فرودگاه نظامی اینجرلیک در جنوب ترکیه قرار دارد و حدود 5هزار خدمه نظامی نیروی هوایی آمریکا و وابستگان‌شان در آن مستقر هستند.

همشهری آنلاین: آمریکا با استفاده از پایگاه اینجرلیک ترکیه تسلیحات خود را برای تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی ارسال می‌کند. فرودگاه نظامی اینجیرلیک در شهر آدانا در جنوب ترکیه قرار دارد. حدود 5هزار خدمه نظامی نیروی هوایی آمریکا و وابستگان‌شان در این پایگاه مستقر هستند.

وب‌سایت خبری Declassified UK نوشته،‌ بر اساس اسناد افشا شده دولت انگلیس، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، برای استفاده از پایگاه نظامی اینجرلیک اختیارات گسترده ای را به آمریکایی ها داده است. در این اسناد آمده که گرچه اردوغان با تجاوز نظامی سال 2003 آمریکا به عراق مخالف بوده اما به‎طور مخفیانه به آمریکایی‌ها اجازه داده تا از پایگاه اینجرلیک در آدانا در جنوب ترکیه استفاده کنند.

استفاده آمریکایی‌ها از این پایگاه اخیرا و در پی انتشار خبری مبنی بر پرواز هواپیما ترابری نظامی هرکولس C-130 آمریکا از این پایگاه به فرودگاه نیروی هوایی انگلیس در قبرس (اکروتیری) بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. گفته می ‎شود آمریکایی‌ها با استفاده از پایگاه اینجرلیک تسلیحات نظامی را از آمریکا و سراسر اروپا به پایگاه اکروتیری در قبرس و از آنجا به سرزمین‌های اشغالی ارسال می ‎کند. مقام‌های آمریکایی و انگلیسی از تائید یا تکذیب این خبر خودداری کرده‌اند.

روزنامه عبری ‎زبان هاآرتص پیشتر گزارش داده بود که از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در 3 ماه گذشته، بیش از 40هواپیمای ترابری آمریکایی به مقصد سرزمین های اشغالی پرواز کرده‌اند که محموله آنها تجهیزات، تسلیحات و نیرو برای اسرائیل بوده است. این در حالی است که تا دو ماه پیش از آغاز دور جدید جنگ در غزه هیچ پروازی از اینجرلیک به پایگاه قبرسی انجام نشده بود.