همشهری آنلاین: آئین‌نامه انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت ظرف مدت 3 ماه به تصویب رسیده زیرا تداوم کار شرکت کارگزاری سهام عدالت که وابسته به سازمان خصوصی سازی است، تداوم مدیریت دولتی است.

سید شمس‌الدین حسینی - وزیر امور اقتصادی ودارایی - از تصویب واگذاری دو بلوک 5 درصدی دیگر سهام بانک ملت خبرداد و با بیان اینکه در فروش سهام شرکت‌های دولتی مدافع بیت‌المال هستیم، اعلام کرد آئین نامه انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت ظرف مدت 3 ماه به تصویب رسیده است.[مفاهیم: کارگزار بورس]

وی تداوم کار شرکت کارگزاری سهام عدالت وابسته به سازمان خصوصی‌سازی را تداوم مدیریت دولتی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینی در مراسم معارفه بانک تجارت قبل از عرضه سهام به برخی سئوالات حاضرین در جلسه از جمله زمان عرضه سهام مخابرات پاسخ داد و گفت: در مقابل سهام مخابرات مسئول هستم و باید در این خصوص شفاف‌سازی صورت گیرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به انتقاداتی که از سوی نمایندگان برخی بخش‌ها که سهام خرد بازار را در اختیار داشتند نسبت به عرضه سهام، بیان کرد: دلیل عدم عرضه سهام مخابرات شرایط بازار بود، به نحوی که سال گذشته از عرضه سهام بزرگ در بورس ممانعت به عمل آوردیم واگر چنین کاری را صورت می‌دادیم نمی‌توانستیم بازار را مدیریت کنیم و تنها سهام بزرگی که عرضه شد، سهام بانک ملت بود.

وی با تاکید بر اینکه همه در کشور ملزم به اجرای قانون هستیم، به مصوبه طرح بیمه کارگزاران روستایی مخابرات اشاره کرد و گفت: این طرح هم اکنون به عنوان مصوبه مجلس مطرح است ولی ابلاغ نشده است، ما معتقدیم که مصوبه مجلس با برخی موارد مغایرت دارد و با کمک مجلس و سایر نهادها تلاش می‌کنیم چنین مصوباتی را که به حقوق سهامداران لطمه وارد می‌کند را از بین ببریم.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر پس از واگذاری سهام، مصوبه ای به تصویب برسد، باید حقوق سهامداران در آن رعایت شود و این موضوع در دولت به تصویب رسیده است.

وی در مورد ابهامات واگذاری سهام بانک ملت و دولتی بودن مدیریت آن، گفت: هر سهم بانک ملت 105 تومان فروخته شد که هم اکنون قیمت هر سهام این بانک به 116 تومان افزایش یافته است، همچنین امروز واگذاری دو بلوک 5 درصدی دیگر سهام بانک ملت نیز به تصویب رسید.

وی با تاکید بر اینکه ما مدافع بیت‌المال هستیم، گفت: در فروش سهام بانک ملت خلاف قانون عمل نکردیم و سهام بانک تجارت را نیز منصفانه و عادلانه می‌فروشیم و افرادی که بعضا خود را از خرید سهام بانک ملت محروم کردند، از خرید سهام بانک تجارت محروم نکنند.

وزیر اقتصاد همچنین بر جایگاه قانونی سهام عدالت تاکید کرد و با اشاره به تشکیل دو نهاد تعاونی‌های شهرستانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای مدیریت سهام عدالت، اظهارداشت: هم اکنون زمان آن رسیده است که دولت از مدیریت در این بخش نیز خارج شود.

وی از تصویب آئین نامه ای در مورد سهام عدالت در دو ماه قبل مبنی بر منحل شدن شرکت کارگزاری سهام عدالت طی 3 ماه خبرداد و با اشاره به اینکه در این آئین‌نامه پرهیز از مدیریت دولتی پیش‌بینی شده است، گفت: بر اساس این آئین‌نامه، هیچ شخص دولتی اجازه ندارد که عضو هیات مدیره این شرکت‌ها باشد.

حسینی ادامه داد: البته در ابتدای کار ممکن است که یکسری ملاحظات تخصصی در این خصوص باشد و بر اساس قانون بازار سرمایه، کانون‌های فنی - تخصصی غیر دولتی برای مشاوره مدیریت غیردولتی تشکیل می‌شوند.