سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی «استاد فکر» صبح روز شنبه ۹ دی ماه با حضور مسوولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران آغاز شد.

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی «استاد فکر» صبح روز شنبه ۹ دی ماه با حضور مسوولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران آغاز شد. در این مراسم جمعی از مسولان از جمله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، علیرضا زاکانی شهردار تهران، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حاضر بودند و از ۵ اثر مکتوب با عناوین «اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی، مشکات فروزان در تفسیر قرآن کریم، هم‌اندیشی معرفت شناسی و ....رونمایی شد. در ادامه بخش هایی از سخنرانی های انجام شده در روز اول این کنگره آمده است.

اندیشه های نو و چهره آزاد اندیشی و نواندیشی

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور: بزرگداشت مقام علمی، فکری، اندیشه ای و انقلابی فقیه نستوه، فیلسوف، حکیم و بزگورا و متفکر اندیشمند آیت الله مصباح یزدی و روز حماسه نهم دیماه روز بصیرت و میثاق با ولایت، خداوند متعال را بر این توفیق سپاسگزارم. رهبر معظم انقلاب به مناسب هایی مختلف، جامعه علمی و اندیشه ای کشور را به شخصیت جامع و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند و بر شناخت شخصیت ماندگار آیت الله مصباح تاکید داشتند. با نگاه به اندیشه های بلند ایشان در حوزه های مختلف از موسسه امام خمینی و فرزندان و شاگردان ایشان تقدیر می کنم که مطالب ایشان را جمع آوری کرده به دانشگاه و حوزه عرضه کردند، این همان تاکیدی است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر آن تاکید دارند. علامه مصباح یزدی دارای اندیشه های نو و چهره آزاد اندیشی و نواندیشی بودند. آزاداندیشی و نواندیشی ایشان مبتنی بر مبنای محکمی استوار بود. ایشان صرفا شاگردپرور نبودند بلکه جریان ساز هم بودند و این محدود به زمان حیات نورانی ایشان محدود نبود بلکه پس از رحلت ایشان جریان فکری ادامه پیدا کرده و منشا آثار و برکات بسیاری بود.

رفع مشکلات فردی و اجتماعی

حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی: سومین کنگره بزرگداشت مرحوم علامه مصباح را براساس منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری که در شأن این عالم علیقدر فرمودند، برگزار می‌کنیم، به طوری که تکریم آن مرحوم نشان دادن مصداق و الگوی شایسته پدر باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند زنده نگاه داشتن یاد آن مرحوم معرفی آثار و مبانی فکری است؛ پدر زمانی که در بین ما بودند افراد برای رفع مشکلات فردی و اجتماعی به آن مرحوم مراجعه می کردند و بیانات او در مسائل اجتماعی سیاسی و حتی خانوادگی و فردی راه گشا بود. مرحوم علامه مصباح یزدی گاهی برای یک دانشجو ساعت‌ها وقت می گذاشتند و از تشریفات اجتناب داشتند. امید که پروردگار توفیق دهد ادامه دهنده راه پدر باشیم و در فتنه های آخر زمان ثابت قدم باشیم . همت و تلاش مسوولان و مردم انقلابی ما هر چه زودتر زمینه فرج امام زمان(عج) آماده شود.

تفاوت جوهری و باطنی

حجت الاسلام والمسلین غلامرضا فیاضی عضو هیات امناء موسسه امام خمینی(ره): چهار نظریه درباره حقیقت انسان وجود دارد، یکی نظر صدرالمتاهلین که نظر عامه مردم هم است که حقیقت همه انسان ها یکی است. این نظر قرن‌ها در فکر دانشمندان و امروز بر عامه مردم حاکم است. نظریه دیگر را ملاصدرا در کتاب های فلسفی مطرح کرده که انسان ها در آغاز پیدایش یک حقیقت دارند اما به دلیل اینکه موجود مختار است و در وجود او لشکریان عقل و جهالت وجود دارد، انسان با حیوانات در ادراکات، انفعالات و لذایدی مشرک است اما انسان یک حقیقی دارد که قرآن از آن به فطرت الهی تعبیر می کند، یعنی نوعی ساختار ویژه انسان است. انسان می تواند قوای حیوانی در وجود خود حاکم یا فطرت خود را بیدار کند.

در فلسفه و اندیشه اسلامی مرجع بود

شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه: آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) در فلسفه و اندیشه اسلامی مرجع بود و حتی عالم غرب به مرجعیت علمی او در فلسفه و فکر اسلامی اعتراف کرد. من با واسطه از شاگردان آیت الله مصباح(قدس سره) به حساب می آیم. آیت الله مصباح، فقیه، عالم، فیلسوف، عارف و مخلص بود. کسی که از دوران طفولیت عمر خود را برای تعلیم معارف اسلامی بذل نمود.

باکس ویژه: روشنگری‌های معرفتی درخشان

بخشی از پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به سومین کنگره بین‌المللی سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی (ره): روشنگری‌های معنوی و دانش فراوان از ویژگی‌های مهم علامه مصباح یزدی است. ما معتقدیم که نشان‌دادن میراث آن شخصیت بزرگ و فقید که دربردارنده دانش فراوان، روشنگری‌های معرفتی درخشان و روش‌های نوین در سطح بسیاری از علوم است، امانتی بر دوش علما، پژوهشگران و جویندگان حقیقت است.