پس‌از فروکش کردن ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱، هر روز پشت‌پرده‌های بیشتری از فشارهای مجازی و هجمه‌های اکانتی علیه هنرمندان و چهره‌های معروف افشا می‌شود.

همشهری‌آنلاین-گروه سیاسی: پس‌از فروکش کردن ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱، هر روز پشت‌پرده‌های بیشتری از فشارهای مجازی و هجمه‌های اکانتی علیه هنرمندان و چهره‌های معروف افشا می‌شود. در ادامه به بررسی برخی واکنش‌ها و افشاگری‌ها در این زمینه می‌پردازیم.

۷ مهرماه ۱۴۰۱

مجید انتظامی، آهنگساز و رهبر ارکستر:

من عاشق وطنم هستم، همه این مملکت از ایران برود، من نمی‌روم، من می‌مانم.

۶ مهرماه ۱۴۰۱

حمید هیراد، خواننده:

تویی که با پیج فیک میای درباره کنسرت و هزارتا چیز دیگه حرف می‌زنی، حتی نمی‌تونی درک کنی چندتا انسان از این راه خرج زن و بچشون رو میدن و من خبر دارم که چند نفرشون تو اوضاع بی‌پولی و کرونا که شغل ما تعطیل شد، طلاق گرفتن و زندگیشون نابود شد... خداروشکر اول خدا و بعد مردمم همیشه پشتم بودن منم کنارشون هستم.

۱ آذرماه ۱۴۰۱

حسین زرینجویی، طنزپرداز لرستانی:

حسین زرینجویی، طنزپرداز لرستانی، در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ حاضر به همراهی با آشوب‌طلبان نشد و ازسوی آنها مورد تهمت و تهدید و فحاشی مجازی، قرار گرفت. زرینجویی یک روز قبل از فوتش در نخستین روز آذرماه، با انتشار عکسی خندان از خود در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «اینم از آخرین خنده من». یکی از دوستان زرینجویی نیز با انتشار استوری در پیج کاربری خود، نوشت: «شما دم از آزادی می‌زنید، اما هرکسی که هم‌عقیده شما نباشد را مورد فحاشی قرار می‌دهید تا از جان خود بگذرد».

۵ آذرماه ۱۴۰۱

مهران رجبی، بازیگر:

خبر دارم که خیلی از همکارانم مورد هجمه قرار گرفته‌اند که چرا حرفی نمی‌زنند. توهین می‌شنوند که چرا سخنی نمی‌گویند و واکنشی ندارند و اصلاً همین که این اعتراض به آنها با توهین صورت می‌گیرد، یعنی باطل است.

۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱

مهران غفوریان، بازیگر:

حضور مهران غفوریان در ویژه‌برنامه نوروزی سیما، سبب ایجاد هجمه مجازی علیه این بازیگر شد. او در واکنش به فحاشی‌ها گفت: «من اگر توانسته باشم چند پدر و مادر زحمتکش را بخندانم، کار خودم را انجام داده‌ام».

۲۰ آذرماه ۱۴۰۲

حسین شاهمرادی، مدیر شبکه چهار:

تلویزیون سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را ممنوع‌التصویر نکرده‌است، بلکه اینها به‌دلیل تفتیش عقاید روشنفکران جرات نمی‌کنند به تلویزیون بیایند.

۱۵آذرماه ۱۴۰۲

لیندا کیانی، بازیگر:

عده زیادی هستند که سازماندهی شده میان زیرپست‌های من و همکارانم و یا دیگر چهره‌های شناخته شده با هجمه سنگین کامنتی سعی دارن که جلوی حق گویی ماهارو بگیرن هدفشونم اینه که ما رو اسیر مارپیچ سکوت کنند. برام مهم شد و خواستم از این تریبون به همکارانم توصیه کنم که حواستون باشه تو دام نیوفتید.

۲۰آذرماه ۱۴۰۲

الهام حمیدی، بازیگر:

اخیرا خیلی بحث توهین‌های کامنتی به شخصیت‌ها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده. گفتم بد نیست بگم من هم تحمیل سکوت رو ٢ جا دیدم: یکبار وقتی فوتبالیست هامون تو جام‌جهانی حق شادی بعد از گل نداشتن و یکبار هم وقتی بازیگرامون بعد شرکت تو جشنواره فجر کلی فحش خوردند.

۲۱آذرماه ۱۴۰۲

متین ستوده، بازیگر:

راستش دلم خیلی گرفت شاید چون پارسال همین موقع‌ها خیلی‌ها سر کارشون رو میرفتن و زندگیشون بر مدار، ولی خیلییییی‌های دیگه نمیتونستن حتی به سر کار رفتن فکر کنن؛ چون مورد اهانت و فحاشی و قضاوت قرار می‌گرفتن.