کارهای خدماتی و اجتماعی چندسالی هست که جایگزین حبس در محاکم قضایی شده تا جمعیت کیفری، تکرار جرم و هزینه سازمان زندان‌ها کمتر شود و احیانا درآمد دولت‌ها هم از طریق حکم‌های جایگزین مثل جزای نقدی و... افزایش پیدا کند.

به گزارش همشهری آنلاین، هرچند وقت یک‌بار هم خبر حکمی جالب که یک قاضی خلاق به متهم داده منتشر می‌شود و همه اینها باعث شده حکم‌های جایگزین حبس، طرفداران خودش را داشته باشد.

رأی جالبی که اخیرا یک قاضی ارومیه‌ای برای یک متهم درنظر گرفته، از همین‌دست حکم‌های جایگزین است. علی طالبی، برای پرونده فردی که به‌خاطر استفاده از رنگ و اسانس غیرمجاز و استفاده از ژله تاریخ‌مصرف‌گذشته برای تولید شیرینی به آن دادگاه معرفی شده بود، رأی جایگزین حبس صادر کرده و متهم را با توجه به عدم‌سابقه و ابراز ندامت، به‌جای پرداخت ۲۴۰میلیون ریال جزای نقدی و زندان، به تهیه ۳۰جفت کفش کودکانه برای دانش‌آموزان مدرسه یکی از روستاهای بخش نازلو ارومیه محکوم کرده است.

بی‌شک هدف از مجازات تأدیب و اصلاح مجرمان است اما معمولا مجازات حبس در راه رسیدن به این هدف، چندان موفق نبوده و چه‌بسا اصلاح و بازپروری مجرمی که سال‌های طولانی از عمر خود را در زندان در کنار مجرمان دیگر سپری کرده و حتی در مواردی از سنین پایین در زندان بوده و به‌نوعی شخصیتش در زندان شکل‌گرفته، بسیار دشوار و حتی غیرممکن هم باشد.

بیشتر بخوانید: