رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: میزان بارندگی‌ها در هر منطقه با توجه به توپوگرافی و رژیم بارشی نقاط مختلف کشور و همچنین کشورهای همسایه متفاوت است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،‌ مهدی صابری روز چهارشنبه با اشاره به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی مبنی بر بالابودن بارش‌های کشور ترکیه نسبت به ایران افزود: براساس آمار بلند مدت، میانگین بارندگی ها در این کشور، سه برابر ایران است و این قیاس‌ها نمی تواند منطقی باشد.

وی با اشاره به اینکه آب و هوا و اقلیم تابع فاکتورها و عوامل متعدد پیچیده ای هستند، ادامه داد: طبق نمودارهای موجود جز ۲ استان، بقیه کشور در دوران خشکسالی به سر می‌برد و بارندگی ها بسیار کاهش یافته است.
رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی اضافه کرد: اینکه دریاچه ارومیه در کاهش بارندگی در منطقه و خود ارومیه تاثیر دارد یا نه نمی توان با قاطعیت اظهارنظر کرد و باید از طریق تحقیقات و مستندات بررسی شود.

صابری اظهار کرد: مطالعات و تحقیق در این زمینه آغاز شده و نیازمند زمان و بررسی های متعددی است چرا که موضوع دریاچه ارومیه در ۲ دهه اخیر مطرح شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در ۲ دهه گذشته، با بروز خشکسالی و کاهش بارندگی و به تبع آن موضوع کم آبی دریاچه ارومیه، بازار داغ شایعات هم رونق گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه نظریه های مختلف رد یا تکذیب نمی شود، گفت: تنها راه قبول نظریه های ارائه شده انجام تحقیقات و ارائه ادله قابل قبول و مستند است.

رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی از شهروندان خواست تا به شایعات توجه نکنند و هرگونه خبر و مطلب علمی مرتبط به مسائل جوی را تنها از طریق خبرگزاری های معتبر و تارنمای سازمان هواشناسی دنبال کنند.

آذربایجان غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد و بارش ۴۵۰ میلی‌متر باران در سال است.

در سال‌های اخیر به علت خشکسالی رژیم بارندگی در استان تغییر کرده است.