گروه حوادث: اعضای باند سرقت بعد از ماه‌ها فعالیت در تهران وقتی متوجه شدند پلیس آنها را شناسایی کرده‌ است، تصمیم گرفتند سرقت‌هایشان را در شهر دیگری ادامه دهند.

اعضای این باند بزرگ، بعد از سرقت کامپیوتر خودروهای پژو، آنها را بسته‌بندی کرده و با مارک‌های تقلبی به فروش می‌رساندند.

تحقیقات پلیس آگاهی قم برای دستگیری این باند زمانی آغاز شد که کارآگاهان در جریان شکایت‌های مختلفی مبنی بر سرقت کامپیوتر خودروهای پژو در این شهر قرار گرفتند.

با افزایش سرقت‌ها، گروهی از کارآگاهان وارد عمل شدند و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی سارقان آغاز شد. تحقیقات اولیه از این حکایت داشت که اعضای باند در گروه‌های 3 و 4 نفری، در خیابان‌های خلوت شهر پرسه می‌زنند و با شناسایی خودروهای مورد نظرشان ظرف چند ثانیه، کامپیوتر خودروها را سرقت می‌کنند.

سرعت عمل سارقان به حدی بود که حتی شاهدان نیز موفق نمی‌شدند به خوبی چهره آنها را به خاطر سپرده و مشخصات خودروی آنها را یادداشت کنند. همین مسئله باعث شده بود که شناسایی اعضای باند بسیار دشوار باشد و نخستین مرحله‌‌ از تحقیقات پلیسی با بن بست مواجه شود.

جست‌وجو در قم و تهران

تیم تحقیق که خود را در برابر یک باند حرفه‌ای می‌دید، تصمیم گرفت از طریق ردگیری لوازم مسروقه به ردیابی سارقان بپردازد. به این ترتیب کارآگاهان با زیر نظر گرفتن بازار خرید و فروش کامپیوتر خودرو در قم، جست‌وجو برای یافتن سرنخی از باند سرقت را آغاز کردند اما بررسی‌ها نشان می‌داد هیچ‌کدام از لوازم مسروقه در این شهر به فروش نرسیده است.

ماموران که احتمال می‌دادند متهمان کامپیوترهای سرقتی را در شهرهای دیگری به‌خصوص تهران به فروش می‌رسانند، با دریافت نیابت قضایی عازم پایتخت شدند و بررسی‌های خود را در این شهر ادامه دادند.

این بررسی‌ها مدتی بعد نتیجه داد و تیم تحقیق از طریق اطلاعات به دست آمده از مخبرین توانست مردی را که تعدادی کامپیوتر مسروقه را به مشتریانش فروخته بود، شناسایی کند.

این مرد در یک عملیات ضربتی در منطقه شوش دستگیر شد و با کشف 57 کامپیوتر مسروقه از مغازه‌‌اش برای بازجویی‌ها به اداره آگاهی قم انتقال یافت.

راز باند فراری

وقتی مشخص شد تمامی کامپیوترهایی که از مرد جوان کشف شده، از شهرستان قم به سرقت رفته، این مرد لب به بیان حقیقت گشود و به همکاری با باند بزرگ سرقت اعتراف کرد.

کامپیوترها را از یک سارق حرفه‌ای به نام سعید خریدم. او سردسته باندی است که فقط کامپیوترهای پژو می‌دزدند و بعد از اینکه آنها را با استفاده از مواد شیمیایی نو و تمیز می‌کنند، در کارتن‌هایی با مارک تقلبی بسته بندی کرده و به فروش می‌رسانند.

همین اعترافات کافی بود تا پلیس را به مخفیگاه سردسته باند سرقت راهنمایی کند. کارآگاهان با شناسایی مخفیگاه این مرد در تهران، آنجا را محاصره کرده و در یک عملیات ضربتی سردسته باند را دستگیر کردند.

با کشف 17 دستگاه کامپیوتر خودرو در خانه این مرد، وی تحت بازجویی قرار گرفت و به سرکردگی باند سرقت اعتراف کرد.

من و همدستانم از مدت‌ها قبل در تهران، لوازم داخل خودرو سرقت می‌کردیم اما پلیس ما را ردگیری کرد و به همین خاطر مجبور شدیم، سرقت‌ها را در شهر دیگری ادامه دهیم. ما با خودروهای سواری به قم می‌رفتیم و با پرسه زدن در کوچه‌های خلوت و شناسایی انواع خودروی پژو، ظرف چند ثانیه نقشه سرقت را عملی می‌کردیم.

سپس کامپیوترهای مسروقه را به خانه‌ای نیمه‌کاره که کارگاه جعل بود برده و بعد از اینکه آنها را با مواد شیمیایی شست‌وشو داده و تبدیل به جنس نو می‌کردیم، در کارتن‌هایی با مارک جعلی بسته‌بندی می‌کردیم. سپس برخی از این بسته‌ها را از طریق پدرم که مغازه لوازم یدکی دارد   به فروش رسانده و بقیه را در منطقه شوش تهران به‌عنوان کامپیوتر نو می‌فروختیم.

بعد از اعترافات سردسته باند، ماموران در چند عملیات جداگانه 5 سارق و مالخر دیگر را نیز دستگیر و به اداره آگاهی منتقل کردند.

ادامه تحقیقات

سرهنگ سید جعفر حسینی، رئیس پلیس آگاهی قم  گفت: با دستگیری پدر سارق اصلی 158 دستگاه کامپیوتر مسروقه در خانه او کشف شد و ماموران با شناسایی کارگاه جعل، در آنجا تعدادی دستگاه‌های بسته‌بندی، هلوگرام تقلبی و تجهیزات ویژه جعل به همراه 2 خودروی مسروقه کشف کردند.

وی با بیان اینکه اعضای این باند تا‌کنون به 258 فقره سرقت اعتراف کرده‌اند افزود: اعضای این باند بین 19 تا 23 سال سن دارند و تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد.