تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۲

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پاکت‌های سیگار باید شامل تصاویری از بیماری و رنج ناشی از سیگارکشیدن، به همراه نوشته‌های هشداردهنده باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس این سازمان وابسته به سازمان ملل دولت‌ها را ترغیب کرد که افراد را در مورد عواقب بهداشتی سیگار بیشتر آگاه کنند. این سازمان گفت در اغلب کشورها هنوز بر روی پاکت‌های سیگار، سیگار برگ و سایر مواد دخانی در مورد خطرات این فراورده‌ها هشدار داده نمی‌شود.

 دکتر علا علوان،‌ یکی از مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت:‌ "هشدارهای بهداشتی بر روی پاکت‌های سیگار راهبردی ساده،‌ ارزان‌قیمت و موثر است که می‌تواند طور عمده‌ای مصرف دخانیات را کاهش دهد و زندگی‌ها را نجات بخشد."

 "این هشدارها که شامل تصاویری آسیب‌های است که دخانیات باعث می‌شود،‌ به خصوص ارائه خطرات به مصرف‌کنندگان و برانگیختن تغییرات رفتاری مانند ترک سیگار یا کاهش مصرف کنندگان موثر است."

 دخانیات عامل اصلی مرگ‌های قابل ‌‌پیشگیری در جهان است و هر سال بیش از 5 میلیون نفر را در جهان می‌کشد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دخانیات تنها فراورده مصرفی قانونی است که هنگامی که دقیقا مطابق مقاصد تولیدکننده مصرف می‌شود، باعث مرگ افراد می‌شود.

 سازمان تصاویر هشداردهنده بر روی پاکت‌های سیگار و سایر بسته‌های فراورده‌های دخانی به سیگاری‌ها کمک کرده‌اند. این اعلامیه به بررسی‌هایی در مورد کارزارهایی در برزیل، کانادا، سنگاپور و تایلند اشاره می‌کند که نتایجی یکسان در این مورد به دست داده‌‌اند.

 اما  به گفته سازمان جهانی بهداشت تنها یک دهم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که چاپ تصاویر هشداردهنده بر روی محصولات دخانی الزامی است. این اعلامیه می‌گوید لازم است دولت‌ها این کمبود را برطرف کنند چرا که هنوز جهل عمومی در مورد  خطرات سیگار وجود دارد.

 سازمان جهانی بهداشت در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای موضع محکمی در مورد استعمال دخانیات اتخاذ کرده است.

 این سازمان در سال 2003 از پیمانی برای کنترل مصرف دخانیات حمایت کرد و ممنوعیت جهانی سیگار کشیدن در فضاهای داخلی و مکان‌های عمومی را ترغیب کرده است. این سازمان همچنین گفته است که در آینده هیچ کارمندی را که سیگار می‌کشد یا سایر محصولات دخانی را مصرف می‌کند،‌ استخدام نخواهد کرد.