پرندگان مهاجری که مقصدشان ایران است امسال دیرتر از سالهای قبل راهی تالاب گاوخونی شدند.

همشهری- زهرا رفیعی: این روزها که آسمان اصفهان در رقابت با تهران سیاه و دود آلود است، دلخوشی مردم اصفهان رها سازی بخشی از حقابه تالاب گاوخونی شده است. بخش بسیار ناچیزی از این حقابه از ذخیره زهابهای کشاورزی راهی این تالاب شده است.

حالا پرندگان آبزی و کنار آبزی همزمان با رسیدن آب به تالاب گاوخونی به این تالاب آمده‌اند. آب رهاسازی شده از ذخیره زهاب‌های کشاورزی در بندهای آبشار، نکوآباد و رودشتین و جریان حداقلی رودخانه زاینده رود، هفته پیش به تالاب رسیده است.

بنا بر وعده مسئولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، در این نوبت رهاسازی آب به سمت تالاب احتمال می‌رود به مدت محدود بین ۵ تا ۱۰ میلیون مترمکعب آب و زهاب کشاورزی به تالاب خواهد رسید و اگر آسمان یاری کند و کشاورزان همراهی کنند، تالاب روزهای بیشتری پر آب خواهد ماند. حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی در سال‌های خشکسالی ۱۷۶ میلیون مترمکعب تعیین شده است و سالهاست این حقابه حتی در دو سالی که سیل نیمه از کشور را در خود غرق کرده بود، محقق نشد. این میزان حقابه، نیاز اکولوژیکی تالاب است تا بتواند به مانند سال‌های دور صدها هزار پرنده آبزی و کنار آبزی مانند فلامینگو، حواصیل، اگرت، آبچیلک، غاز، .... را در خود بپذیرد.

رسیدن ۱۰ میلیون متر مکعب آب به بستر تالاب اگرچه این روزها حدود ۷۰۰ بال پرنده را به سوی خود کشانده است، اما با گرم‌تر شدن هوا این آب در حد نمناک شدن بستر تالاب عمل خواهد کرد و پیش بینی می‌شود حداقل جلوی ریزگردهایی که به سمت شرق اصفهان می‌رود را بگیرد.

احمد لاهیجان زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان چندی پیش به دوسه نوبت گرد غباری اشاره کرد که تابستان امسال از بستر خشک تالاب بلند شد و به شهر اصفهان رسید. از آنجایی که این تالاب روزگاری محل تجمع پساب کارخانه‌های این استان بوده، اگر حقابه تامین نشود، ریزگردهای بستر آن می‌تواند حامل فلزات سنگین و مواد آلاینده باشد. تالاب گاوخونی ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد و برنامه وزارت نیرو برای تامین حقابه نهایتا ۱۵ تا ۲۰ درصد از آن را سیراب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

آب در زاینده‌رود جاری می‌شود

عکس | غول گرد و غبار گاوخونی در اصفهان بیدار شد!

بحران فرونشست در اصفهان | نرخ فرونشست این استان به ۱۸ سانتی‌متر رسید