به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، «الزام شهرداری تهران به ارتقاء ایمنی معابر و عرصههای عمومی شهر تهران» طرحی است که در جلسه امروز شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران این طرح را قرائت کرد و در رابطه با جزئیات آن گفت: بحث ایمن سازی معابر در زمان حفاری و ارائه نقشههای ایمنی قبلا توسط راهنمایی و رانندگی انجام میشد اما بعد از اجرایی شدن بخشنامه وزارت کشور که بهای خدمات را در حوزه درآمد پایدار شهرداری قرار داد، دیگر راهنمای و رانندگی نقشه ایمنی صادر نمیکند. به همین دلیل این طرح مهم است.
او افزود: به روز رسانی دستور العملهای ایمنی و نظارتی بر حفاریها که منجر به انسداد و سدمعبر شبکه های عمومی معابر و تردد اشخاص و وسایل نقلیه میشود، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
مظفر : فرونشست یکی از چالشهای اصلی تهران است
میثم مظفر پس از قرائت این گزارش، در قالب یک پیشنهاد گفت: در بحث ایمنی چند موضوع مطرح است و از آنجایی که در گزارش به عرصههای اصلی شهر اشاره شده بود، به نظرم لازم است که مواردی همچون خطر فرونشست نیز اضافه شود، این موضوع یکی از چالشهای اصلی تهران شناسایی میشود به عبارت دیگر باید در حوزه تجهیزات و اقدامات شهرداری برای حل این مسئله نگاه ویژهای داشته باشیم.
او افزود: در مواردی که قرائت شد به صورت مشخص به معابر توجه نشد، در حالی که ما گاردریلهایی در مسیر بی آر تی داریم که منقطع شدهاند و هر لحظه ممکن است موجب تصادف و خطر مرگ شوند،یا دست اندازها و چالهها و سرعت گیرهایی که در شهر وجود دارند که آنها نیز ممکن است موجب تصادف شوند. به نظرم این موارد نیز باید به طرح اضافه شوند. این بحثها فراوانی بالایی در تهران دارند.
چمران تأکید کرد: ایمنی معابر با ایمنی شهر متفاوت است، بنابراین اگر فرونشست در معابر رخ داد، آنگاه میتوان آن را در این بخش اضافه کرد اما نمیتوان موضوعات کلی مانند زلزله و فرونشست را اضافه کرد.
امانی: عرصههای عمومی شهر دقیق مشخص نیست
ناصر امانی نیز در ادامه تأکید کرد: این طرح برای شهر لازم است و جایش در مدیریت شهری خالی بود. ۲ نکته را پیشنهاد میدهم، این طرح بیشتر جنبه ستادی دارد و تأکید شده است که آیین نامه اصلاح و عوارض جدیدی گرفته شود. هر روز ما با وقوع یک حادثه در شهر مواجه هستیم. این طرح اجرایی نیست و باید از حالت دستورالعمل خارج شود تا مشخص باشد که هر سازمان چه اقدامی باید انجام دهد.
او افزود: یک جدول باید پیوست شود تا از این طریق بدانیم منظور از عرصه عمومی چیست. وقتی یک حادثه اتفاق میافتد حتی قاضی نمیداند که عرصه عمومی است یا خیر و مجبور به انتخاب کارشناس میشود.
پیرهادی: در معابر فروچاله داریم نه فرونشست
پس از اعلام پیشنهادها، مهدی پیرهادی در توضیح طرح گفت: در تبصره سه اشاره شده است که شهرداری تهران موظف است با تشکیل کمیتهای با حضور سازمانهای ذی ربط حداکثر در مدت ۶ ماه نسبت به احصاء کلیه دستورالعملها اقدام کند و فرآیندهای اجرایی را تعیین و به شورای شهر ارسال کند. از آنجایی که تعداد دستورالعملها و فرآیندهای اجرایی زیاد است، نمیتوان تمام موارد را در طرح آورد. این کار، امری زمان بر است چرا که موضوع در مورد بحث ایمنی در شهر تهران زیاد است و ما تلاش کردهایم تا این خلاء را از طریق طرح پوشش دهیم.
او افزود: بحثی که آقای مظفر گفتند، کلیتش درست است اما در معابر فروچاله داریم نه فرونشست. فرونشست معمولا یک فضای گسترده است که یکباره اتفاق میافتد. در همین راستا باید گفت که میتوان به فروچالهها اشاره کرد.
بابایی در رابطه با بحث فرونشست توضیح داد: شهرداری متولی بحث فرونشست نیست، در مورد فروچاله نیز ما به این موضوع ورود میکنیم اما اغلب دلیل این اتفاق مربوط به بحث لولههای آب و مشکلاتشان است.
چمران: اسکن معابر به کجا رسید؟
مهدی چمران رئیس شورای شهر در ادامه بررسی از مهدی بابایی پرسید که سرانجام اسکن معابر به کجا رسید؟ و افزود:« در دوره قبل قرار بود که خیابانها را اسکن کنیم چرا که از زیر خیابانها خبر نداشتیم، این موضوع شامل این طرح میشود یا خیر؟
بابایی خطاب به چمران پاسخ داد: در برنامه چهارساله بخشی به این موضوع پرداخته شده است اما در این طرح الزامی در این رابطه وجود ندارد.
پیرهادی نیز در این رابطه توضیح داد: اسکن معابر را مورد توجه قرار دادهایم اما این بحث بسیار هزینه بر است اگر نیت داشته باشیم که این کار انجام شود باید در بودجه باید رقم قابل توجهی برای این کار انجام شود.
در نهایت با رای مثبت ۲۰ نفر اعضای شورای شهر این طرح تأیید شد.