ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: مردم ایران و مردم افغانستان یک روح در دو بدن هستند و تاریخ، زبان، فرهنگ، مفاخر و پیشینه مشترک موجب گشته یک ملت و امت واحد بین ما و افغان‌ها به وجود بیاید. نسبت شهدای افغانستانی در حادثه تروریستی کرمان حکایت از همین موضوع دارد. 

به گزارش همشهری آنلاین، بلافاصله پس از واقعه تروریستی کرمان جریان رسانه‌ و جنگ روانی دشمن سعی داشت با پیش کشیدن هویت افغانستانی عاملان این رخداد تروریستی بار دیگر بر آتش اختلافات بدمد و افکار عمومی ایرانیان را در قبال افغانستان و مردم آن‌ها منفی کند. این درحالی است که مردم افغانستان از جنگ 8ساله تا جنگ با داعش دوشادوش ایرانیان صف وحدت را تشکیل دادند و حتی در این حادثه 15 تن از اتباع افغان به شهادت رسیدند. درباره این جنگ روانی و شناختی با ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت‌وگو کردیم.

موش‌دوانی آمریکایی‌ها

ظهره‌وند: حادثه تروریستی و دلخراش کرمان که منجر به شهادت ده‌ها تن از هموطنانمان شد پس از 36 ساعت تأخیر با اعلام داعش مورد پذیرش قرار گرفت. ظاهر قضیه آن است که این کار توسط یکی از عناصر تاجیک داعش صورت پذیرفته است و آمریکا هم از بدو ماجرا سعی داشت با سوق دادن اذهان و افکار عمومی به سمت داعش و افغانستان چنین بنامایاند که طالبان در اجرای توافقات دوحه دچار اهمال شده است و از این طریق بتواند یک موج ضدافغانستانی دیگری را در کشورمان آغاز کند. به تعبیری آمریکا قصد داشت از این طریق انگشت اتهام را از رژیم صهیونیستی به سمت افغانستان و حتی تاجیکستان ببرد.

آدرس غلط می‌دهند، حواستان باشد

وی افزود: اما این روش آمریکایی‌ها آدرس غلط دادن به مخاطبان و مردم است چرا که بر فرض هم که داعش این کار را انجام داده باشد، این گروه تروریستی و نظایر آن همگی سرمایه‌های آمریکا در منطقه هستند و اساسا آمریکا و رژیم صهیونیستی به وسیله همین گروه‌ها و عناصر است که بازی سیاسی خود را در منطقه پیش می‌برد و تروریسم را در سطح گسترده در خاورمیانه پیگیری می‌کند.

او اشاره کرد: از اساسی‌ترین اهداف ضدامنیتی و ضدایرانی آمریکا این است که بیاید چنین القا کند حضور افغانستانی‌ها در ایران موجب اخلال در امنیت و آسایش است تا از این طریق ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها را به جان هم بیندازند، این از آن مسائل جدی است که باید نسبت بدان هشیار بود. مردم ایران و مردم افغانستان یک روح در دو بدن هستند و تاریخ، زبان، فرهنگ، مفاخر و پیشینه مشترک موجب گشته یک ملت و امت واحد بین ما و افغان‌ها به وجود بیاید. ایران بیشترین آمار پناهجوی افغانستانی را دارد و با اینحال ما شاهدیم که این مردمان تا چه حد با مدارا و رفاقت، قوانین جمهوری اسلامی و عرف جامعه ما را رعایت می‌کنند و دست به زندگی مسالمت‌آمیز با مردم ایران زدند. نسبت شهدای افغانستانی در حادثه تروریستی کرمان حکایت از همین موضوع دارد.

آمریکا باید پاسخگو باشد

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: باید اشاره کرد که افغانستانی‌ها برای ما یک سرمایه ژئوپلوتیکی محسوب می‌شوند و از این جهت لازم است مراقب بازی‌های آمریکا باشیم چرا که اساسا در قبال اتفاق تروریستی کرمان و وقایع مشابه این آن‌ها هستند که باید پلسخگو باشند.