همشهری آنلاین: وزیران امور خارجه‌ کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی در پیش نویس بیانیه‌ پایانی اجلاس این سازمان در دمشق موضع‌گیری خود را در خصوص مسایل منطقه و در راس آن مسائل‌ فلسطین، عراق، سودان و سومالی اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، بر اساس پیش نویس بیانیه‌ پایانی نشست وزیران امور خارجه‌ عضو سازمان کنفرانس اسلامی که از سوی خبرگزاری کویت منتشر شد، وزیران امور خارجه هر گونه اقدام غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را در زمینه‌ تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس محکوم کرده و بر حق ملت فلسطین در تشکیل کشورشان به پایتختی بیت‌المقدس و پایان تحریم علیه نوار غزه تاکید کردند.

وزیران امور خارجه‌ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی در جهت یهودی سازی بیت المقدس را محکوم کردند.

در پیش نویس بیانیه‌ پایانی، همچنین بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال عراق و حمایت از تلاش‌ها جهت تحقق آشتی ملی و تلاش‌های دولت این کشور در زمینه‌ برقراری امنیت و ثبات در عراق و بازسازی آن تاکید شده و هر گونه اقدام تروریستی در این کشور محکوم شده است.

وزیران امور خارجه عضو سازمان کنفرانس اسلامی ضمن اعلام همبستگی با سودان در رویارویی با طرح‌های تهدید آ‌میز علیه این کشور که حاکمیت و ثبات سودان را هدف قرار داده، حمایت خود را از عمر البشیر رئیس جمهوری سودان در قبال دادگاه بین‌المللی لاهه و نیز تلاش‌ها در جهت برقراری صلح در دارفور اعلام کردند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از وحدت یمن حمایت کرده و هر گونه اقدام در جهت بی‌ثبات سازی این کشور را محکوم کردند.

بر اساس پیش نویس بیانیه‌ پایانی درخصوص سومالی، از تمام گروه‌های سومالی خواسته شده است تا از توافقنامه‌ جیبوتی حمایت کنند و در جهت پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور تلاش نمایند.

وزیران امور خارجه کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی همچنین عضویت کامل سومالی در این سازمان را خواستار شدند.

این وزیران همچنین اعلام کردند که پدیده‌ تروریسم با تمامی ادیان و اصول جهانی تناقض دارد و هر گونه ارتباط میان تروریسم با اسلام را محکوم کردند و خواستار تفاوت قائل شدن میان تروریسم و مبارزه‌ مردمی شدند.

همچنین وزیران امور خارجه‌ کشورهای اسلامی خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل برای ارائه‌ تعریفی از تروریسم، استعمار و اشغالگری شدند و بر حق ملت‌ها در مقاومت جهت آزاد سازی اراضی اشغالی تاکید نمودند.

سازمان کنفرانس اسلامی نسبت به سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده و خواستار عاری ساختن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی و نیز پیوستن اسراییل به معاهده‌ بین المللی ان.پی.تی شد.

در پیش نویس بیانیه‌ پایانی بر حل و فصل اختلافات میان کشورهای اسلامی از طریق مذاکره و تحکیم همکاری اسلامی و مخالفت با اعمال خشونت تاکید شد.

همچنین در پیش نویس بیانیه‌ پایانی، تحریم‌های آمریکا علیه سوریه رد شده و اعلام شد که این مساله کاملا به نفع اسراییل است و باید در این امر بازنگری شود؛ چرا که این امر می‌تواند بر بهبود روابط سوریه و آمریکا تاثیر بگذارد.

وزیران امور خارجه همچنین بر برقراری صلح عادلانه و فراگیر در منطقه بر اساس قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و آزاد سازی مناطق اشغالی از اشغال رژیم صهیونیستی و اجرای طرح صلح عربی تاکید کردند.

این وزیران همچنین بر اهمیت همکاری و هماهنگی اقتصادی میان کشورها و لزوم همکاری با یکدیگر جهت رویارویی با بحران جهانی اقتصاد و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید نمودند.

در زمینه‌ حقوق بشر در پیش نویس بیانیه‌ پایانی آمده است که باید هیات‌های جدیدی تحت نظارت سازمان کنفرانس اسلامی جهت نظارت بر وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان ایجاد شود و همچنین با اسلام هراسی و تلاش در این زمینه مبارزه شود.