گروه استان‌ها – بهناز جلالی‌پور: آنهایی که آرزوی سفر اروپا با قطار را در سر می‌پرورانند همچنان باید در انتظار باشند

 چرا که بر خلاف عراق که تعهد خود در تکمیل رینگ ریلی ایران – اروپا را به انجام رسانده است، بخش ایران این مسیر هنوز اندر خم یک کوچه است. این طرح پیش از انقلاب اسلامی طراحی شد و قرار بود این خط آهن از سوی کرمانشاه تا مرز خسروی کشیده شود و دولت عراق نیز متعهد شده بود که بخش دیگری از ریل‌گذاری را انجام دهد و با اتصال به سوریه، از آن مسیر امکان اتصال به اروپا فراهم شود. اکنون دولت عراق به تعهدش عمل کرده و تنها تعهد ایران معوق مانده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی طرح قطار ملایر- کرمانشاه را یکی از طرح‌های بر زمین مانده استان کرمانشاه می‌داند و می‌گوید: عملیات اجرایی طرح از سال 85 تاکنون بسیار کند پیش رفته است، اما امیدواریم تا سال 1390 قطار ملایر- کرمانشاه فعال شود و تا سال 1392 ‌نیز  ریل گذاری تا مرز خسروی انجام شود.

محمد کرمی‌راد، با بیان این که کرمانشاه تنها استان ایران است که به لحاظ اقلیمی چهار فصل در آن وجود دارد، می‌گوید: علی‌رغم توانایی‌های بالای استان در این بخش، در ایجاد بسترهای اولیه برای جذب گردشگران کوتاهی شده و تاکنون ضعیف عمل شده است. در حالی که با رونق گردشگری استان، بخش اقتصادی نیز به حرکت می‌افتد و اشتغالزایی بالایی نیز صورت خواهد گرفت.

راه‌آهن غرب از جمله طرح‌های استراتژی برای ایران است که طول آن 610 کیلومتر است. 7 سال پیش زمانی که عملیات اجرایی طرح آغاز شد، پیش‌بینی بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن که در 5 قطعه سمنگان- ملایر، ملایر- کنگاور، کنگاور- کرمانشاه، کرمانشاه- خسروی و ملایر- همدان طراحی شده بود، 8 هزار و 200 میلیارد تومان بود.

براساس اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی، میزان پیشرفت کلی طرح تا پایان تابستان سال 87 تنها 10 درصد بوده است، این در حالی است که پیش‌بینی برای بهره‌برداری کامل طرح سال 91 تعیین شده است.

مسئولان اجرایی طرح، عدم تخصیص به‌موقع و کافی بودجه برای انجام کار را از مهمترین دلایل تاخیر اجرای طرح می‌دانند و کسری سالانه بودجه این طرح را هزار میلیارد تومان تخمین زده‌اند. اکنون اگر سالانه 150 تا 200 میلیارد تومان بودجه به طرح تزریق شود، طی برنامه‌ای 4 ساله به اتمام خواهد رسید.

روند تخصیص طرح‌هایی اینچنینی در حالی به کندی پیش می‌رود و با تاخیر انجام می‌شود که در برنامه چشم‌انداز 20 ساله نظام تاکید شده که در سال 1400 ایران باید 28 هزار کیلومتر راه‌آهن داشته باشد.

اکنون میزان کل شبکه ریلی کشور 8 هزار و 500 کیلومتر است. در شرایطی که باید سالانه هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور ساخته شود، توان فعلی ساخت، 320 کیلومتر در سال است که در صورت ادامه به‌صورت فعلی، در سال 1400، 15 هزار کیلومتر از پیش‌بینی برنامه عقب خواهیم بود.

استان کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که علاوه بر قابلیت‌های کشاورزی و صنایع، ظرفیت‌های بالایی در بخش گردشگری دارد. با توجه به این که 4 سال پیش گردشگری به‌عنوان یک صنعت در کشور معرفی شد، انتظار می‌رود برای جذب 20 میلیون گردشگر در پایان برنامه 20 ساله از اکنون برنامه‌ریزی انجام شود.