مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران از تکمیل تقاطع‌های تهران خبر داد و گفت که احداث و تکمیل تقاطعات ۹۸ گانه، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین؛ تقاطع های غیر همسطح با هدف روان سازی ترافیک و تسهیل و تسریع عبور و مرور خودروها احداث می شوند. از این رو جانمایی آنها اهمیت دارد به طور که شاهد هستیم در تهران برخی از تقاطع ها دچار کمبود گردش های ترافیکی هستند. علاوه بر آن در دوره گذشته احداث تعداد قابل توجیهی تقاطع در تهران شروع شد اما به گفته محمد صادق خیرخواه بنا به دلایلی از جمله وجود معارض تکمیل و بهره برداری نشدند. او با بیان این که تیم جدید مدیریت شهری نسبت به مطالعه این تقاطع‌ها اقدام کرد، گفت: «در واقع اتفاقی که در دوره فعلی رقم خورد شناسایی تقاطع‌هایی‌ست که دچار کمبودهای گردشی بوده‌اند؛ بر این اساس برنامه ریزی کردیم که در قالب یک کلان پروژه تک تک اصلاحات لازم را رقم بزنیم تا بتوانیم با تقاطع ها گردش‌های اضافی شهروندان در سفرهای درون شهری را کاهش دهیم.»

تکمیل ۹۸ تقاطع

به گفته مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در این دوره مدیریت شهری با مطالعه تمام پل‌ها و تقاطع‌ها، بر آن شدیم که تمام اشکالات موجود و نیز حرکات گردشی که وجود نداشت را شناسایی و دسته‌بندی کنیم. در این راستا دسترسی‌های مختلف را بررسی کردیم و با جداسازی ۹۸ تقاطع که نیاز به تکمیل داشتند، اقدامات اجرایی را آغاز کردیم.

او تاکید کرد: «با مطالعه این تقاطع‌ها دریافتیم که شهروندان به دلیل نقص در گردش‌های ترافیکی موجود، کیلومترها مسیر اضافه طی می‌کنند و همین گردش اضافه بار زیادی را به ترافیک، آلودگی هوا و وقت شهروندان تحمیل می‌کند. پس سعی داریم با اصلاح و تکمیل این تقاطع ها، اهداف پیش بینی شده از جمله کاهش آلودگی هوا و کوتاه‌تر شدن مسیر تردد را محقق کنیم.»

کم شدن ۷۲۰ کیلومتر مسافت پیمایش

آن طور که خیرخواه در صحبت هایش اشاره کرده: «با احداث و تکمیل تقاطعات ۹۸ گانه، حدود ۷۸۲ کیلومتر مسیر اضافه‌ای که شهروندان در طول سفرهای درون شهری طی می‌کنند به ۵۷ کیلومتر کاهش می‌یابد؛ یعنی بیش از ۷۲۰ کیلومتر از مسافت مورد پیمایش شهروندان کمتر شده و روزانه حدود یک میلیون لیتر نیز در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد.»

او ادامه داد: «به تبع کاهش مصرف سوخت، مقدار قابل توجهی از دی‌اکسید کربن و آلودگی‌های ناشی از نیتروژن نیز در شهر کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.»

به گفته خیرخواه طبق قوانین بالادستی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بر اساس میزان کاهش مصرف در نتیجه اجرای یک پروژه، باید کمک‌هایی را از طرف دولت به آن اختصاص دهد؛ امری که می‌تواند کمک شایان توجهی به تامین مالی پروژه‌های درحال احداث و تکمیل تقاطعات غیرهمسطح کند.

احداث پروژهای جدید

در ایجاد زیرساخت‌های مهم شهر تهران بر اساس طرح جامع و تفصیلی به احداث پروژه‌هایی جدید هم رسیدیم که کار طراحی آن کلید خورده است. خیرخواه با بیان این مطلب عنوان کرد: «برخی از آنان مانند تقاطع بسیج- محلاتی طراحی و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است. همچنین می‌توان به تقاطع شهید محلاتی و بزرگراه بسیج و پل بزرگراه بعثت که از خیابان شهید بخارایی شروع و تا خیابان شهید رجایی ادامه می‌رسد، اشاره کرد. پل جدید که روی بزرگراه بعثت احداث می‌شود، یک کیلومتر طول دارد و قطعا ترافیک این محورها را کاهش خواهد داد.

آخرین وضعیت تقاطع‌ها تهران

  • ۲ تقاطع نیمه نخست سال ۱۴۰۰ افتتاح شد
  • ۱۱ تقاطع در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد
  • ۲۳ تقاطع امسال در حال اجراست
  • ۱۸ تقاطع تا پایان سال بهره برداری می‌شود
  • ۳۰ تقاطع سال ۱۴۰۳ احداث خواهد شد