تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۰۵:۱۵

محمدرضا منصوریان: کشتی آزاد ایران بعد از کسب عنوان نایب قهرمانی در آخرین دوره پیکارهای جهان در کشور چین در آستانه حضور در میدان دیگری است؛ شرکت در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه.

کشتی ایران می‌خواهد این بار در کنار آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس در کشور قطر بار دیگر سینه به سینه با هماوردان آسیایی همراه با دلاوران خود، سرود عزت و سربلندی سر دهد. مردان ایران زمین مترصد آن هستند تا نشانه‌های دیگری از هنرنمایی و هنرمندی خود را به آسیایی‌ها نشان دهند و خاطره خوش دیگری را به ثبت برسانند. برای رسیدن به این هدف 7 دلاور کشتی ایران تقی‌داداشی، مراد محمدی، مسعود مصطفی جوکار، علی‌اصغر بذری، رضا‌ یزدانی، علیرضا حیدری و فردین معصومی پایبند به اصول جوانمردانه در راه پاک کردن خاطره ناخوش حضور در دوره قبلی بازی‌های آسیایی هستند.

این را دیگر همگان می‌دانند که کشتی ایران به دلیل مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، همواره یکه‌تاز در آسیاست و این نکته پنهانی نیست که آسیایی‌ها از آن باخبر نباشند.

 امروز کشتی ایران در دنیا هم یکه‌ تاز است. یادمان نرود که همین چند وقت پیش «یوری ‌شاهمرادوف» نابغه کشتی جهان و روسیه در سفری که به تهران داشت، گفت: کشتی ایران در دنیا مثل فوتبال برزیل در جهان است.با مسافران دوحه همراه می‌شویم.

داداشی می‌تواند، به شرط آنکه ...

می‌گویند تقی داداشی در هیچ زمانی نمی‌تواند یک کشتی‌گیر شش دانگ و تمام عیار در وزن 55کیلوگرم باشد تا بتواند به موفقیتی در تیم ملی کشتی آزاد ایران دست پیدا کند. البته منتقدان این کشتی‌گیر مهمترین دلایل آنها را به دو صورت عنوان می‌کنند. آنها معتقدند شرایط فیزیکی داداشی مناسب حضور و باقی ماندن در وزن اول کشتی نیست.

او بالاجبار برای حضور در مسابقات باید وزن زیادی کم کند و به همین دلیل قوای جسمانی وی به هنگام پیکار با حریفان تحلیل می‌رود و گروهی هم بر این اعتقاد هستند که اصولاً تقی داداشی در سنین پایه آموزش‌های صحیحی در کشتی نداشته است و به همین دلیل فنون کشتی را به درستی فرا نگرفته و در اجرای آنها ضعف‌های فراوانی دارد.

در جواب منتقدان باید گفت: اول اینکه مشکل وزن کم کردن داداشی را می‌توان با یک رژیم غذایی مناسب به راحتی تحت کنترل قرار داد و دوم اینکه اصولاً در مقررات جدید نیازی به این نیست که حتماً یک کشتی‌گیر از تمامی فنون اطلاع و آگاهی داشته باشد. مشکل داداشی دقیقاً همان چیزی است که منصور برزگر، مدیر تیم‌های ملی آن را بر زبان رانده است.

برزگر اعتقاد دارد که داداشی کشتی‌گیر خوبی است، اما زمانی که با هجوم پی‌درپی حریفان خود روبه‌رو می‌شود به اصطلاح معروف قاطی می‌کند و رشته کار از دستش درمی‌رود.

او اضافه می‌کند: 4 ماه قبل از مسابقه‌های جهانی چین روی این مشکل داداشی کار کردیم متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم. طبیعی است که داداشی اگر بخواهد حق خود را از کشتی جهان بگیرد بایستی در رفع مشکل شناخته شده‌اش کوشاتر باشد.

این کشتی‌گیر برای حضور در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه انتخاب شده است. او در پی ناکامی در دو دوره رقابت‌های قهرمانی جهان حالا فرصتی خوب پیدا کرده است تا توان و بضاعت خود در کشتی را به نمایش بگذارد. حریفان اصلی داداشی در دوحه دلشاد منصوراوف ازبکستانی قهرمان جهان و توموهیروماتسوگای ژاپنی هستند.

منصور اوف که صاحب دو مدال طلای جهان در سالهای 2003 و 2005 میلادی است در رقابت‌های جهانی 2006 گوانگ‌ ژو غایب بزرگ بود. این کشتی‌گیر از قدرت و ذکاوت بسیار بالایی در کشتی برخوردار است و داداشی با عبور از سد وی می‌تواند به کسب مدال طلای دوحه امیدوار باشد.

محمدی طلا می‌خواهد

بدون شک مراد محمدی در حال حاضر بهترین کشتی‌گیر ایران است. او در پی دو دوره حضور در مسابقه‌های جهانی بوداپست مجارستان و گوانگ‌ ژوی چین در سال‌های 2005 و 2006 صاحب یک مدال برنز و یک طلا شده است که کارنامه بسیار خوبی است.

این روستازاده ساروی اگرچه در حال حاضر صاحب عنوان قهرمانی جهان در وزن 60 کیلوگرم است، اما برای رسیدن به مدال طلای بازی‌های آسیایی دوحه راه سختی را مقابل خود دارد. در این وزن کشتی‌گیری از کره‌شمالی به دوحه می‌آید که نامش ری‌یونگ‌چول است. این قهرمان کره‌ای پیش از این دوبار مراد محمدی را شکست داده و یک بار هم مغلوب قهرمان خوب ما شده است.


پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شرایط و موقعیت کنونی محمدی کاملاً با زمان‌هایی که او مغلوب یونگ‌چول شده فرق کرده و این کشتی‌گیر کره‌ای هرگز نمی‌تواند مانند گذشته از شرایط روانی مناسبی برخوردار باشد. او حالا باید با کسی مبارزه کند که دو ماه قبل از رقابت‌های جهانی بسیاری از بزرگان کشتی دنیا را مغلوب خود ساخته و امروز هم با تمرینات منظم خود شرایط بسیار مناسبی دارد. گفته می‌شود که پوره‌باتار مغولی دیگر حریف سرشناس محمدی به دلیل خداحافظی از کشتی یکی از غایبان سرشناس این وزن در دوحه است.

جوکار  خاطره تلخ را پاک کند

نماینده کشتی آزاد ایران در وزن 66 کیلوگرم در بازی‌های آسیایی دوحه مسعود مصطفی جوکار است. کشتی‌گیری که خاطره‌ای تلخ از حضور در این بازی‌ها دارد. این کشتی‌گیر همدانی در بازی‌های آسیایی 4سال قبل بوسان کره جنوبی هم نماینده اعزامی ایران در یک وزن پایین‌تر یعنی در وزن 60 کیلوگرم بود. در آن سال بی‌توجهی و سهل‌انگاری مربیان تیم ملی و خود او، کار دستش داد و این کشتی‌گیر به راحتی از صحنه مسابقات حذف شد.


 جوکار در کره جنوبی بی‌اطلاع از زمان مسابقه‌اش از سالن خارج و به هتل محل اقامت خود رفته بود که همین امر باعث شد به رغم تلاش همراهان تیم کشتی او نتواند به هنگام مبارزه با حریف خود به موقع به روی تشک بیاید و از دور مسابقات کنار گذاشته شود. این کشتی‌گیر امروز با رفتن به یک وزن بالاتر درصدد آن است تا با کسب موفقیت، آن خاطره تلخ را از کارنامه حضور خود در بازی‌های آسیایی پاک کند.


او به دلیل آسیب‌دیدگی، چندی قبل در مسابقات جهانی توفیقی به دست نیاورد و حالا می‌خواهد در این میدان آسیایی شایستگی‌هایش را نمایش دهد. سخت‌ترین حریف جوکار در دوحه لئونید اسپیریدنوف قزاقستانی است که در رقابت‌های جهانی چین هم جوکار را مغلوب کرده است. جوکار حالا به فکر انتقام گرفتن از این حریف قلدر خود است.

مثلث مدعیان با حضور بذری

قدر مسلم آن است که هنگام برگزاری پیکارهای کشتی آزاد بازی‌های آسیایی 2006 دوحه وزن 74‌کیلوگرم یکی از شلوغ‌ترین وزن‌ها است. این وزن همیشه مدعیانی جدی دارد که یک پای ثابت آن ایران است. نماینده کشتی ما امسال در دوحه علی‌اصغر‌بذری است؛ همان کشتی‌گیری که حالا مدال نقره جهان را به گردن دارد. حضور بذری و کشتی‌گیری از ازبکستان به نام سلان نیکی‌اوف که اتفاقاً این کشتی‌گیر هم دارنده مدال برنز جهان است، اعتبار مبارزه‌های این وزن را بالا برده است.

 پیش‌بینی می‌شود که با حضور این دو کشتی‌گیر و نفر سومی با نام چوپیوتک‌کوان از کره جنوبی که ضلع سوم مثلث مدعیان این وزن هستند، پیکارهای این وزن بسیار دیدنی باشد. البته در این وزن کشتی‌گیر دیگری از قزاقستان با نام شاپیف هم به دوحه می‌آید که چندی پیش در جریان مسابقه‌های جام زیلکوفسکی در لهستان بر بوایسیار سایتیف نابغه روس‌ها غلبه کرده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بذری جوان ما راه سختی برای کسب مدال طلا در این دوره از بازی‌های آسیایی پیش روی خود دارد.

 پلنگ جویبار طلا می‌خواهد

به رضا یزدانی کشتی‌گیر 84 کیلوگیی تیم ملی ایران لقب پلنگ جویبار را داده‌اند که انصافاً در کشتی همچون پلنگ بر حریفان خود می‌تازد و بر آنان فائق می‌آید. یزدانی که از اولین حضور خود در مسابقات جهانی یک مدال برنز به دست آورده است، با اظهار شرمندگی آن را نشانه واقعی قدرت خود نمی‌داند و می‌گوید: من در چین نباید به سجاداوف روسی می‌باختم و حالا می‌خواهم با کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی دوحه توانایی واقعی خود را به نمایش بگذارم.

اصلی‌ترین حریف یزدانی در دوحه زائوربیک صوخی‌یوف از ازبکستان است که اتفاقاً این کشتی‌گیر هم در چین مدال برنز گرفت و نگاهی جدی به طلای دوحه دارد. در عین حال مدافع عنوان قهرمانی مون‌اوی‌جائه از کره جنوبی است که بعید به نظر می‌رسد جانشین او بتواند برابر یزدانی و سوخی‌یوف حرفی برای گفتن داشته باشد. مون اوی جائه کره‌ای بعد از کسب مدال نقره المپیک آتن از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده است.

 در حال حاضر قهرمان آسیا در این وزن یک کشتی‌گیر مغولی با نام گان ژوریک است که به نظر نمی‌آید با توجه به کشتی‌گیران صاحب نام آسیایی در دوحه، او این بار شانسی برای قهرمان شدن داشته باشد.

گام آخر کاپیتان

علیرضا حیدری تنها چهره طلایی باقیمانده از دوره قبلی بازی‌های آسیایی در تیم ملی کشتی آزاد ایران است. گفته شده است که کاپیتان 96 کیلویی تیم ایران در دوحه می‌خواهد از دنیای قهرمانی کشتی کنار برود.

 بنابراین او انگیزه فراوانی برای موفقیت در این وزن دارد. حیدری یکی از چهره‌های ناکام کشتی ایران در آخرین دوره رقابت‌های جهانی بود و به رغم تلاش فراوان دستش از کسب مدال کوتاه ماند. قهرمان دوست داشتنی کشتی ما مصمم است تا با خاطره‌ای خوب از کشتی کنار برود. او در آسیا هماوردی در حد و اندازه‌های خود نمی‌بیند و معتقد است می‌تواند حتی بدون آمادگی صددرصد هم صاحب مدال طلا در وزن 96کیلوگرم شود.

 ناگفته نماند که در دوحه حیدری دو حریف سرشناس را مقابل خود دارد. کوریان کورپیاکوف از ازبکستان و تورجان کاتایف از قزاقستان. هر دو کشتی‌گیر یاد شده در یک سال اخیر مقابل حیدری بازنده بوده‌اند. کاتایف در مسابقات جایزه بزرگ باکو به حیدری باخت و کورپیاکوف هم در پیکارهای جهانی چین سر تسلیم مقابل قهرمان ما فرود آورد.

 اما به نظر می‌رسد این دو کشتی‌گیر این بار مصمم‌تر از همیشه به دیدار کاپیتان تیم ما بیایند و این دقیقاً نکته‌ای است که مرد باتجربه کشتی ایران نباید از آن غافل بماند.