه زبان روسی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران و مارینا یوریونا سیدوروا استاد گروه زبان روسی دانشکده علوم زبان و ادبیات دانشگاه دولتی مسکو برای دانشجویان ایرانی تالیف و توسط انتشارات سمت به چاپ رسیده است.

خبرگزاری رسمی ریانوواستی و تعداد زیادی از آژانس‌های خبری دیگر روسیه با تیتر اولین کتاب درسی زبان روسی برای ایرانیان در مسکو رونمایی شد اقدام به انتشار این خبر نمودند. بخش روسی و فارسی رادیو صدای روسیه نیز ضمن معرفی این کتاب، میزگردی تخصصی با حضور مولفین آن برگزار کرد.

دکتر زهرایی در مقدمه فارسی این کتاب آورده است: تهیه و تألیف این کتاب مبتنی بر ایجاد فضا و شرایط لازم برای زبان آموزان فارسی زبان داخل کشور به منظور فراگیری جنبه‌های کاربردی و عملی زبان روسی در سطح کلام و نوشتار در مقطع کارشناسی و سایر دوره های آموزشی-کاربردی این رشته است.

مهم‌ترین هدف آموزشی در این کتاب ایجاد توانایی کنش و واکنش زبانی در زبان آموزان با توجه به شرایط معاصر محیط زبانی است. با این هدف، زبان مبنای نگارش کتاب، زبان روسی تعیین شده است.

اگرچه موضوع اصلی کتاب حاضر یک موضوع دستوری زبان روسی است، نباید آن را نوعی کتاب دستوری محض دانست که به نحوه ساخت و تکرار بی محتوای فرم‌های دستوری واژه می پردازد. در این کتاب از روش جدید و متداول امروزی در بحث آموزش مطالب دستوری استفاده شده است، که به موجب آن، در کنار ارائه مطالب ساختاری دستوری و تمرینات، مجموعه ای از ویژگی‌ها و ظرایف معنایی مرتبط با کاربرد این مقوله‌های دستوری در سطح کلام نیز ارائه می‌شود.

شایان ذکر است همایش زبان ها و فرهنگ‌های اسلاو در جهان معاصر 4تا 6 فروردین در دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد.