سرهنگ احسان مومنی در گفتگو با همشهری آنلاین با اشاره به طرحهای اجرا شده برای نظم بخشی و ساماندهی تردد موتورسیکلت سواران گفت:«در بحث نظم بخشی به تردد موتورسیکلتها و کاهش تصادفات از سالهای گذشته تا به امروز طرحها و برنامههای مختلفی اجرا شده یا درحال اجرا است. برخی از این طرحها شامل اعمال قانون، توقیف و انتقال موتورسیکلت راکبان متخلف به پارکینگها و به اصلاح سلبی بود و برخی از آنها نیز مانند برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه راکبان متخلف بعد فرهنگی و آموزشی داشت. همچنین برخی از طرحها نیز مانند "موتوریار" همزمان ترکیبی از کارهای سلبی و آموزشی و فرهنگی بود. با این وجود، همچنان شاهد هستیم که راکبان موتورسیکلتها انواع تخلفات راهنمایی و رانندگی را مرتکب میشوند و آمار ۵۰ درصد متوفیان حوادث رانندگی شهر تهران را به خود اختصاص داده اند.»
او افزود: درصد قابل توجهی از موتورسیکلت سواران با هدف امرار معاش و کار در شهر تردد میکنند و ارزانتر بودن این وسیله نقلیه نسبت به خودرو، قدرت مانور بیشتر، وجود ترافیک در شهر و دوربینهای متعدد ثبت تخلفات رانندگی در سطح معابر باعث شده تا تمایل به استفاده از موتورسیکلت در بین مردم افزایش پیدا کند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همچنین با توجه به بحث معیشت و شرایط اقتصادی، موتورسیکلت تبدیل به وسیلهای برای امرار معاش برخی از خانوادهها شده است. به شکلی که ۴۳ درصد موتورسیکلتها با هدف کار و کسب درآمد در معابر شهر تردد دارند. اینها مواردی است که در بحث ساماندهی و انضباط بخشی به تردد موتورسیکلتها باید مورد توجه قرار بگیرد.
دستگاههایی که پیک موتوری دارند باید پای کار بیایند
او از اجرای طرحهای جدید برای ساماندهی موتورسیکلت سواران خبر داد و گفت: در یکی از این طرحها شرکتها ، مراکز، سازمانها و دستگاههایی که از موتورسواران استفاده میکنند باید به اصطلاح پای کار بیایند و در راستای ساماندهی و نظم بخشی موتورسیکلتها، وظایف و مسئولیتهایی نیز متوجه آنها خواهد بود؛ از جمله در بحث الزام راکبان به استفاده از کلاه ایمنی که میتواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش آمار فوتی ها داشته باشد.
تونل مرگ بار موتورسواران در تهران
سرهنگ مومنی در همین رابطه افزود: از دیگر مواردی که روی آن کار میکنیم بحث ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در برخی از معابر است. پس از بررسی و انجام مطالعات، این طرح در محورهایی که باعث ایمنتر شدن تردد و کاهش تصادفات شود، اجرا خواهد شد. موضوع بعدی به بحث تونلها به ویژه تونل توحید بر میگردد که فقط در سال گذشته ۱۵ راکب موتورسیکلت در آنجا جان خودشان را از دست دادند. با اینکه تذکر داده میشود موتورسیکلت ها وارد این تونل نشوند، اما متاسفانه بازهم شاهد تردد آنها در این مسیر پرخطر برای موتورسواران هستیم. ایجاد یک مسیر ویژه یا ایمن سازی مسیر برای موتورسیکلت سواران در تونل توحید از جمله دیگر طرح هایی است که در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
مچ گیری موتورهایی که پلاکشان ناخواناست
معاون عملیات پلیس راهور ادامه داد: ساماندهی جای پارک نیز از جمله طرحهایی که با هدف نظم بخشی به تردد موتورسیکلتها در برخی نقاط و محورها مانند خیابان جمهوری در حال اجرا است. در این طرح با استفاده از نرده یا خط کشی محدودهای برای توقف موتورسیکلتها مشخص شده است. طرح دیگری که با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری تهران اجرا میشود، موتورسیکلتهایی که توقف کردهاند یا درحال تردد هستند و پلاک آنها پوشیده شده یا ناخوانا است، در همان محل این تخلف برطرف میشود. این موضوع خودش میتواند در کاهش تخلفات و در نتیجه کاهش تصادفات و سوانح رانندگی موثر باشد. چرا که اگر راکب موتورسیکلت بداند شماره پلاکاش در صورت تخلف ثبت میشود، کمتر خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی رفتار میکند. تصادفات هم همیشه حاصل یک تخلف است؛ مثلا اگر موتورسیکلت چراغ قرمز را رد نکند تصادفی هم در کار نخواهد بود.
سرهنگ مومنی در پایان با اشاره به نقش پررنگ خانوادهها در افزایش ایمنی تردد موتورسیکلت سواران، گفت: در مجموع برای ساماندهی و نظم بخشی به ترد موتورسیکلتها پلیس نمیتواند به تنهایی موفق باشد و باید تمام بخشها و دستگاهها و حتی خود مردم و خانوادهها پای کار بیایند و کمک کنند. برای مثال در خصوص استفاده از کلاه ایمنی و فرهنگ سازی در این زمینه خانوادهها میتواند بهترین تاثیرگذاری را داشته باشد. اگر پدر و مادر، همسر و فرزند تاکید و اصرار داشته باشند که فرد برای حفظ خودش از خطر حتما با کلاه ایمنی پشت موتورسیکلت بنشیند، تاثیر و اثربخشی چنین کاری بیش از هر جریمه و تشویق و تنبیه دیگری است.