رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ناشی از مازوت سوزی نیست، گفت که در نیروگاه‌های تهران به‌هیچ وجه مازوت سوزی رخ نمی‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ این هفته تهران روزهای آلوده‌ای داشت و هر بار هم یک عامل به عنوان متهم آلودگی توسط مسئولان معرفی می‌شد. یک روز مازوت سوزی را مطرح می‌کردند، روز دیگر انگشت اتهام به سوی سوخت‌های فسیلی نشانه می‌رفت. داریوش گل علیزاده صبح امروز (۱۵ آذر) گفت که مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، نادرست بوده و مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است، البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.»

او با بیان اینکه اگر مازوت مصرف شود، به‌خوبی قابل مشاهده و تشخیص است، عنوان کرد: «نیروگاه منتظرالقائم کرج هم تاکنون صرفا گاز مصرف کرده و به هیچ وجه مازوت نسوزانده است و این کار را نخواهد کرد. در اصفهان هم دو نیروگاه داریم که امسال مازوت‌سوزی نداشته‌اند. نیروگاه شازند استان مرکزی هم مازوت مصرف نکرده است.» به گفته گل علیزاده نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند و هر سال زمانی که با وارونگی دما مواجه می‌شویم، شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.

عمل به تکالیف قانونی

وی با اشاره به قانون هوای پاک تاکید کرد: «بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت. از جمله این قوانین می‌توان به قانون توسعه حمل و نقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره کرد که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر به وجود نمی‌آمد. برخی از این قوانین مربوط به مبحث ناترازی انرژی است و در صورت اجرایی شدن آن دیگر ناترازی انرژی نداشتیم. کیفیت سوخت نیز بهتر می‌شد.»

ایران رتبه اول را در مصرف سوخت فسیلی دارد

به گفته رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است. ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است. با توجه به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ می‌دهد، کلانشهرها دچار آلودگی هوا می‌شوند و منشا این آلودگی‌ها مازوت‌سوزی نیست.

این مقام مسئول در پایان گفت: «امروزه تعداد خودروهای تک سرنشین افزایش یافته است. در این شرایط توسعه حمل و تقل عمومی می‌تواند بر کاهش مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشته باشد. چرا که اگر وسایل حمل و نقل عمومی در مسیر و در نزدیکی محل سکونت و کار افراد باشد همچنین ظرفیت مناسبی داشته باشد مردم می‌توانند با آسایش بیشتری تردد کنند.»

برچسب‌ها