به گزارش همشهری آنلاین، پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر، هیات وزیران مصوب کرد تا امتیاز واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی داده شود. اما این موضوع اعتراض ورزشکاران سایر رشتههای ورزشی و اقشار مردم را به دنبال داشت. در نهایت، دیوان عدالت اداری این موضوع را در صحن به رای گذاشت و سرانجام سه شنبه ۲۸ آذرماه رای به ابطال این تصویب نامه داده شد.
شروع ماجرا از کجا بود؟
۱. موضوع هدیه حواله خودرو به ورزشکاران، برای اولینبار در جام جهانی ۲۰۱۴ از سوی محمود احمدینژاد برای پاداش به فوتبالیستهای ایرانی مطرح شد. اما آن زمان بازار خودرو التهابی نداشت و قیمتها روندی عادی را دنبال میکردند.
۲. پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ بازیکنان تیم ملی پس از صعود به جام جهانی، قول واردات خودرو را از سوی مسئولین گرفتند. در ادامه، عملکرد بازیکنان تیم ملی در جام جهانی مناسب ارزیابی نشد و آنان پس از شکست سنگین در مقابل انگلیس در شب دیدار با آمریکا، مجوز ورود یک دستگاه خودرو خارجی را برای ایجاد روحیه برد دریافت کردند.
۳. تیم ملی فوتبال ایران در مقابل آمریکا نیز شکست خورد اما حواله خودروی بازیکنان به قوت خود باقی ماند ماند. این موضوع مورد اعتراض شدید مردم و سایر ورزشکاران قرار گرفت و در نهایت بنا شد دیوان عدالت اداری این مصوبه را مورد بررسی قرار دهد.
اعتراضات به مصوبه واردات خودروی فوتبالیست ها
تبعیض نسبت به دیگر ورزشکاران: مصوبه واردات خودروی از سوی بازیکنان تیم ملی با وجود نتایج ضعیف آنان در جام جهانی مورد اعتراض وزرشکاران دیگر رشته ها قرار گرفت. ایجاد تبعیض میان فوتبالیست ها و سایر ورزشکاران مهم ترین علت اعتراض ها به حواله واردات خودروی بازیکنان تیم ملی بوده است چرا که دیگر ورزشکاران با وجود کسب رتبه های اول تا سوم در رشته خود در نهایت با هدیه ای ناچیز مورد تقدیر قرار گرفتند اما بازیکنان تیم ملی با وجود عملکرد ضعیف در جام جهانی یکی از مهم ترین رانتها را بدست آوردند.
الف: یونس امامی کشتیگیر وزن ۷۴ کیلوگرمتوانست مدال طلای مسابقات بازیهای آسیایی هانگژو را بدست آورد ولی مسئولان مربوطه با اهدای یک ربع سکه از وی قدردانی کردند که این موضوع موجب ناراحتی و ترک مراسم تقدیر از سوی امامی شد.
ب: سارا عبدالملکی ورزشکار رشته پاراکانو نیزکه در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا موفق به کسب یک مدال نقره شده بود، با اهداء «قوری و کتری» از او تقدیر شد!
تبعیض نسبت به دیگر قهرمانان و افتخارآفرینان؛ واردات خودرو از سوی فوتبالیستهای تیم ملی، فقط منجر به تبعیض نسبت به دیگر ورزشکاران نبود. بلکه دیگر اقشار افتخار آمیز کشور نیز در این موضوع دچار تبعیض شدند. یعنی کسانی که در المپیادهای جهانی و یا کنکور، هیچوقت مانند بازیکنان تیم ملی فوتبال مورد حمایت و تقیر قرار نگرفتهاند.
وارد کردن فوتبالیستها به بازار دلالی: با توجه به ممنوع بودن واردات خودروهای لوکس خارجی به ایران، مجوز واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی در تقابل با قانون و نوعی رانت، برای وارد کنندگان آن خواهد بود. به خصوص که در شرایط فعلی و ممنوعیت واردات خودروهای لوکس خارجی، چنین مجوزی سود چند ده میلیاردی، برای وارد کنندگان آن به همراه خواهد داشت. بازیکنانی که صاحب چنین مجوزی هستند، طبیعتا سراغ گرانقیمتترین خودروها میروند تا آن را با قیمت چند برابری، در ایران بفروشند و بیشترین سود را از آن خود کنند. بعضیها هم حواله خود را به دلالهای اتومبیل واگذار میکنند و وارد کردن خودرو، توسط آنها انجام میشود.
دلایل هفتگانه دیوان عدالت اداری برای ممنوعیت واردات خودرو
مصوبه هیئت وزیران دولت در مورد واردات خودرو از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد و طبق آن بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال که پیش از این اقدام به واردات خودرو کردند نیز مشمول رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شدند.در ادامه،دیوان عدالت اداری کشور با هفت دلیل که مهم ترین آن استناد به بند نهم از اصل سوم قانون اساسی در حوزه رفع تبعیضات ناروا بود،مصوبه هیئت وزیران در اعطای مجوز واردات خودرو به اعضای تیم ملی فوتبال ایران را باطل دانست. دلایل دیوان عدالت اداری به شرح ذیل است:
- مصوبه مصداق تبعیض ناروا و خلاف اصل سوم قانون اساسی است
- عدم رعایت شرایط ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو
- عدم رعایت شرط ماده ۱۷ قانون صادرات و واردات
- عدم رعایت شرایط ماده ۵ آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۴۰ قانون امور گمرکی
- عدم شمول معافیت گمرکی در ماده ۱۹ قانون امور گمرکی و سایر قوانین بر خودروی سواری خارجی
- عدم شمول شرایط ماده ۱۳۸ آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی بر خودروی خارجی
- وضع این مصوبه خارج از اختیار هیئت وزیران بوده است
همکاری پلیس راهور با دیوان عدالت اداری
برخی از فوتبالیستهایی که اجازه واردات خودروی خارجی را پیدا کرده بودند، خودورهای خود را وارد کرده و برخی دیگر هنوز اقدام به واردات نکرده اند؛ این در حالی است که چند روز قبل از رای دیوان عدالت اداری به ابطال مصوبه دولت، رئیس پلیس راهور کشور از عدم پلاک شدن خودروهای وارداتی فوتبالیستها خبر داده بود. سردار هادیان فر رییس پلیس راهوراعلام کرده بود که خودروهای واردشده توسط بازیکنان تیم ملی پلاک نخواهد شد. او در این خصوص گفت: تا مصوبه صریح دولت را نبینیم، اجازه پلاک شدن خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال را نمیدهیم. خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر است را پلاک نمیکنیم. بعضی از این خودروها مشکلات گمرکی دارند ولی باید بگویم تا الان هیچکدام از آنها پلاک نشدهاند. موضعگیری پلیس راهور نیز نشان داد علاوه بر مردم و ورزشکاران رشته های دیگر، سایر ارگانها نیز به مصوبه واردات خودرو از سوی بازیکنان تیم ملی، معترض هستند.
محمدحسین کنعانیزادگان، بازیکن تیم ملی فوتبال که حواله ورود خودروی خارجی را کسب کرده بود اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده بود که یک خودرو رنجروور ولار وارد کرده است که ارزش آن در کشورهای خارجی از ۶۰ هزار دلار آغاز میشود و در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد. او در ادامه و مصاحبه با شبکه ورزش، قیمت ۱۰۰ میلیاردی خودرو خود را تایید کرد.ادعایی که بازتاب وسیعی در میان مردم داشت و انتقادهای بسیار زیادی به ملی پوشان وارد کرد.امیرمحمد یزدانی، دارنده ۲ مدال نقره جهان در واکنش به مصاحبه محمد حسین کنعانیزادگان، در حساب مجازی خود نوشت: خوبهها؛ ببازی جایزه بگیری.
--------------------
چه خودروهایی تاکنون وارد شده است؟
۳۲ مجوز برای بازیکنان تیم ملی فوتبال برای واردات خودرو خارجی صادر شده است
۲۱ خودرو وارد گمرک بوشهر شده است.
۸ خودرو در مرحله تشریفات گمرکی قرار دارد
۱۳ دستگاه خودرو آن از گمرک بوشهر ترخیص شده است
۱۱ خودرو وارد نشده است
مهدی ترابی، مازراتی گریکاله؛ قیمت: ۸ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان
سردار آزمون، رنجور ولار؛ قیمت ۸ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان
محمدحسین کنعانی زادگان،قیمت ۸ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان
پیام نیازمند؛ پورش ماکان، ۸ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان
احمد نوراللهی؛ پورش ماکان، ۸ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان
علی قلی زاده؛ پورش ماکان، ۸ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان
۸ آذر ۱۴۰۱ - مصوبه هیئت دولت برای صدور مجوز واردات خودرو به فوتبالیستها
۱ آبان ۱۴۰۲ - فراگیر شدن اعتراض مردم و رسانه ها به واردات خودروی بازیکنان تیم ملی
۱۹ مهر ۱۴۰۲ – ورود خودروهای وارداتی فوتبالیست ها به گمرک
۲۹ مهر ۱۴۰۲ _ مصاحبه بازیکن تیم ملی فوتبال (کنعانی زادگان) درباره وارد کردن خودروی یک میلیاردی
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - پلاک نشدن خودروهای وزرشکاران توسط پلیس
۲۸ آذر ۱۴۰۲- ابطال مصوبه واردات خودروی فوتبالیست ها