نهال انگور یکی از مقاوم‌ترین درختان در برابر تنش‌های محیطی بوده و اگر شما حتی 3 تا 4 سال نیز به این درخت رسیدگی نکنید، همچنان به رشد و باردهی خود ادامه می دهد.

اگر میخواهید یک باغ انگور پرسود با باردهی بالا داشته باشید، باید هر یک از نهال های قدیمی و کم بارده باغ تان را با نهال های انگور جوان و پر بارده جایگزین کنید. لذا قطعا به نهال انگور جدید نیاز دارید؛ نهالی که پربار باشد و بازدهی تاکستان شما را افزایش دهد. اگر به فکر احداث باغ انگور هستید یا می‌خواهید بهره‌وری باغ خود را افزایش دهید این مقاله برای شماست. احتمالاً می‌دانید که عمر مفید و اقتصادی انواع نهال انگور به طور متوسط چیزی در حدود 80 سال است و در نتیجه، خرید نهال و احداث باغ انگور، سود خوبی را در دراز مدت عاید شما خواهد کرد. درواقع باغداری (بخصوص باغ انگور) یکی از پرطرفدارترین و اقتصادی ترین فعالیت های کشاورزی در ایران است و از نظر تولید انگور، کشورمان در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

ارقام پرسود نهال انگور در ایران

احتمالاً بیشترین دغدغه شما در خرید نهال این است که چه نهال انگوری را انتخاب کنید که باردهی فوق‌العاده‌ای داشته باشد و سودآوری باغ انگور شما را افزایش دهد. در ادامه سه مورد از بهترین و اقتصادی‌ترین گونه‌های انگور که با شرایط آب و هوایی و اقلیمی ایران نیز سازگار هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

نهال انگور موسکات مناسب مناطق سردسیر

نهال انگور موسکات بهترین و خوش‌طعم‌ترین محصول انگور را دارد و یکی از گونه‌های صادراتی و بسیار بازارپسند محسوب می‌شود. بهترین شرایط اقلیمی برای رشد این نهال، مناطق سردسیر با ارتفاع 1200 الی 1400 متر بالاتر از سطح دریا هستند. این نهال می‌تواند تا دمای منفی 38 درجه سانتی‌گراد را به‌خوبی تحمل کند. نیاز سرمایی این نهال 50 تا 450 ساعت دمای منفی 7 درجه است که تأمین این نیاز سرمایی، علاوه بر رشد و باردهی خوب می‌تواند موجب افزایش مقاومت نهال در برابر آفات و حشرات نیز شود. این نهال به 800 الی 1500 میلی‌لیتر آبیاری ماهیانه نیاز دارد.

همچنین خرید نهال موسکات از این نظر حائز اهمیت است که در شرایط اقلیمی و کاشت و داشت مطلوب، این رقم می‌تواند 40 تا 65 کیلوگرم در سال محصول بدهد که یعنی به طور تقریبی از هر هکتار باغ انگور موسکات، می‌توان چیزی در حدود 50 تن محصول انگور برداشت کرد.

نهال انگور عسگری بهترین نژاد انگور ایرانی

بدون شک یکی از پرفروش‌ترین نهال‌های نهالستان‌ها، نهال انگور عسگری است. این نهال از جمله نهال‌های زودرس است و معمولاً وزن هر خوشه محصول این نهال، چیزی در حدود 150 تا 400 گرم خواهد بود. ازآنجایی‌که این نهال با تمام اقلیم‌های آب و هوایی سازگار است، در میان باغداران از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما بهترین شرایط اقلیمی برای کاشت این نهال، مناطقی است که ارتفاع آنها از سطح دریا، 800 تا 2100 متر است. نیاز سرمایی این نهال 200 تا 800 ساعت سرمای منفی 7 درجه سانتی‌گراد است و به 1200 الی 1800 میلی‌لیتر آبیاری در سال نیاز دارد.

نهال انگور عسگری در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت خوبی دارد و ازاین‌رو باغداران انگور از این نهال استقبال بسیار خوبی کرده‌اند. جالب است بدانید بهترین گونه نهال انگور برای تهیه آبغوره، همین نهال انگور عسگری است. عمر مفید این رقم نیز 50 تا 60 سال است.

نهال انگور یاقوتی مناسب مناطق گرمسیر

یکی از محبوب‌ترین گونه‌های انگور برای کاشت در مناطق گرمسیری، نهال انگور یاقوتی است. بیشترین باغات انگور زیر کشت این گونه در ایران را می‌توانید در استان سیستان و بلوچستان مشاهده کنید. این نهال از جمله نهال‌های زودرس بوده و دارای محصولی به‌صورت خوشه‌هایی متراکم و بسیار بزرگ با وزن تقریبی 100 تا 350 گرم است. بهترین شرایط اقلیمی برای کاشت این نهال مناطقی با ارتفاع 300 متر بالاتر از سطح دریا و دمای بین منفی 5 تا 48 درجه سانتیگراد است. نیاز سرمایی نهال انگور یاقوتی 100 الی 350 ساعت دمای منفی 7 درجه سانتی‌گراد است. عمر مفید این نهال 65 تا 70 سال بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر بیماری‌ها و آفات دارد.

نکات مهم در خرید نهال و احداث باغ انگور

گرچه داشتن یک باغ انگور پر محصول و پر بار و داشتن محصولی باکیفیت، به مراقبت و رسیدگی اصولی و صحیح باغدار وابسته است، اما انتخاب یک نهال انگور شاداب، سالم و مناسب نیز بر این موضوع بی‌تأثیر نیست.

در نتیجه برای خرید نهال انگور موردنظرتان، به نهالستانی مراجعه کنید که مجوز فعالیت جهاد کشاورزی دارد. نهالی را انتخاب کنید که شناسنامه دارد و هنگام خرید به کیفیت نهال توجه کنید:

  • دقت کنید نهال موردنظرتان ساقه‌ای خوش‌فرم، محکم، سالم و بدون خراش داشته باشد.
  • بر روی ساقه‌اش به تعداد کافی جوانه وجود داشته باشد.
  • دقت کنید نهال انگور موردنظرتان شکستگی نداشته باشد.
  • بر روی ساقه و برگ‌هایش لکه‌های رنگی، آفات و حشرات نداشته باشد.

علاوه بر این، باید به این سؤالات نیز پاسخ دهید که:

  • آیا این نهال انگور مناسب شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه شما است یا خیر؟
  • سن بلوغ و عمر اقتصادی نهال موردنظرتان چند سال است؟
  • آیا زود به باردهی اقتصادی می‌رسد؟
  • آیا محصول نهال خریداری شده تجاری و از بازارپسندی خوبی برخوردار است؟

راهنمای انتخاب نهالستان انگور

در صورتی که قصد خرید نهال انگور را دارید، همان‌طور که گفتیم انتخاب نهالستان معتبر برای تهیه نهال‌ها عامل بسیار مهمی در موفقیت شماست. زیرا نهال‌های نامرغوب و ارقام بی‌کیفیت می‌توانند هزینه، سال‌ها وقت و تلاش شما را به نابودی بکشانند.

یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین نهالستان‌های کشور که به‌صورت تخصصی در زمینه پرورش و فروش بهترین ارقام نهال انگور فعالیت دارد، نهالستان میاندوآب نهال است که با سال‌ها تجربه و با داشتن کاری مجرب و مشاوره رایگان به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت مشتریان خود هستند.

تضمین اصالت نهال فروخته شده توسط این نهالستان و کیفیت بالا و اصول پرورشی صحیح و همچنین ارسال به سراسر کشور، سبب شده که باغداران بسیاری با اطمینان به تهیه نهال از این نهالستان بپردازند. از دیگر ویژگی‌های این نهالستان، خرید نهال با قیمت بسیار مناسب و به‌صرفه است و همچنین نهال‌های خریداری شده همگی شناسنامه‌دار و دارای گواهی سلامت هستند.

شما می‌تواند برای خرید نهال انگور و سایر نهال‌ها با نهالستان میاندوآب نهال تماس بگیرید و اطمینان داشته باشید که متخصصان این نهالستان پیش از انتخاب و خرید نهال تا راه‌اندازی کامل باغ در کنار شما خواهند بود.

شماره‌تلفن: 09145530336 _ 09335310336 (مهندس دانیال رجبی)

همچنین می‌توانید با جستجوی عبارت «میاندوآب نهال» در گوگل یا مراجعه به وب‌سایت نهالستان میاندوآب نهال به آدرس www.m2bnahal.ir بررسی و مشخصات انواع نهال را مشاهده کنید.