همشهری-فرناز محمدزاده: «کمر ترافیک را میشکنیم» این را بهمنماه سال گذشته شهردار تهران گفت و از همان پارسال تاکنون حملههای متعددی به این جمله علیرضا زاکانی وارد شد. ترافیک نیمه دوم سال و آلودگی هوای پایتخت در روزهای اخیر منتقدان را بر این داشته که پس این وعده شهردار تهران چهشد؟ اگر نخواهیم اشارهای به اقدامات مدیریت شهری در حوزه توسعه حملونقل عمومی، بهخصوص خرید اتوبوس و واگن مترو کنیم، یکی از مهمترین کارهایی که شهرداری تهران در حوزه کاهش ترافیک انجام میدهد، بحث احداث بزرگراههای جدید و همچنین تقاطعهای غیرهمسطح است. ایجاد چنین تقاطعهایی نهتنها در کاهش ترافیک تأثیرگذار است، بلکه در امر آلودگی هوا هم میتواند مؤثر باشد.
روند صعودی در احداث تقاطعهای غیرهمسطح
برهمین اساس کوتاه شدن مسیر، کاهش ترافیک و صرفهجویی در مصرف سوخت، ۳هدف اصلی برای احداث تقاطعهای غیرهمسطح اعم از پل و زیرگذر است و از نیمه دوم سال۱۴۰۰ این طیف پروژهها به شدت دنبال شد. این روند صعودی در بهرهبرداری از پروژههای غیرهمسطح، در طول ۲۷ماه اخیر ادامه داشته؛ بهطوری که در نیمه دوم سال۱۴۰۰، ۲پروژه، در سال۱۴۰۱ ، ۱۱پروژه و در ۱۴۰۲ نیز ۲۳پروژه احداث شده یا درحال تکمیل است.
۳۰تقاطع در سال آینده احداث میشوند
بهگفته مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در سال۱۴۰۳ نیز ۳۰تقاطع مدنظر قرار گرفته که مقرر شده به اجرا درآیند. از آنجا که افتتاح این دست از پروژهها در کاهش مسیر شهروندان تأثیرگذار است، همچنین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران میگوید: «بهرهبرداری از ۵پروژه تقاطع غیرهمسطح منجر به کاهش ۴۰کیلومتر گردش اضافی شهروندان شده و ۲پروژه کوهک و راستگرد گلها، ۸کیلومتر مسیر اضافی شهروندان را کاسته است.»
کاهش ۷۲۰کیلومتر از مسیر شهروندان
این درحالی است که شهرداری تهران ۹۸پروژه تقاطع غیرهمسطح را تعریف کرده بود که اگر این پروژهها احداث و تکمیل شوند، ۷۲۰کیلومتر از مسیر شهروندان هنگام تردد در سطح شهر کاسته میشود که این میزان کاهش مسیر نهتنها در کنترل ترافیک تأثیرگذار است، بلکه منجر به صرفهجویی یکمیلیون لیتری در مصرف سوخت میشود که همین مسئله میتواند در معضل آلودگی هوا نیز تأثیرگذار باشد. مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران میافزاید: تکمیل تقاطعات بخشی از تحولات عمرانی است که در شهر تهران رخ میدهد و مبتنی بر طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران است.
تأثیرات ۹۸تقاطع در کاهش آلودگی هوا
محمدصادق خیرخواه با بیان اینکه احداث و تکمیل تقاطعات ۹۸گانه، ۷۷۷کیلومتر مسیر اضافهای که شهروندان در طول سفرهای درونشهری طی میکنند را به ۵۷ کیلومتر کاهش میدهد، میافزاید: به تبع کاهش مصرف سوخت، مقدار قابلتوجهی از دیاکسید کربن و آلودگیهای ناشی از نیتروژن نیز در سطح شهر تهران کاهش پیدا میکند.
افتتاح فاز نخست تقاطع غیرهمسطح نواب-تندگویان
یـکـی از مهـمتـرین تقـاطعهـای غیرهمسطحی که احداث آن میتواند گره ترافیکی بزرگراه نواب به بزرگراه شهید تندگویان را از بین ببرد، تقاطع غیرهمسطح نواب-تندگویان است. درواقع با احداث این تقاطع، گره ترافیکی موجود در مسیر بهشت زهرا تا انتهای شمالی بزرگراه چمران رفع خواهد شد. برهمین اساس هادی حقبین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران میگوید: دستورات لازم جهت تکمیل و بهرهبرداری فاز اول این پروژه ظرف یکماه و نیم دیگر صادر و بر افزایش ظرفیتهای اجرایی پروژه در سایر بخشها تأکید شده است.
او با اشاره به اینکه این پروژه بهدلیل ترافیک موجود در آن و انحرافات ترافیکی در ۴ مقطع به بهرهبرداری خواهد رسید، گفت: با بهرهبرداری این فاز از پروژه مسیر اصلی شمال بزرگراه نواب به سمت جنوب بزرگراه شهید تندگویان بازگشایی میشود و ترافیک این بخش برطرف خواهد شد.
داود محمدی، معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران به خبرنگار همشهری درباره اهمیت این پروژه میگوید: این پروژه در کریدور اصلی ورودی و خروجی شهر تهران است و بزرگراه چمران جزو اصلیترین خروجی تهران محسوب میشود برهمین اساس احداث این تقاطع جزو تأثیرگذارترین تقاطعهای غیرهمسطح شهر تهران محسوب میشود.
او تأکید کرد: تمام شهرستانهای اطراف و بهخصوص شهرهای غرب کشور یابند ورود به تهران درگیر تردد در محدوده نواب_تندگویان هستند که اگر این پروژه بهطور کامل به بهرهبرداری برسد و بازگشایی شود تأثیر زیادی در کاهش ترافیک و مصرف سوخت خواهد داشت همچنین مسیر تردد شهروندان کاهش مییابد.