همشهری آنلاین: نوزدهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی تحت عنوان "سیاست‌های پولی در رویارویی با بحران‌های مالی" (فرصت‌ها و چالش‌ها) توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و همکاری شبکه بانکی کشور 28 اردیبهشت در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، در این همایش که باحضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی و همچنین تعداد زیادی از کارشناسان بازار پولی و مالی تشکیل شد، ابزارهای پولی، سیاست پولی و بحران‌های مالی، قوانین پولی و بانکی در تعامل با بحران‌های مالی، ‌نهادسازی در بخش بانکی، پیشگیری از تبعات بحران‌های مالی، تعامل بانک مرکزی، ‌دولت و تثبیت مالی بررسی خواهد شد.

سیاست‌های پولی و بهره‌گیری از تجربیات بحران‌های گذشته از دیگر محورهای مورد بررسی در این همایش خواهد بود.

دبیر نوزدهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: از آنجا که بحران مالی جهانی که از سال گذشته آغاز و تا سال آینده نیز ادامه دارد، بزرگ ترین حادثه اقتصادی جهان است، محور اصلی این همایش قرار گرفته است.

احمد مجتهد افزود: با توجه به اینکه این بحران سبب کاهش رشد اقتصادی در بیشتر کشورها شده تمام دولت‌ها در حال بررسی و حل مشکلات آن هستند.

رییس پژوهشکده پولی وبانکی بانک مرکزی گفت: اقتصاد ایران نیز به تبع سایر کشورهای دنیا تاثیراتی از این بحران پذیرفته که آثار آن بر ابعاد مختلف اقتصادی ظاهر شده است.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور به دلیل بروز بحران مالی جهان،‌ گفت: با وجودی که قیمت هر بشکه نفت در زمان حاضر از 37 دلار به حدود 60 دلار در هر بشکه رسیده اما این رقم نسبت به سال گذشته که حدود 147 دلار برای هر بشکه بوده، بسیار کم است.

مشاور رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه سال جاری سالی سخت از نظر مسایل اقتصادی
است‌، ‌گفت: نقش بانک مرکزی در کاهش و اثرگذاری بر این چالش‌ها بسیار مهم است زیرا باید سیاست‌های مالی در سال جاری با سیاست‌های پولی هماهنگ شود.