کتاب‌های ادبیات پایداری در کشورمان بارها با استقبال گسترده مخاطبان کتاب مواجه شده و بارها رکوردهای متعددی در این بخش ثبت شده است. در تازه‌ترین رویداد فرهنگی در این حوزه، کتاب تحسین‌شده «دختر شینا» به قلم بهناز ضرابی‌زاده از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ صدوبیستم رسیده است.

همشهری آنلاین، کتاب خاطرات قدم‌خیر محمدکنعان، همسر سردار شهید «حاج ستار ابراهیمی هژیر» از شهدای استان همدان است که در ۱۹ فصل روایت می‌شود. سردار ستار ابراهیمی در عملیات کربلای‌۵ به شهادت می‌رسد و قدم‌خیر درحالی‌که تنها ۲۴ سال دارد، ۵ فرزندش را به‌تنهایی بزرگ می‌کند. این نویسنده که آثار متعددی در حوزه ادبیات پایداری دارد که برخی از کتاب‌هایش به زبان‌هایی چون ترکی استانبولی، عربی، روسی، اردو، آذری و انگلیسی ترجمه شده است، درباره انتخاب سوژه و خاطرات نگارش آن اینطور می‌گوید:‌ درباره سوژه‌یابی کتاب دختر شینا باید بگویم که این کار اصلا سفارشی نبود و بیشتر به یک الهام شبیه بود. من فقط اسم حاج ستار ابراهیمی را در همدان شنیده بودم و وقتی به بنیاد حفظ آثار برای سوژه‌یابی رفتم، پرونده این شهید به‌طور اتفاقی به‌دست من رسید. برایم جالب بود دختری در ۴‌۱ سالگی ازدواج می‌کند و در ۴۲ سالگی درحالی‌که ۵‌فرزند دارد، همسرش شهید می‌شود. بنیاد حفظ آثار شماره فرزند شهید را در اختیارم گذاشت و از این طریق با خانواده شهید ارتباط برقرار کردم. به این شکل با همسر حاج ستار، خانم قدم‌خیر محمدکنعان آشنا شدم. بعد از اینکه خدمت خانم محمدکنعان رسیدم، به مصاحبه و شنیدن خاطرات ایشان پرداختم. یکی از خاطرات تلخ من درباره این کتاب، فوت همسر شهید در همان ایام نوشتن وآماده‌سازی‌ کتاب برای چاپ بود. فوت قدم‌خیر زمانی بود که من تقریبا تمام خاطرات حاج‌ستار را از ایشان گرفته بودم و تنها بخش پایانی خاطرات شهید باقی مانده بود که ایشان قبل از فوت، همراه دخترشان به دفتر من آمدند و تمام خاطرات را بیان کردند. بعد از مدتی باخبر شدم که قدم‌خیر حال خوبی ندارند و در بیمارستان بستری هستند. وقتی به ملاقاتشان رفتم، در کما بودند. در دوران بیماری ایشان بارها به عیادت‌شان می‌رفتم و گاهی هم تلفنی جویای احوالشان می‌شدم. بعد از مدتی باخبر شدم که قدم‌خیر از دنیا رفته است. خود را به مزارش رساندم و از قدم‌خیر خواستم که کمکم کند تا آخرین رسالتش را که گفتن خاطرات همسر شهیدش بود، به‌خوبی انجام دهم. پس از فوت همسر حاج‌ستار، از شدت اندوه چند ماه بیمار شدم. وقتی از قدم‌خیر خانم و شهید حاج‌ستار کمک خواستم، شروع به نوشتن این کتاب کردم. البته هر زمانی که این خاطرات را می‌نوشتم درست مثل زمانی که قدم‌خیر آخرین خاطرات همسرش را که مربوط به شهادت حاج‌ستار می‌شد ‌بیان می‌کرد، کاغذهایم از شدت گریه خیس می‌شد و یکی از دلایل موفقیتم در نوشتن کتاب دختر شینا این است که این کتاب را با اشک نوشتم.»

کتاب دختر شینا مفتخر به تقریظ مقام معظم رهبری است و از زمان انتشار همواره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. ضرابی‌زاده این اتفاق خوشایند را اینطور شرح می‌دهد: «حتی فکر اینکه این کتاب به‌دست رهبر معظم انقلاب برسد را نمی‌کردم. در همان ایام که کتاب دختر شینا به‌تازگی چاپ شده بود به همراه خانواده شهید حاج‌ستار ابراهیمی، صمد ابراهیمی و چند نفر از خانواده‌های شهدا به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتیم. مقام معظم رهبری در این دیدار پس از صحبت با پسر شهید حاج‌ستار ابراهیمی و جویاشدن از حال وی، فرمودند که کتابی هم از خاطرات مادر مرحومتان به چاپ رسیده، خدا رحمتشان کند، کتاب خوبی بود. و پرسیدند آیا نویسنده هم در این جلسه حاضر است؟ که در این زمان من از جا بلند شدم و خدمت ایشان عرض ادب کردم. مقام معظم رهبری درباره کتاب فرمودند: کتاب خوبی بود. هم داستان خوبی داشت و هم به جزئیات خوب توجه کرده‌اید. واقعا همسران شهدا اجر فراوانی دارند و نصف اجر شهدا متعلق به همسر و خانواده آنهاست.»

منبع: روزنامه همشهری