به گزارش همشهری آنلاین از موتور۱، معمولاً مقررات سختگیرانهتری درباره آلایندگی منجر به عدم عرضه یک خودرو در اتحادیه اروپا میشود. با این حال، این دلیل نمیشود که ماکان بنزینی در اتحادیه اروپا جایگاه قدرتمند مستحکم خود را به این سادگی از دست بدهد.
ظاهرا از آنجایی که پورشه قادر به رعایت مقررات امنیت سایبری آتی نیست، راهی جز این ندارد که در کوچکترین کراس اُور خود تغییراتی ایجاد کند.
بیشتر بخوانید:
یکی از سخنگویان این شرکت گفته است که فروش ماکان در بهار آینده در کشورهای اتحادیه اروپا به پایان میرسد. زمانی که پورشه در حال توسعه این نسل از کراس اُور بود، مقررات موجود هنوز نهایی نشده بود. به گفته این سخنگو، بهروزرسانی این وسیله نقلیه برای مطابقت با الزامات جدید بسیار گران تمام خواهد شد.
در مورد اینکه کدام بازارها در شرف از دست دادن خودروی احتراق داخلی(ICE) ماکان هستند هستند، باید بدانیم که اتحادیه اروپا شامل ۲۷ کشور اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، جمهوری قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد است.
اما توجه به این نکته ضروری است که پیش از این با احتساب بریتانیا این تعداد به ۲۸ کشور میرسید که این کشور رسما در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از این اتحادیه خارج شد. بنابراین فروش ماکان میتواند در بریتانیا ادامه پیدا کند.
این اتفاق ضربهای بزرگ برای پورشه محسوب میشود، چون ماکان تا ماه اکتبر پرفروشترین محصول این شرکت بود. بر اساس آمار و ارقام گردآوری شده به وسیله شرکت پژوهشی دیتافورس، در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۰هزار دستگاه پورشه ماکان در اروپا فروخته شده است.
عرضه برند Zuffenhausen ماهها تا عرضه نسل دوم ماکان فاصله دارد. با این حال، این خودرو کاملاً متفاوت خواهد بود، زیرا قرار است به عنوان یک خودروی تمامبرقی روی پلتفرم جدیدی که با همکاری آئودی ساخته شده است فروخته شود.
بیشتر بخوانید:
ماکان تنها پورشه ای نیست که یک خودروی برقی جایگزین آن شده است. مدل ۷۱۸ هم باید با موتور احتراقی خود خداحافظی کند.
همچنین باکستر دو و کیمن در سال ۲۰۲۵ کاملاً الکتریکی خواهند شد. علاوه بر این، یک کایِن نسل بعدی تمام الکتریکی به همراه یک شاسی بلند سه ردیفه بزرگتر هم پیش از این، معرفی شدهاند.