تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰

هیربد معصومی: خدمات شهری و ظرفیت مسکونی شهر ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی داشته و از این‌رو ما در حوزه شهرسازی و معماری این موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌ایم‌

به‌گونه‌ای که درخصوص رشد و توسعه فضاهای سبز و تفریحی مطابق طرح جامع شهر تهران برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام داده‌ایم و براساس این برنامه‌ها همانگونه که رشد جمعیت را در نظر گرفته‌ایم ظرفیت مسکونی را مد نظر قرار داده‌ایم.

این برنامه که محدوده زمانی 1388 تا 1400 را در بر می‌گیرد، ظرفیت مسکونی شهر را بیشتر از آن چیزی که برآورد شده حساب کرده و قرار بر این است که همه احتمالات در افزایش جمعیت برنامه‌ریزی شود.

براساس آمار و ارقامی که در اختیار ما در معاونت معماری و شهرسازی قرار دارد جمعیت تهران تا سال 1400، 9میلیون و 100 هزار نفر برآورد شده و در این سال ما این میزان جمعیت را در پایتخت خواهیم داشت که با توجه به استانداردهای شهرنشینی سقف را 10 میلیون و 400 هزار نفر در نظر گرفته‌ایم و برای این تعداد جمعیت ظرفیت مسکونی ایجاد می‌کنیم؛

یعنی در حقیقت ظرفیت مسکونی ما در تهران بیش از میزان جمعیتی خواهد بود که قرار است به دلایل مختلف به جمعیت شهر افزوده شود.  علاوه بر افزایش ظرفیت مسکونی به موازات این اقدام خدمات شهری را اعم از فضاهای سبز و اماکن تفریحی افزایش داده و پیش‌بینی من از استانداردهای شهرنشینی در تهران آینده به‌مراتب بهتر از وضعیت کنونی است.

چرا که در حال حاضر ما خلأهای بسیاری در این زمینه داریم و با توجه به جمعیت تهران به جرات می‌توانم بگویم که وضعیت کنونی وضعیت مناسبی نبوده و ما در زمینه فضاهای سبز و اماکن تفریحی کمبود‌های جدی داریم که شهردار تهران بارها درخصوص آن اظهار نظر کرده‌اند و تاکیدشان همواره بر ارتقای کیفیت زندگی و بالا بردن کیفیت خدمات شهری بوده است.

گاه وقتی شاخص‌های استاندارد زندگی در تهران را ارزیابی می‌کنیم، می‌بینیم که استانداردها رعایت نشده  یا در حد بسیار کمی بوده است.

در حالی‌که اکثریت قریب به اتفاق شهرهای بزرگ جهان در شکل‌گیری و توسعه کالبدی خود همواره براساس برنامه‌های علمی و مشخصی رشد کرده‌اند و در تهران این مسئله نه تنها اهمیت نداشته بلکه دیگر استانداردها را در رابطه با شهرنشینی تحت‌تأثیر سوء قرار داده است؛‌

به‌گونه‌ای که در حال حاضر آب شهر مشکل دارد، حمل‌ونقل عمومی با چالش‌های اساسی مواجه است و ده‌ها مورد دیگر که سعی داریم در برنامه‌ریزی‌های آینده تا حدودی آنها را رفع کنیم. بنابراین معتقدم وضعیت فعلی تهران از نظر کیفیت زندگی وضعیت مطلوبی نبوده ولی ما حرکتمان به سمت بهبود شاخص‌هاست.

* معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران