غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه 22 آبان در دیدار "احمد اسماعیل آمت" نایب رییس کنگره ملی خلق چین بر گسترش‌ و توسعه مناسبات بسیار مستحکم جمهوری اسلامی ایران و چین تاکید کرد.

آمت برای برای شرکت در هفتمین اجلاس انجمن مجالس آسیایی برای صلح به تهران سفر کرده است.

به گزارش ایرنا از اداره اخبار و رسانه‌های مجلس، حدادعادل با اظهار خرسندی از سطح مناسبات دو جانبه و همکاری‌های تهران و پکن در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت : مناسبات بسیار مستحکم کنونی دو کشور بر تمدن کهن و روابط تاریخی و دیرینه دوملت بنا نهاده شده است که هنوز ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه و گسترش در همه زمینه‌ها دارد.

وی، به تاسیس نهاد مجمع پارلمان‌های آسیایی در اجلاس تهران اشاره‌و خاطر نشان کرد: با تحکیم و تقویت پایه‌های این نهاد مهم،مجمع پارلمان‌های آسیایی مطمئنا در تحولات این قاره و صحنه جهانی نقش موثری ایفا خواهد کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری‌از اظهارات خود تصریح کرد: پرونده هسته‌ای بهانه‌ای برای فشار آمریکائی‌ها به ایران است و آنها از اصل پیروزی انقلاب اسلامی ایران ناراحت می‌باشند.

حداد عادل در همین حال تاکیدکرد: آنها بیهوده تلاش می‌کنند تا ایران را به دورانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بازگردانند.

نایب رییس کنگره ملی خلق چین نیز به سابقه دو هزار ساله‌دوستی میان دو ملت ایران و چین اشاره کرد و گفت: این روابط نه تنها در راستای منافع دو کشور بوده بلکه در فرهنگ و تمدن جهانی نیز نقش موثری داشته است.

احمد اسماعیل آمت، افزود: روابط تهران و پکن‌از پیشرفت‌های خوبی در همه زمینه‌ها برخوردار بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را  حق ایران دانست و تصریح کرد:این مساله باید از طریق گفت‌وگو و توسل به شیوه‌های مسالمت آمیز و دیپلماتیک حل و فصل گردد.

نایب رییس کنگره ملی خلق چین گفت : چین تلاش خواهدکرد این موضوع هر چه سریعتر از طریق سیاسی حل گردد.

وی از تاسیس مجمع پارلمانی آسیایی‌در تهران استقبال‌کرد و افزود: تاسیس این‌نهاد گام مهمی در تقویت همکاری‌های پارلمانی‌در آسیا است و پکن‌در سال‌های آینده نقش خوبی برای تقویت و تحکیم آن ایفا خواهد کرد.