با توجه به رزومه‌اش پژوهشگر، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است اما این عنوان‌ها فقط تا پشت در خانه با او همراه است.

همشهری- پریسا نوری: در آشیانه‌ای که بانو نادیا مفتونی بنا کرده‌ است، در کنار پژوهش و کار دانشگاهی، عاشقانه از همسر جانبازش پرستاری می‌کند و با همه مشغله وقتی کمی فراغت می‌یابد، مانند روزی که برای گفت‌وگو با او تماس گرفتیم، از نوه‌هایش مراقبت می‌کند.

در شلوغی سروصدا و همهمه نوه‌هایش با آرامشی مثال‌زدنی پاسخگوی‌مان می‌شود. نامش جزو زنان تأثیرگذار و موفق سرزمین‌مان است. از راز این موفقیت می‌پرسیم. می‌گوید:‌ «رازی در کار نیست فقط زمان‌هایی را که دیگران معمولا هدر می‌دهند، ‌صرف مطالعه می‌کنم. البته این را بگویم اولویتم در زندگی همسر بودن است و بعد مادری و بعد از آن کار علمی و پژوهشی» ۳۹ سال است با مردی که روی ویلچر می‌نشیند، ازدواج کرده و ۲ پسر و ۲ نوه دارد، از مردهای زندگی‌اش با احترام و شوقی دلنشین یاد می‌کند. محمودش پسر کوچک‌تر است که در مقطع دکترای هنر آماده می‌شود که پایان‌نامه‌اش را بدهد و ازدواج کرده و ۲ بچه دارد و مادرش از او به اسم دکتر محمود یاد می‌کند. پسر بزرگش ابوالفضل است که مادر با افتخار می‌گوید در دانشگاه معتبر ییل آمریکا در مقطع دکترای اقتصاد سیاسی مشغول تحصیل و همسرش که به قول خودش همه زندگی‌اش است، دستی در فیلمسازی دارد و به تازگی مستندی به نام «پرواز دست‌های من» را که برگرفته از زندگی شخصی‌شان، ساخته است.

منعی برای پیشرفت بانوان وجود ندارد

وقتی از مشکلات و موانع احتمالی بانوان ایرانی برای رسیدن به قله‌های موفقیت می‌پرسیم با قاطعیت می‌گوید:‌ «به‌نظر من در جامعه ما هیچ مانعی به صرف زن بودن، برای پیشرفت خانم‌ها وجود ندارد. بانوان باید قابلیت‌های خود را تقویت کنند تا بتوانند در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری حرفی برای گفتن داشته باشند و رقابت کنند. به‌نظر من تحقیرآمیز است که آدمی به صرف جنسیت امتیازی از دست بدهد یا امتیازی به‌دست بیاورد. معیار باید توان و دستاوردهای علمی فرد باشد. در سال‌های اخیر با ۲۱ فیلسوف مشهور جهان ازجمله چامسکی، ژیژک و... درباره موضوعات متنوع فلسفی گفت‌وگو کرده‌ام و آخرین وبینار به مناسبت شب یلدا در پلتفرم زوم برگزار شد. فرصت‌های بسیاری برای پیشرفت علمی زنان کشورمان وجود دارد به شرطی که خانم‌ها توانایی‌های علمی‌شان را بالا ببرند.»

اطلاعات کوتاه

نام ونام خانوادگی: نادیا مفتونی

تولد: ۱۳۴۴

تحصیلات: دکترای فلسفه و حکمت از دانشگاه تهران

ویژگی: احیای فلسفه هنر فارابی، تبیین فلسفه علم حکمای مسلمان و استخراج مباحثی جدید از حکمت اشراق شهاب‌الدین سهروردی، پژوهشگر پیشکسوت در دانشکده حقوق دانشگاه ییل، چاپ ده‌ها جلد کتاب و انتشار صدها مقاله با موضوع فلسفه

منبع: روزنامه همشهری