علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با همشهری آنلاین با تاکید بر این موضوع که مبارزه با فساد در مدیریت شهری ششم ضابطه مند است، گفت: مدیریت شهری ششم در بحث مبارزه با فساد حساسیت ویژهای دارد؛ در درجه اول ما به عنوان شورای شهر تهران در نقش سیاست گذار و ناظر نسبت به مدیریت شهری سعی کردیم فردی را به عنوان شهردار انتخاب کنیم که از مهمترین ویژگیها و دستاوردهایش مبارزه با فساد بوده و در یک جمله مدیری فساد ستیز است. با همکاری ایشان تلاش شده تا نوعی از فساد ستیزی دنبال شود که از کارهای نمایشی و ژورنالیستی دوری کنیم و مبارزه با فساد ضابطه مند و در یک مکانیزم درست باشد که این موضوع در این دوره از مدیریت شهری تا حدود زیادی اتفاق افتاده است. با توجه به این موضوع، مدیریت شهری با انتخاب افراد جدید و سازو کارهای تازه در مسیری گام برداشته است که در موضوع مافیاها بتواند تا حدود زیادی مشکلات را حل کند که البته باید کارها سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی در ادامه افزود: برای کنترل مافیا و مقابله با عوامل پشت صحنه باید چند عامل دست به دست هم بدهند. مافیا ممکن است در حوزه ها و بخش های مختلف وجود داشته باشد اما در اینجا منظور ما حوزه شهری است. در گام اول مقررات و ضوابط باید به گونهای طراحی و وضع شود که امکان دور زدن آن توسط افرادی که به دنبال منافع شخصی و گروهی خود هستند به حداقل ممکن برسد و مبارزه با فساد در حوزه قانون گذاری بیش از پیش دیده شود. در مرحله دوم باید سیستم اجرایی به نحو مطلوبی قوانین وضع شده را اجرا کند. اجرای صحیح و دقیق قوانین به موازات تکمیل قوانین محکم و بازدارنده، فرصت دور زدن قانون یا همان مافیا بازی در حوزه شهری را می گیرد."
نادعلی با بیان اینکه نظارت دقیق و درست تاثیر زیادی در کاهش مفاسد دارد، گفت: مکمل مرحله اول و دوم و حلقه نهایی در این زنجیره، برقرار بودن نظارت دقیق و درست است که به نوعی این حلقه را کامل می کند. نظارت و بازرسی، از ارکانی است که در اکثر بخش های حاکمیتی وجود دارد و اگر به اندازه و درست در نقاطی که خلأ وجود دارد اعمال شود می تواند جلو بسیاری از تخلف ها و زد و بند های پشت پرده یا مافیا بازی را بگیرد. اگر بازرسی ها به ویژه در نقاط مهم و حساس که خطا پذیر و آسیب پذیرتر هستند سرزده، نامنظم و غیر منتظره باشد می تواند جلوی اجرا و نهایی شدن سناریوهایی که مافیا در بخش های مختلف طراحی کرده است را بگیرد یا میزان آن را به حداقل برسانند.
او با اشاره به نقش مهم مردم در این رابطه تاکید کرد: در کنار این موارد، موضوع دیگری که می تواند کمک کند و تکمیل کننده این حلقه باشد، حضور و دیده بانی مردم است یعنی هر شخص در هر نقطه و جایگاهی که قراردارد، بتواند نارسایی و همکاری ارکان قدرت و ثروت برای زیرپا گذاشتن قوانین و مقررات و تضییع حقوق و منافع عموم جامعه را به مسئولان گوشزد و اطلاع رسانی کند. از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی نیز مبنا بر این بود که مردم در مبارزه با فساد و دیدن نادرستی و پلشتی هرکدام خودشان یک ناظر و بازرس باشند و این موارد را برای برخورد قانونی و اصلاح امور به مسئولان گزارش کنند. در کنار تمام این موارد نقش دستگاه های امنیتی هم بسیار مهم است. بخشی از مافیای موجود در حوزه شهری ممکن است ظاهر و پوسته آن توسط ارکان و بخش های مدیریت شهری شناسایی شده و با آن برخورد شود، اما گاهی ممکن است طراحیهای اصلی در جاهای دیگری باشد که نیاز به اقدام عمیق دارد بنابراین در این موارد، علاوه بر شهروندان و دیده بانی مردم، دستگاه تخصصی در حوزه امنیتی هم باید ورود کرده و به شهری کمک کند.
نادعلی در پایان افزود: ما چرا با وجود سخت گیریها مافیا شکل می گیرد؟ وقتی بخشهای حاکمیتی تخلفات و افعال خلاف قانون را نادیده می گیرد یا به موقع با آنها برخورد نمی کند، به مرور بخش های مختلف آنها دست به دست هم می دهند، ایجاد شبکه میکنند، دارای قدرت و ثروت فراوان می شوند و برای خودشان ارکان پیدا می کنند. به این ترتیب به اصطلاح گروه های مافیایی در بخش های مختلف از جمله ساخت و ساز و جمع آوری زباله و... شکل می گیرد. به طور مثال در بحث سد معبر که یک امر بسیار ابتدایی است، هر زمان که برخورد قانونی در این بخش صورت گرفته مشکل حل شده ولی هر زمان که این حوزه رها شد دوباره تعداد و تخلفات این بخش افزایش پیدا کرده است. در دوسال همه گیری کرونا که حوزه دست فروشی رها شده بود، این بخش هم دچار مشکلات و مباحث مربوط به عوامل پشت صحنه و مافیا شده است. بنابراین برای اداره شهر و برای استیفای حق عموم مردم باید محکم ایستاد و نباید کوتاه آمد.