تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴

همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه سهام بانک صادرات به زودی عرضه خواهد شد، گفت:

پارسال با وجود بحران‌های مالی جهانی و منطقه‌ای، سهام بانک ملت با موفقیت در بورس عرضه شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در همایش اصل 44 عملکرد گذشته و چشم انداز آینده؛ با تاکید بر اصل شفاف سازی اطلاعات گفت: آماده سازی شرکت‌ها مقدم بر خصوصی سازی است و وقتی قرار است مردم سهامی را در بورس تهیه کنند باید اطلاعات شفافی از این شرکت‌ها را در اختیار داشته باشند.

وی افزود: شرکت‌هایی که آمادگی لازم برای عرضه در بازار بورس ندارند در شرکت‌های فرابورسی وارد می‌شوند تا آمادگی لازم را برای عرضه پیدا کنند.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: بخشی از شفاف سازی مربوط به شفاف سازی رابطه دولت با شرکت هاست مانند پالایشگاه اصفهان و نفت خام.

وی گفت: شرکتی که بخواهد وارد بورس شود باید با روش‌های تجاری اداره شود.

صالح آبادی تصریح کرد: بسیار مهم است که شرکت ها محصول خود را در فضای آزاد بفروشند و اگر فولاد وارد بورس می‌شود قیمت نهایی آن باید به قیمت رقابتی باشد.

صالح آبادی گفت: توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات - IT نیز برای شفافیت بیشتر سرمایه گذاران از دستور کار ماست.

وی افزود: در خصوص شفافیت در جرائم نیز شعبه‌ای در قوه قضائیه تشکیل شده است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در آینده نزدیک شرکت‌های مستقل و سبدگردانی که منجر به افزایش تقاضا برای سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای می‌شوند، ایجاد خواهند شد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه بر اساس قانون تمامی شرکت‌ها باید تا سال 1393 برای عرضه در بورس آماده شوند گفت: از وظایف ذاتی ما در سازمان بورس کاهش ریسک سرمایه گذاران است و البته بعضی از حوزه‌های ریسک را نمی‌توان کنترل کرد اما تا جایی که امکان باشد شرایط را برای سرمایه گذاران شفاف می‌کنیم.

صالح آبادی گفت: قبل از اجرای اصل 44 شرکت‌هایی که در بازار بورس وجود داشتند  شرکت‌های محدود از صنعت‌های محدود بودند و سهم عمده شرکت‌های بزرگ به دولت تعلق داشت.

وی با اشاره به قانون بازار اوراق بهادار که سال 84 مصوب شد و سیاست‌های کلی اصل 44 هم که در سال 85 ابلاغ شد، گفت: مجموعه این دو عامل می‌تواند برای به توسعه مناسب و مطمئن بازار سرمایه کشور کمک کند.