همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله از پشتیبانی و حمایت مردم منطقه بقاع در جنوب لبنان از مقاومت اسلامی لبنان قدردانی کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران به نقل از مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، سید حسن نصرالله در سخنانی به مناسبت نهمین سالگرد آزاد سازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیست‌ها، گفت: نخست تشکر خود را به اهالی منطقه بقاع به ویژه در منطقه بعلبک تقدیم می‌کنم تبریک من به مناسبت نهمین سالگرد جشن مقاومت و آزادی است این عید که شما سازندگان آن بوده اید و این مقاومت که شما تاسیس کنندگان آن بودید، در راه آن فداکاری های زیادی کرده اید و آن را به آغوش کشیده‌اید.

این منطقه شریف لبنان برای ساکنان خود پایگاهی برای آغاز به کار مقاومت بوده است و در آن هسته‌های اصلی مقاومت اسلامی حزب الله در شهر بعلبک در مدرسه امام منتظر علیه السلام و در آغوش استاد، رهبر و معلم ما عباس الموسوی شکل گرفت.

از همان روز بقاع و بعلبک به پناهگاه هر کسی تبدیل شد که به آن از جنوب، بقاع غربی، ضاحیه، جبل و بیروت پناه می‌آورد، این پس از آن بود که دشمن صهیونیستی تمامی این مناطق را اشغال کرده بود.

بقاع دستان و قلب خود را برای بسیج، جذب، آموزش و مسلح کردن باز کرده بود منطقه بقاع پایگاه‌های آغازین مقاومت بوده است.

بقاع فقط مشارکت لجستیکی در مقاومت نداشته است بلکه مشارکت گسترده‌ای داشته و جوانان و عزیزان خود را برای مقاومت گسیل کرده است.

تا سال 2000 در بقاع غربی جنگیده اید در ضاحیه، بیروت و جنوب حتی پس از عقب نشینی تا خط مرزی مبارزه کرده اید و شهدای خود را تقدیم مقاومت کرده و همچنان فرزندان شما در صفوف مقاومت هستند.

در جنگ تابستان 2006 فرزندان و برادران شما در بیت جبیل، عیت الشعب، مارون الراس و در تمامی خطوط مقدم جنگیده‌اند و رنج و مشکلات بسیاری دیدید این مشکلات از روزهای اول بوده است منطقه شما بمباران می شد چرا که منطقه شما منطقه مقاومت بوده است نه این که تنها از مقاومت حمایت کرده یا پایگاهی برای مقاومت باشد.

همه ما به یاد می‌آوریم بمبارانی که به شهادت عزیزان شما در شهر امام صدر در بعلبک، سیار الدراک، جنطه، تپه های مشرف بر شهر بعلبک ،مرکز الخوام و دیگر مناطق منجر شد مناطقی که در معرض بمباران قرار داشت و اوج پرداخت بهای مقاومت در جنگ تابستان سال 2006 بوده است به طوری که بقاع شریک جنوب لبنان در ویرانی، آوارگی و جنگ وحشیانه بوده است همه مردم باید بدانند که شما با ذهنیت منطقه‌ای با این مساله برخورد نکردید این که جنوب تحت اشغال است و به ما ارتباطی ندارد؟

 خط مرزی سال 1982 بنت جبیل، حسبیا، جزین، شبعا، کفرشوبا و ناعورا تحت اشغال است به ما ارتباطی ندارد؟ شما این حرف را نزدید در طول تاریخ دو جبهه مجاهدان و خانه نشینان بوده است و همواره خانه نشینان بهانه‌ها و حتی برای حرکت نکردن خود فتواهایی را پیدا می کردند شما می‌توانستید بگویید ما از منطقه محروم هستیم و این درگیری ارتباطی به ما ندارد و برای خود بهانه آورید ولی شما چنین نکردید در برابر خداوند، دیگران و تاریخ شهادت می‌دهم شما قبل از 1982 و بعد از 1982 و در طول تاسیس مقاومت و حزب الله بر اساس ویژگی‌های طبیعی، ایمانی، اسلامی، قرانی، نبوی، اخلاقی و ملی خود رفتار کردید و با غیرت، جوانمردی، جسارت قوی، عشق پیامبران الهی و محمد و خاندان پاکش در این راه گام برداشته‌اید شما مقاومت کنندگان جهاد کرده و مشکلات را به جان خریدید، تکلیف خود را انجام دادید و منتظر کسی نشدید تا از شما حمایت کند در این دنیا و حتی در لبنان کسی برای حمایت از شما اقدامی نکرد وضعیت شما وضعیت کسانی بوده است که به مقاومت ایمان آورده‌اند.

شما منتظر اجماع ملی نشدید و می‌گویم در طول تاریخ قدیم و جدید تجربه‌ای وجود ندارد که در آ‌ن اجماع ملی علیه مقاومت باشد و در صورتی که اجماع ملی درباره مقاومت باشد این مقاومت بسیار قوی خواهد بود.

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنان خود افزود هرگاه دشمن،کشور را اشغال می‌کرد مردم به چند دسته تقسیم می‌شدند گروه مبارزان و رهبران(مقاومت) و گروه دیگر افرادی که مردم را مایوس می‌کردند و مزدور بودند و به گزینه‌هایی غیر از مقاومت دل می بستند.

 سید حسن نصرالله تاکید کرد بله از همان ابتدا درباره مقاومت،اجماع ملی وجود نداشت،البته به طور مطلق اجماع ملی را از دست نداد، زیرا هیچ چیزی مطلق نیست،     می‌گویند مقاومت اجماع ملی را به سبب سیاست داخلی از دست داد اینکه چرا حزب الله وارد سیاست داخلی شد؟

دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد برخی گروه‌های سیاسی در لبنان از سال 1982 تا کنون،حداقل هیچ موضع یا بیانیه‌ای در حمایت یا تایید مقاومت صادر نکردند و حتی با مقاومت ابراز همبستگی نکردند.

وی افزود حتی یک روز هم اجماع ملی درباره آن وجود نداشت، هر چند بهتر است اجماع ملی وجود داشته باشد اما مقاومت از حمایت بزرگ مردم برخوردار بود، همه دوستداران وطن و تمام کسانی که به لبنان و عزت و استقلال و حاکمیت آن اعتقاد دارند، در کنار مقاومت قرار گرفتند.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت لبنان چگونه می تواند استوار و پابرجا بماند، در حالی که اسرائیل دست به تجاوز می‌زند و هر روز آسمان آن را نقض می‌کند و ما دست و پا بسته‌ایم و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم ؟

چگونه ممکن است لبنان پابر جا و استوار بماند در حالی که کشتزارهای شبعا و تپه‌های کفرشوبا همچنان تحت اشغال است؟

لبنان چگونه می‌تواند استوار و پابرجا بماند در حالی که همواره در معرض خطر و تهدید قرار دارد و ما هیچ اقدام واقعی جدی برای مقابله با این خطر و تهدید انجام نمی دهیم؟
وی افزود بله از همان ابتدا،مردم در کنار مقاومت قرار داشتند و شما مردم از اولین کسانی هستند که در کنار مقاومت قرار داشتید و حمایت کردید.

سید حسن نصرالله خطاب به مردمی که در جشن نهمین سالگرد پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی در منطقه بقاع حضور داشتند گفت با وجودی که دولت شما را رها کرد شما به کشورتان پشت نکردید.

با وجودی که دولتهای پیاپی حتی از دادن یک قطره آب نیز به شما مضایقه کردند شما از اهدای خون خود در راه وطن دریغ نورزیدید.

دبیرکل حزب الله لبنان که سخنانش با تایید گسترده حضار روبرو می شد،افزود این عید شما است ای برادران و خواهران؛در میان شما ،خانواده های شهیدان و مجروحان و آزادگان و صاحبان خانه‌های ویران شده حضور دارند و روح و عطر و یاد سید شهیدان مقاومت اسلامی،سید عباس موسوی و تمام شهیدان حاضرند.

وی خاطر نشان کرد این مقاومتی که شما در بنیانگذاری،آغاز ،حرکت،پیروزیها،فداکاری‌ها و چالشهای پیش روی آن مشارکت کردید، امروز در برابر چالش‌های جدیدی قرار دارد مسائلی که به آن خواهم پرداخت شامل چالش‌های پیش روی مقاومت در مرحله فعلی و آینده و مسئولیت‌های ما در برابر آن، منطقه بقاع و دولت و آخرین موضوع انتخابات چند روز آینده در منطقه بقاع است.

دبیرکل حزب الله گفت ای مردمی که در خط مقاومت هستید، مقاومت شما امروز نیز همانند گذشته همچنان در برابر چالش‌های بزرگ و خطرناک قرار دارد و این مسئله مسئولیت‌های سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد.

پس از پیروزی مقاومت در بیست و پنجم می سال دو هزار که امروز نهمین سالگرد آن را جشن می‌گیریم، صهیونیست‌ها استراتژی جدیدی را در پیش گرفتند سیلوان شالوم وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل بارها این استراتژی جدید را اعلام می‌کرد و می‌گفت ما برای اینکه تمام جامعه بین‌المللی را در مقابل حزب الله قرار دهیم، فعالیت خواهیم کرد و برای صادر کردن قطعنامه‌های بین‌المللی برای پایان دادن به موجودیت حزب‌الله و برای معرفی حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی در نزد جامعه بین‌المللی و همه کشورهای جهان تلاش خواهیم کرد.

نصرالله اظهار داشت صهیونیست‌ها عملا تلاش‌های گسترده‌ای انجام دادند،کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا با آنها همراه شدند و حزب‌الله را در فهرست‌های تروریستی خود قرار دادند.

پس از سال دو هزار،برخی کشورها مانند هلند با تلاش‌های اسرائیل همراه شدند و     حزب‌الله را در فهرست‌های تروریستی خود قرار دادند، اما برخی کشورها مانند فرانسه آن را رد کردند.

وی افزود لابی صهیونیستی تلاشهای گسترده‌ای در جهان برای متقاعد کردن دولت‌های جهان به اینکه حزب الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند، انجام داده است.

تلاش‌ها آغاز شد و این تحلیل من نیست؛ سیلوان شالوم وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل اعتراف کرد که اسرائیل بانی و پایه گذار قطعنامه 1559 در شورای امنیت بود،شاید برخی از لبنانی‌ها در تصویب این قطعنامه‌ها دانسته یا ندانسته مشارکت داشتند و من نمی خواهم کسی را خیانتکار معرفی کنم،ممکن است برخی لبنانی‌هایی که در قطعنامه 1559 دخالت داشتند از تاثیرگذاری اسرائیل خبر نداشتند.

نصرالله تاکید کرد همسویی منافع داخلی و خارجی متعددی به صدور قطعنامه 1559 منجر شد، اما سیلوان شالوم اعتراف کرد که قطعنامه 1559 در درجه اول،ساخته و پرداخته اسرائیل بود و مقاومت را تحت فشار گذاشت که پس از این قطعنامه حوادثی مانند یازده سپتامبر ،اشغال افغانستان و عراق،ترور شهید رفیق حریری،خروج نیروهای سوریه از لبنان  رخ داد.

وی گفت انتخاباتی پس از صدور این قطعنامه برگزار شد و گروه فعلی(جریان 14مارس) قدرت را در دست گرفت؛ از آن زمان و با وجود حضور ما در ائتلاف چهارجانبه و انعطاف پذیری و همکاری ما، محور اصلی در حرکت این جریان، سلاح مقاومت بود که برخی از آنها از خلع سلاح مقاومت و برخی دیگر از تسلیم سلاح مقاومت حرف می‌زدند.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت میان این دو درخواست فرق وجود دارد؛خلع سلاح نیازمند زور است؛برخی خواستار خلع این سلاح بودند و برخی دیگر گفتند خلع سلاح نه،زیرا آنها خوب می دانستند که خلع سلاح حزب الله به زور امکان ندارد به همین دلیل از تسلیم سلاح حرف می زدند، اینکه حزب الله سلاح خود را به دولت تحویل کند.

نصرالله افزود از سال 2005، محور سخنان و گفتگوها سیاستمداران لبنانی و هیئت‌های خارجی سلاح مقاومت بود،گویی که هیچ مشکل دیگری در لبنان به جز سلاح مقاومت وجود ندارد و لبنانی‌ها باید به حل آن بپردازند،گویی مشکل اقتصادی،بحران مالی،معیشتی و اجتماعی،مناطق محروم ندارد و وضعیت تمام مناطق کشور ایده آل است، گویی لبنان چهل تا پنجاه میلیارد دلار بدهی خارجی ندارد و گویی بخش‌هایی از سرزمین در اشغال نیست و اسیرانی در زندانهای اسرائیلی نیستند و حاکمیت لبنان توسط اسرائیل نقض نمی‌شود و هیچ مشکلی در لبنان به جز مشکل سلاح مقاومت نیست، سلاح مقاومتی که لبنان را از بزرگترین اشغالگری و تجاوزگری اسرائیل در سال 1982 آزاد کرد، اما تمام بحث و بررسی ها و فشارها و تلاش‌ها بر یک موضوع یعنی سلاح مقاومت متمرکز بود.

سید حسن نصرالله گفت اگر بخواهیم مرحله گذشته را مورد بازنگری قرار دهیم این از مهمترین اشتباهات این گروه سیاسی(جریان 14 مارس)در مرحله گذشته است.

من حتی پس از گفتگوهای داخلی گفتم به مشکلات مردم،محرومیت و مناطق محروم بپردازید زیرا شما به عنوان دولت در این زمینه مسئول هستید.

در چند روز گذشته شنیدیم (که می گفتند) تعهداتی برای حل موضوع سلاح وجود داشت و حل شدن آن با زور یا با گفتگو موضوع دیگری است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان با درخواست از مردم برای هوشیاری در برابر توطئه‌های صهیونیست‌ها تاکید کرد رژیم صهیونیستی قادر به از میان بردن مقاومت لبنان نیست.

سید حسن نصر الله در ادامه سخنان خود تصریح کرد ما از گفتگوهای ملی حمایت کرده‌ایم مساله راهبرد دفاع ملی را حزب الله مطرح کرده است ما بودیم که خواستار گفتگوی ملی درباره راهبرد دفاعی شدیم و از آن حمایت کردیم و دقیقا این عبارت در تفاهم حزب الله و جریان ملی آزاد امده است.

ما طی سال‌های گذشته این احساس را داشتیم که برخی از گروه‌ها این توجه را نداشته‌اند که چگونه از لبنان حمایت کنیم چگونه باقی اراضی لبنان و اسرا را آزاد کرده و چگونه با تهدیدات اسرائیل روبرو شویم تنها توجه انان این بوده است که چگونه بتوان حزب الله را خلع سلاح کرد پس از حل این مساله هر چه بر سر لبنان آمد مهم نیست، این مساله لبنان را در دهه‌های گذشته در معرض حملات قرار داده است.

منطق پاسخ به این سوال که چگونه باید از لبنان، ملت، حاکمیت اراضی و آب‌های این کشور حمایت کرد این بوده است که قدرت لبنان در ضعیف بودن آن است بدین سان اشغاگری‌ها و حملات علیه لبنان بوده است و شدت این ضعف به حدی بوده است که اسرائیل ما را از جنگ به تمسخر می‌گیرد.

وی ادامه داد انکه لبنان را به عنوان قوی ترین طرف در این درگیری وارد کرده انکه لبنان را قوی کرده و آماده حقیقی برای رویارویی با ارتش اسرائیل کرده شما و مقاومت آن هستید منطق ضعیف بودن و سستی ما را بر زمین می‌زند به هر حال در خلال گفتگوها، دیدارها، نشست‌ها و در رسانه‌ها با جنگ‌های روانی و فشارهای خارجی روبرو شدیم ولی ما بر حق، ایمان، راه مقاومت و سلاح خود تاکید می‌کنیم.

هدف جنگ تابستان سال 2006 از میان بردن مقاومت و زمینه مردمی آن بوده است این جنگ به یاری و حمایت خداوند و مقاومت، پایداری ،شجاعت و مقاومت مجاهدان به شکست انجامید و پس از این جنگ دوباره سخنان تکراری خلع سلاح مقاومت آغاز شد مثل این که پس از این جنگ و پیامدهای آن، تمامی تحولات رخ داده در منطقه و تمامی مشکلات موجود در لبنان و بحران سیاسی مشکلی نیست و تنها مشکل اصلاح مقاومت است.

دبیر کل حزب الله خاطرنشان کرد ای خواهران و برادران پس از این جنگ اسرائیل به شکست خود اعتراف کرد و تلاش کرد نقص‌های خود را اصلاح کند اسرائیل چندی است که مانور نظامی برگزار کرده و این مانورها را در سراسر این رژیم برگزار خواهد کرد این رژیم به هواپیماهای جدید مسلح می شود اسرائیل شبانه روز کار می‌کند تا قدرت خود را بازیابد و مقاومتی را که در سه سال گذشته اسرائیل را شکست داده است روزانه با کسانی در حال کشمکش و درگیری است که خواهان خلع سلاح ان هستند عدالت، انصاف و ملی گرایی کجاست اسرائیل در حال آماده شدن است و لبنان کاری انجام نمی‌دهد لبنان در در تقویت ارتش، در مسلح کردن ارتش و نهایی کردن راهبرد دفاعی حقیقی و جدی کاری انجام نمی‌دهد برعکس اسرائیل نقاط ضعف خود را در جنگ تابستان 2006 بررسی می‌کند این در حالی است که در لبنان کسانی برای از میان بردن نقاط قوت که باعث پیروزی در آن جنگ شد تلاش می‌کنند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد همواره گفته‌ایم فرزند کشور قوی هستیم و ارتش می‌تواند از کشور حمایت کند و ما آسوده خواهیم شد ولی چه کسی پس از این همه تجربه‌ها آماده مسلح کردن ارتش لبنان است همه می‌دانیم که آمریکا، غرب و اکثریت کشورهای عربی و جهان آماده مسلح کردن ارتش لبنان نیستند.

این که می‌گویند در صورتی که حزب الله خلع سلاح شود ارتش لبنان را مسلح می‌کنیم سخنان بیهوده‌ای و خنده داری است چرا که می‌دانند مقاومت ان قدر سلاح دارد که برای لبنان کافی است مقاومتی که برای از میان بردن هنگ‌های ارتش اسرائیل در جنوب تعهدکرده است نیازی به امریکا در دادن تسلیحات به احدی در لبنان ندارد.

دبیر کل حزب الله با اشاره به سوء نیت غرب به وجود ارتش قوی در لبنان تصریح کرد دلیل واقعی این است که آمریکا و کشورهای دیگر نمی‌خواهند به ارتش لبنان سلاحی دهند که با آن با اسرائیل مبارزه کند.

حتی ده هواپیماهای میگ روسیه که قرار است به لبنان داده شود چه اهمیتی دارد این هواپیماها چه کمکی به لبنان در معادله هوایی نظامی با اسرائیل می‌کند اگر این کشورها درست می گویند به لبنان سامانه دفاع هوایی، تسلیحات ضد تانک و موشک‌های دوربرد و میان برد دهند. 

آیا دولت لبنان از برادران سوری درخواست کرده است تا به لبنان موشک و امکانات نظامی دهد و سوریه کوتاهی کرده است خیر.من به همراه میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان در تهران بودم ایران سلاحی به لبنان نداد ولی تا این لحظه لبنان سلاحی از ایران نخواسته است.

اگر لبنان از ایران درخواست کمک نظامی کند خواهید دید ایران چه خواهد کرد من پاسخ را می‌دادم و همه پاسخ ایران را می دانید آنچه که من می‌دانم این است که جمهوری اسلامی ایران به ویژه حضرت امام سید خامنه‌ای دام ظله الشریف هرگز در دادن چیزی که لبنان را قوی و عزیز کند دریغ نخواهند کرد.


دبیر کل حزب الله تاکید کرد من به شما می گویم اگر ائتلاف گروه معارضان در انتخابات پارلمانی آینده لبنان موفق شود و دولت ملی شکل گیرد همه ما و در مقدمه آن حزب الله متهم است که خواهان ارتش قوی نیست متاسفانه گروه معارضان و در مقدمه آن حزب الله به برنامه های خود متعهد است و تلاش خواهد کرد ارتش ملی لبنان ارتش مسلح و قویی شود و بتواند از لبنان دفاع کند برخی می گویند شما خود را اصلاح کنید ارتش مسلح می شود این یک مغالطه کلامی است مقاومت لبنان در منظومه مقاومت مردمی قرار دارد که دارای سازوکار، سازمان‌ها، تاکتیک‌ها ،فرهنگ و محرمانه بودن خاص خود است و وابسته به ارتش یا دولت یا نهاد سیاسی رسمی نیست و به شیوه مقاومت خود ادامه می‌دهد و اگر این تسلیحات دراختیار ارتش لبنان قرار گیرد نخواهد توانست از کشور دفاع کند.

وی ادامه داد مهم این است که نزد گروه های سیاسی و سیاستمدران در لبنان این باور جدی شکل گیرد که ما خواهان ارتش قوی هستیم و اگر برخی از گروه‌ها صداقت دارند از فرهنگ و نظریه قدرت لبنان در ضعیف بودن است دست بکشند.

ای خواهران و برادران همچنان این چالش‌ها در برابر مقاومت وجود دارد.