تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۱

مهدی ربوشه: سال سیاه فوتبال؛ این واقعی‌ترین تعبیر برای معرفی فضای فرهنگی فوتبال کشورمان است. فصلی پر از شکایت و بیانیه.

انگار قرار بود روزی بالاخره فضای سنگین فوتبال ایران که پر از تهمت‌های پنهانی و اقدامات پشت پرده ای بود از درون،  اینگونه متلاشی شود تا تقریبا تمامی‌اهالی فوتبال علیه یکدیگر موضع‌گیری کنند.

هشتمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر در چنین شرایطی برگزار شد؛ روزهایی که مربیان علیه یکدیگر، داوری علیه باشگاه و باشگاه علیه داوری مواضع سختی اتخاذ کردند. نکته اینجاست که محمد مایلی‌کهن در اکثر موارد حضور فعالی داشته است.

او اگر چه گاهی به بیان واقعیت‌های فوتبال کشورمان می‌پردازد اما با توجه به نوع ادبیاتی که به کار می برد  باعث بسیاری از تنش‌ها شده است؛ تنش‌هایی که اتفاقا روسای کمیته انضباطی و سازمان لیگ با نرمش و انعطاف خاصی درباره‌اش صحبت کرده و تاکید داشته‌اند: «بالاخره باید واقعیات فوتبال نمایان شود.»

در این بین عده‌ای بر این عقیده‌اند که اگر در فوتبال ایران ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی برای پیاده کردن اصول حرفه‌ای وجود نداشت یک مربی هرگز داد افشاگری سر نمی‌داد و این مسئولیت را نهادهای ذی صلاح پیگیری و قضاوت می‌کردند. حال آنکه در گفت‌و‌گوهای محمد مایلی‌کهن هم افشاگری دیده می‌شود و هم قضاوت.

 محرومیت خداداد عزیزی

آذر ماه سال گذشته در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد اولین اتفاق تلخ فوتبال رخ داد. هنوز خیلی‌ها ماجرای خداداد عزیزی و خبرنگار شیرازی را به یاد دارند.

آنجا که یک خبرنگار به نام قاسم محمدی با رفتار خاص خود باعث عصبانیت عزیزی، سرمربی وقت پیام مشهد شد تا خداداد همراه چند تن از دوستان نزدیکش در مقام ضرب و شتم این خبرنگار برآیند. موضوعی که عزیزی آن را تکذیب کرد.

جالب اینکه رسانه‌ها در مقام حمایت از عزیزی حرکت کردند اما در نهایت شکایت خبرنگار شیرازی محرومیت سنگین خداداد عزیزی را رقم زد.

کمیته انضباطی پس از تشکیل جلسه‌های متعدد و شنیدن اظهارات قاسم محمدی، خداداد عزیزی و سایر شهود، مبادرت به صدور رای کرد تا وی به یک سال محرومیت از همراهی تیم مربوطه و سایر تیم‌ها و هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال و به پرداخت صد میلیون ریال
جریمه نقدی محکوم شود.

شکایت دایی از مایلی‌کهن

محمد مایلی‌کهن، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران، با شکایت علی دایی، سرمربی کنونی این تیم به دادگاه احضار شد. اواسط فروردین ماه این خبر دیگر برای اهالی فوتبال شوکه کننده نبود چه علی دایی پیش از اینها تاکید کرده بود که مایلی‌کهن را به دادگاه می‌کشاند.

هیچ واسطه‌ای برای آشتی‌کنان این دو نفر موثر واقع نشد تا در نهایت محمد مایلی‌کهن در دادگاه محکوم شود. طبق رای دادگاه،  مایلی‌کهن ممنوع‌المصاحبه شد اما این محرومیت خیلی زود نادیده گرفته شد و رسانه‌ها برای گفت‌و‌گو با وی پیش قدم ‌شدند تا سوژه‌های داغ خود را پیدا کنند.

هر چند که در نهایت محمد مایلی‌کهن پس از رسیدن به سمت سرمربیگری تیم ملی شخصا در برنامه ورزش و مردم از علی دایی عذر‌خواهی کرد و علی دایی نیز شکایت خود از مایلی‌کهن را پس گرفت اما گفت‌و‌گوهای تند این دو نفر درباره یکدیگر در حافظه رسانه‌ها و افکار عمومی ‌باقی مانده است.

هیچ وقت آشتی نکردند

دایی و کریمی در فصلی که گذشت اختلاف‌های شدیدی را با یکدیگر پشت‌سر گذاشتند. وقتی کریمی ‌از سوی فدراسیون فوتبال از تیم ملی کنار گذاشته شد، علی دایی بی اعتنایی پیشه کرد و گفت: «به فدراسیون مربوط است نه من.» این در حالی بود که همه می‌دانستند فدراسیون و مسئولان آن تحت نفوذ علی دایی هستند. نکته‌ای که پس از برکناری دایی از تیم ملی، عادل فردوسی پور نیز با شجاعت آن را  مطرح کرد و خطاب
 به کفاشیان گفت: «شما بدون اجازه دایی حتی لیوان روی میزتان را هم جابه‌جا ‌کردید. مگر جز این است؟»

با این همه وقتی دایی در برهه‌ای از کریمی ‌برای حضور در تیم ملی دعوت کرد بازیکن با‌سابقه فوتبال کشورمان ندای خداحافظی از تیم ملی سر داد و حاضر نشد برای تیم ملی که سرمربی آن علی دایی است، بازی کند.

دامنه وساطت اطرافیان برای آشتی دادن دایی و کریمی‌حتی به رختکن پرسپولیس هم رسید. این دو نفر با یکدیگر دست دادند اما آشتی واقعی در کار نبود. تا اینکه پس از دایی و البته جدایی مایلی‌کهن این بازیکن ترجیح داد در دوره سرمربیگری قطبی برای تیم ملی بازی کند.

شکایت قلعه‌نویی از مایلی‌کهن

موضوع اختلاف مایلی‌کهن و قلعه‌نویی مسئله یکی، دو سال اخیر نیست. این دو نفر سال‌‌هاست که با یکدیگر مشکل دارند. شاید شروع این دعوا با جمله تحقیر‌آمیز قلعه‌نویی نسبت به مایلی‌کهن شروع شد که در رویارویی با انتقادهای محمد مایلی‌کهن وقتی سرمربی تیم ملی بود در پاسخ به مایلی گفت: «وقت ندارم جوابش را بدهم.

هر وقت تیم گرفت بیاید جوابش را بدهم.» اما این اختلاف همچنان ادامه داشت تا اینکه این دو نفر در یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل هشتم روبه‌روی یکدیگر قرار گرفتند؛

استقلال مقابل سایپا. هواداران استقلال در این بازی که به تساوی هم انجامید نسبت به مایلی‌کهن دست به فحاشی زدند تا سرمربی سایپا در نشست مطبوعاتی خود قلعه نویی را مسبب چنین بی‌حرمتی بداند. اظهارات مایلی‌کهن و همچنین جوی که در خصوص تبانی قلعه‌نویی به راه انداخته بود سرمربی استقلال را مجاب کرد تا از مایلی‌کهن به کمیته انضباطی شکایت کند.

محمد مایلی‌کهن که اواسط

فروردین ماه به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان انتخاب شد، در مصاحبه جنجالی که بعد از دیدار تیم سایپا برابر استقلال اهواز انجام شد، حرف‌هایی بر زبان آورد تا پرونده دیدار استقلال تهران و استقلال اهواز در لیگ دوم به جریان بیفتد و تیم استقلال را دچار حاشیه‌های زیادی کند، به‌طوری که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال کشورمان خاطیان آن دیدار تمام استقلالی را به کمیته انضباطی دعوت کرد تا سرمربی استقلال تهران را به نوعی نشانه رفته باشد.

سرمربی استقلال نیز عنوان کرد از زرینچه و نوازی که مسئله تبانی دو تیم استقلال تهران و اهواز را مطرح کردند، گذشت خواهم کرد اما از یک نفر (خطاب به سرمربی تیم ملی) که با صحبت‌هایش در برنامه 90 منجر به بازگشایی این مسئله شد، شکایت خواهم کرد.

پس از این اظهار‌نظرها سرمربی تیم استقلال به فکر شکایت از سرمربی فعلی تیم ملی افتاد و از وی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شکایت کرد.

مایلی‌کهن نیز با ارائه مستنداتی از سرمربی تیم استقلال به کمیته انضباطی شکایت کرد و تاکید کرد که قلعه‌نویی در یکی از روزنامه‌ها حرف‌های وی را  اراجیف خوانده است.

اما مایلی‌کهن به شکایت از قلعه‌نویی بسنده نکرد. وی طی یکی از عجیب‌ترین بیانیه‌هایی که تا به امروز در تاریخ فوتبال کشورمان صادر شده است قلعه‌نویی را به شدیدترین شکل ممکن مورد سرزنش قرار داد.

شکایت کریمی‌ و تقی‌پور  از مایلی‌کهن

مایلی‌کهن یک بار دیگر خبر ساز شد. او چندی پیش در آخرین هفته‌های لیگ هشتم درباره فیروز کریمی‌ حرف‌های تکان‌دهنده‌ای را مطرح کرد و گفت: «او یکی از عوامل دوپینگ در فوتبال ایران است.»

وی همچنین در ادامه افشاگری‌های خود پای ابراهیم تقی‌پور را هم به میان کشید و گفت: «همه می‌دانند که سال گذشته در آستانه فینال جام‌حذفی چه مسائلی رد و بدل شد تا این بازیکن به استقلال بیاید.»

همین دو اتهام کافی بود تا کریمی ‌و تقی‌پور در مقام شکایت از مایلی‌کهن برآیند. البته در جلسه کمیته انضباطی کار به جایی رسید که کریمی ‌دست خود را برای آشتی با مایلی‌کهن دراز کرد اما وی دست دوستی کریمی‌را نپذیرفت و خطاب به وی گفت: «من با شما مشکل دارم. دوست نیستم.»

این دو نفر همچنین در بازی سایپا مقابل صبای قم با یکدیگر درگیری شدید لفظی پیدا کردند و توسط داور از زمین بازی اخراج شدند.

جالب اینکه فیروز کریمی‌ هم مدعی شد در بازی صبای قم مقابل سایپا به بازیکن تیم خود توهین کرده و خطابش بازیکن سایپا نبوده و این برخلاف ادعاهای آقای مایلی‌کهن است که مدعی است کریمی ‌به بازیکن سایپا ناسزا گفته است.

این نهایت تاسف برانگیز بودن جو فوتبال بود که مربی به راحتی به خودش اجازه می‌داد به بازیکن خودی یا غیر‌خودی توهین کند.

این تنها بخشی از شکایت‌هایی بود که سال گذشته فضای فوتبال کشورمان را به تشنج کشید و اگر نه در سالی که گذشت داوران، باشگاه‌ها، مربیان، بازیکنان و حتی کارشناسان فوتبال نیز در مقام رو‌در‌رویی با یکدیگر برآمدند.

با این حال مسئولان فدراسیون فوتبال وقتی پای چنین ناهنجاری‌هایی به میان کشیده می‌شود سعی می‌کنند همه را به آرامش دعوت کنند؛ آرامشی که در سال سیاه فوتبال بیشتر به طنز می‌ماند تا ترفندی برای اداره فوتبال.