همشهری آنلاین: مردم سریلانکا پس از پایان نبرد ارتش با شورشیان ببرهای تامیل و مضمحل کردن ساختار تشکیلاتی این گروه شبه نظامی به جشن و پایکوبی پرداختند.

به گزارش ایسنا، با وجود نا مشخص بودن زنده بودن "ولوپیلای پرابهاکاران" هنوز تهدید حملات جدید از سوی شورشیان وجود دارد، اما مردم سریلانکا مراسم پایکوبی را برای سقوط پیشرفته‌ترین شورش جهان آغاز کرده‌اند.

پس از این که شورشیان ببرهای تامیل اعلام کردند مبارزات آنها که یک ربع قرن به طول انجامید به "پایان تلخ" خود رسیده است، ارتش سریلانکا اعلام کرد: چهار تن از مقامات ارشد ببرهای تامیل از جمله پسر بزرگ رهبر اصلی این شورشیان در مناطق جنگی شمال این کشور کشته شدند.

  از سوی دیگر، به گزارش آسوشیتدپرس، در پی انتشار بیانیه‌ای از سوی "سلوارسا پاتماناتان" یکی از مقامات ارشد ببرهای تامیل مبنی بر پذیرش شکست، هزاران تن از مردم در خیابانهای کلمبو - پایتخت سریلانکا - تجمع کردند و به پایکوبی و آتش بازی پرداختند.

پاتاماناتان با ارسال ایمیل به آسوشیتدپرس گفت: مبارزات ما به پایان تلخ رسیده است، این مردم ما هستند که در زیر آتش توپخانه‌ها، خمپاره‌ها و به خاطر بیماری و گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. ما دیگر نمی‌توانیم اجازه دهیم صدمات بیشتری به آنها وارد شود. ما تصمیم به متوقف کردن استفاده از اسلحه‌هایمان گرفته‌ایم.

"اودایا نانایاکارا" سخنگوی ارتش سریلانکا، امروز (دوشنبه 28 اردیبهشت) اعلام کرد که سربازان ارتش جسد پسر بزرگ پرابهاکاران را یافته‌اند. وی فرمانده شاخه نیروی هوایی ببرهای تامیل بود.

ارتش همچنین اعلام کرد که نیروهای ویژه موفق به کشف اجساد دو تن از شورشیان شاخه سیاسی ببرهای تامیل و یک تن دیگر از فرماندهان ارشد شاخه نظامی ببرهای تامیل معروف به "رامش" شده‌اند.

وزارت دفاع سریلانکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اجساد این افراد در طول عملیات پاکسازی مناطق جنگی کشف شدند.

ارزیابی اطلاعات ارایه شده از سوی ارتش سریلانکا به طور مستقل امکان پذیر نیست، زیرا از ورود خبرنگاران و ناظران به مناطق جنگی ممانعت به عمل می‌آید.

از سوی دیگر و به گزارش روزنامه گاردین، گمانه‌زنی‌هایی نیز مبنی بر کشته شدن ولوپیلای پرابهاکاران رهبر اصلی شورشیان در انفجار یک سنگر وجود دارد.

گزارش‌های واصله حاکی از آن است که سربازان ببرهای تامیل به جای تسلیم شدن خود را منفجر می‌کنند. انفجاری بزرگ در یک سنگر، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال کشته شدن ولوپیلای پرابهاکاران، رهبر شورشیان و یک تن دیگر از فرماندهان را به وجود آورد.

ارتش اعلام کرد که با رهگیری ارتباطات رادیویی روشن شد که شورشیان درصدد انجام خودکشی دسته جمعی هستند. تیم پاکسازی ارتش، جسدی را پیدا کرده که احتمال می‌رود جسد پرابهاکاران باشد. البته صحت این خبر از دو طرف تایید نشده است.