اعلام آمار حضور فیلم‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره سنت دیرینه‌ای است که هر سال تکرار می‌شود؛ آماری که با نزدیک شدن به روزهای برگزاری می‌تواند یک برآورد نسبی از کم و کیف بزرگ‌ترین جشنواره کشور نشان دهد. برگزارکنندگان جشنواره مصمم هستند تا جشنواره علاوه بر تهران؛ در شهرهای دیگر اکران گسترده داشته باشد.

همشهری آنلاین: در آخرین جلسه‌ای که مدیران جشنواره چهل ودوم با همراهی مدیران کل ارشاد استان‌ها داشتند، عنوان شد که 115 فیلم در بخش ملی جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین با حضور برخی از سازمان‌ها که داعیه‌دار فیلم‌های دفاع ‌مقدسی و سیاسی هستند؛ تنوع ژانری وجود دارد. آثار اجتماعی و طنز در کنار دیگر ژانرها شاید بتواند یک ترکیب قابل‌قبول را ایجاد کند.

فیلم‌اولی‌ها؛ رکوردار
امسال فیلم اولی‌ها بیشترین حضور را داشتند و 51 فیلمساز فیلم اولی در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.همچنین به لحاظ موضوعی ۳۵ فیلم اجتماعی، ۱۵ فیلم دفاع ‌مقدسی، ۵ فیلم کودک و ۷فیلم دینی متقاضی جشنواره‌اند. 4 انیمیشن در جشنواره حضور دارد.

خارجی‌ها می‌آیند
امسال ۶۲۱ فیلم از ۸۷ کشور ثبت‌نام کرده‌اند که در 2 بخش رقابت می‌کنند. برآورد برگزارکنندگان جشنواره این است که بتوانند 250مهمان خارجی داشته باشند. در این بین بخش ویژه در حوزه غزه نیز تعریف شده است.

استان‌ها، درگیر رویداد فیلم فجر
علاوه بر اعلام آمار و ارقام، یکی از نکاتی که مجتبی امینی، دبیر جشنواره تأکید دارد؛ گسترش جشنواره فیلم فجر و اکران فیلم‌های جشنواره در شهرهای مختلف است.
وی در این جلسه عنوان کرده تا استان‌ها درگیر این رویداد سینمایی شوند.باید از چهارچوب تهران خارج شده تا فیلم‌ها در کل کشور دیده شوند. به‌گفته امینی هر استان باید ستاد ویژه فجر داشته باشد و جشنواره تنها در پایتخت برگزار نشود.

فیلم‌ها ذبح نشوند
باتوجه به صحبت‌های دبیر جشنواره، محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده سینما نیز از ضرورت اکران فیلم‌های فجر در دیگر شهرها و استان‌ها در زمان برگزاری جشنواره می‌گوید و اینکه اگر قرار است فیلم‌ها در زمان جشنواره اکران خود را در شهرستان‌ها داشته باشند، باید برنامه‌ریزی مبسوطی در این زمینه صورت بگیرد. آثار سینمایی براساس نسبت جمعیت و صندلی‌ها، جدول نمایش بگیرند تا از یک‌سو فیلم‌های جشنواره ذبح نشوند و از سوی دیگر آثار به خوبی دیده شوند و جشنواره گستردگی لازم را داشته باشد.

هم درآمدزایی؛ هم شناخت
مصباح در ادامه اضافه می‌کند: وقتی فیلم‌های جشنواره در شهرهای دیگر اکران می‌شود به‌طور حتم یک درآمدزایی از نمایش آثار وجود دارد. تجربه‌ام در چند سال اخیر هم این بود که فیلم‌ها و اکران‌شان در شهرستان تأثیر خود را داشته. ممکن است در گیشه خیلی زیاد نباشد اما به هر حال نتیجه مالی حاصل شده است.

بستری برای استعدادیابی
این تهیه‌کننده همچنین جشنواره فیلم فجر را بستری برای عرضه آثار عنوان می‌کند و با اشاره به تم فیلم‌های تولید شده می‌گوید: حالا که وزنه تولیدات به سمت فیلم‌های طنز و کمدی رفته، حضور فیلم‌هایی با تم اجتماعی در جشنواره و نمایش آنها در دیگر شهرها می‌تواند مؤثر باشد. دغدغه‌مندی اجتماعی در همه جا وجود دارد و اکران فیلم‌ها در تم‌های مختلف فرصت خوبی هم برای مخاطبان و هم فیلمسازان است.

یک گستردگی تأثیرگذار
تهیه‌کننده «سینما شهر قصه» با عنوان این مطلب که سینما فقط برای پایتخت نیست، یادآور می‌شود: باید با یک برنامه‌ریزی مدون عرصه را برای ورود استعدادهای جدید باز کرد. اکران فیلم‌ها در گستره کشور ایران یکی از راه‌حل‌های ورود استعدادهاست و اینکه بتوانند به راحتی فیلم ببینند و در جشنواره‌ها باشند. همه اینها به شرطی است که بتوان فضا را در ایام جشنواره برای اکران گسترده آماده کرد.

منبع: همشهری آنلاین