گروه بورس: سهام بانک صادرات بعنوان سومین بانک دولتی مشمول واگذاری، 12 خرداد برای نخستین بار در بورس تهران عرضه می‌شود

به گزارش همشهری، به‌دنبال عرضه موفق سهام بانک تجارت در روز 28 اردیبهشت ماه، سازمان خصوصی‌سازی‌ قصد دارد ظرف 2 هفته آینده سهام بانک صادرات را نیز به‌عنوان آخرین بانک قابل واگذاری در بورس واگذار کند.

براساس برنامه قرار است نشست معارفه بانک صادرات روز 9 خرداد ماه برگزار شود و پس از طی مراحل قیمت‌گذاری 6 درصد از سهام این بانک برای نخستین بار دربورس عرضه شود؛ به همین دلیل روز گذشته نام بانک صادرات به‌عنوان چهارصدو پنجاهمین شرکت بورس ثبت شد تا زمینه عرضه سهام این شرکت ظرف 2 هفته آینده فراهم شود.

عرضه سهام 2 بانک ملت و تجارت ظرف 3‌ماه گذشته نشان داد بازار سهام اشتیاق زیادی به خرید سهام این شرکت‌ها دارد؛ به‌طوری که با در نظر گرفتن تعداد سهامداران این بانک و خریداران بورس تهران بیش از 100 هزار نفر به تعداد سهامداران بورس تهران اضافه شده است.

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره عرضه سهام بانک صادرات در بورس گفت: هیات پذیرش در آخرین نشست خود مجوز عرضه سهام بانک صادرات را صادر کرد و بر این اساس روز شنبه هفته آینده نشست معارفه این بانک برگزار می‌شود و سپس در روز سه‌شنبه 12 خرداد ماه سهام این بانک دولتی برای نخستین بار در بورس تهران کشف قیمت می‌شود.

وی افزود: به‌دلیل عرضه موفق سهام بانک تجارت و استقبال بازار برای خرید 6 درصد از سهام این بانک، سهام بانک صادرات نیز به میزان 6 درصد در بورس عرضه می‌شود.

به گفته غلامی، شرکت تامین سرمایه امین کار قیمت‌گذاری سهام بانک صادرات را انجام می‌دهد و 40 درصد از سهام این بانک نیز بعد از قیمت‌گذاری به سهام عدالت اختصاص خواهد یافت.

افزایش سهامداران با بانک‌ها

تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت واگذاری سهام بانک‌ها در بورس تهران نشان می‌دهد که با واگذاری سهام بانک‌های ملت و تجارت اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران بیشتر شده است؛ به‌طوری که همزمان با عرضه سهام این بانک‌ها تعداد 107 هزار نفر به سهامداران بورس تهران اضافه شده است.

به گزارش اداره بازار بورس اوراق بهادار، تعداد سهامداران ایرانی با این میزان افزایش در حال حاضر به 3 میلیون و212 هزار نفر رسیده است؛ درحالی که این میزان ماه گذشته 3 میلیون و 101 هزار نفر اعلام شده بود.

اطلاعات جدید در مورد صنایع بورس تهران نشان می‌دهد که بخشی از افزایش تعداد سهامداران ناشی از عرضه سهام بانک‌ها و بخشی دیگر در نتیجه رونق معاملات بورس تهران بوده است.

هم‌اکنون سهامداران صنعت بانکداری در بازار سهام نزدیک به 127 هزار نفر برآورد می‌شود.  سهامداران بورس تهران در حال حاضر 261 میلیارد سهام شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند.

پیش‌بینی سود سهام

آخرین اطلاعات منتشر شده در مورد بانک صادرات نشان می‌دهد این بانک دارای 3090‌شعبه در داخل و خارج از کشور است که از این میزان 3052 شعبه در داخل، 17 شعبه در مناطق آزاد و 21 شعبه در خارج کشور قرار دارد. همچنین این بانک در حال حاضر در 4‌شعبه خارجی به نام‌های بانک صادرات PLC، بانک صادرات تاشکند، فیوچرز بانک بحرین و آرین بانک افغانستان مشارکت دارد.

میزان سرمایه این بانک 16 هزارو 803 میلیارد ریال است و پیش‌بینی سود این شرکت برای سال مالی 88 بالغ بر 204 ریال ارزیابی شده است. پیش‌بینی سود این شرکت در سال گذشته 162 ریال بود که از این میزان 70 ریال در 6 ماهه اول محقق شده است.

نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات در 31‌شهریور 87 از 3 به 8/5 درصد رسیده که این رشد ناشی از فروش بلوک 51 درصدی سهام سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش 922 میلیارد تومان بود.

همچنین اولویت‌های کاری بانک صادرات در سال ۸۸ محور قرار دادن سودآوری با توجه به‌خصوصی شدن، مشتری مداری و رشد در ابعاد مختلف، توسعه ابعاد تکنولوژیک و فناوری‌های نوین، ارتقای کیفیت نیروی انسانی و بهبود مدیریت منابع انسانی اعلام شده است.

عرضه سهام منوط به رفع ابهام

 همزمان با اعلام تاریخ دقیق عرضه سهام بانک صادرات در بورس تهران، روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: سهام بانک صادرات زمانی در بورس عرضه خواهد شد که اطلاعات عملکرد واقعی 9 ماهه و پایان سال مالی 87 به بورس ارائه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و بانک صادرات باید صورت‌های مالی میاندوره‌ای 9 ماهه و پایان سال مالی 87 خود را به سازمان ارائه کند. 

امیر حمزه مالمیر افزود: در ضمن ابهاماتی در باره پیش‌بینی سال مالی 87 و 88 وجود دارد که رفع ابهامات در دستور کار است و عرضه اولیه سهام بانک صادرات ایران منوط به رفع این ابهام‌هاست. وی تاکید کرد: در باره تاریخ جلسه معارفه و عرضه اولیه سهام در هیات پذیرش بحثی نشده و توصیه می‌شود بانک صادرات پیش از نشست معارفه، اطلاعات مورد نظر را به سازمان ارائه کند.