به گزارش سما دکتر محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه اتمسفر در خط 5 متروی تهران با تشکر از تلاشهای همه دست اندرکاران احداث این ایستگاه گفت: امروزه طی نظرسنجیهایی که از مردم تهران صورت گرفته مهم ترین دغدغه آن ها مربوط به ترافیک و حمل و نقل بوده است که امیدواریم با ظرفیت ها وامکاناتی که وجود دارد و همچنین کمک دولت و همکاری مردم و مسئولین بتوانیم این مشکلات را از سر راه مردم برداریم.
شهردارتهران با اشاره به مصرف سوخت سالانه گفت: هزینه ای که طی یکسال صرف مصرف سوخت می شود بیش از اعتبار مورد نیاز برای اتمام همه خط های متروی تهران و حمل ونقل عمومی است.
دکتر قالیباف با بیان اینکه امروز نمیتوان شهر را با تصمیمات فردی و فقط با توصیه و نصیحت اداره کرد گفت: به نظر من مشکل حمل و نقل و ترافیک تهران با تصمیمات مقطعی قابل حل نیست بلکه باید با تصمیمات جدی و اساسی در این زمینه چاره اندیشی کرد.
همچنین دراین مراسم مهندس محسن هاشمی مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران وحومه (مترو) گفت: با راه اندازی این ایستگاه دسترسی آسان ساکنان شهرک گرمدره و ناصریه به دو شهر تهران و کرج میسر می شود.
هاشمی در ادامه گفت: این ایستگاه یک ایستگاه روزمینی با سکویی به طول 300 متر است که با راه دسترسی به طول 300 متر در ضلع شمالی جاده مخصوص کرج در فاصله 5/4 کیلومتری متروی کرج واقع شده است.
مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه در طول 8 سال گذشته هرساله به طور متوسط حدود 10 کیلومتر و 5 ایستگاه افتتاح شده است گفت: تاکنون تعداد ایستگاههای متروی تهران به 45 ایستگاه رسیده و به زودی با افتتاح ایستگاه امام حسین(ع) واقع در خط 2 متروی تهران که در روز 12 آذرماه افتتاح خواهد شد تعداد این ایستگاهها به 46 ایستگاه خواهد رسید.
به گفته وی برای ایستگاه اتمسفر که در محوطه ای به مساحت 7 هکتار ساخته شده است، 6 میلیاردتومان و 13 میلیون دلار تجهیزات ثابت و متحرک هزینه شده است .
هاشمی گفت: گنجانده شدن طرح جامع توسعه متروی تهران در طرح جامع شهر تهران از آرزوهای بزرگ و دیرینی بود که تصویب آن یک گام بزرگ به سمت اهداف مترو محسوب می شود.
در این طرح تکلیف شهرهای اقماری به خوبی روشن است به طوریکه 4 خط سریع مترو دیده شده که از یک شهر اقماری شروع شده و از مرکز شهر تهران عبور می کند و از طرف دیگر به سمت شهر اقماری دیگری خارج می شود.
وی فاصله ایستگاههای این خطوط را بیش از 3 کیلومتر و سرعت قطارها را بیش از 60 کیلومتر در ساعت بیان کرد.
مدیرعامل متروی تهران با ابراز گلایه از محقق نشدن موضوع تبصره 13 گفت: با توجه به اینکه 8 ماه از سال گذشته است ، متروی تهران هنوز نتوانسته حتی یک ریال از کمک دولت را دریافت کند و این در حالی است که در تبصره 13 قانون بودجه امسال مبلغ هزار میلیارد تومان کمک دولت به حمل و نقل عمومی و برنامه ریزی برای کاهش مصرف سوخت در سراسر کشور اختصاص یافته است واز این مبلغ حداقل 200 میلیارد تومان سهم متروی تهران است.
هاشمی با تشکر از همکاری ها و همیاری های شهردار تهران گفت: افتتاح ایستگاه اتمسفر 5/1 ماه زودتر از زمان مقرر صورت گرفت و این نشان از حمایت های شهردار تهران دارد.
وی افزود: اخیرا در جلسه هیات دولت برای حمایت از تهران مصوباتی اعلام شد که بعضی از آنها مربوط به سالهای گذشته بود و در نهایت فقط 25 میلیارد تومان از هزار میلیارد تومان به مترو تخصیص داده شد و ده میلیارد هم سوبسید دادند که به مراتب کمتر از سال گذشته بود.
وی عدم تصمیم گیری برای تامین واگن های متروی تهران را از دیگر مشکلات این شرکت دانست و گفت: با توجه به افزایش قطارهای شهری وجمعیت زیاد برای سال آینده سال بدی را پیش بینی می کنیم و در سرویس دهی دچار بحران خواهیم شد و ضرر این بحران متوجه نظام و مردم می شود.
وی در پایان کمک دولت در زمینه تخصیص ارز و ریال مورد نیاز خرید واگن های خطوط سرویس و ارز و ریال مورد نیاز خطوط 6و7 را خواستار شد.