به گزارش همشهری آنلاین از موتور ۱، او همچنین از بازخورد شرکت Zoom-Zoom پس از رونمایی از مدل مفهومی خیره کننده Iconic SP خبر داد.
این مدل مفهومی برقی هم مجهز به موتور گردان است. موتور گردان یک نوع اولیه از موتورهای احتراق داخلی است که معمولاً تعداد سیلندرهای آن در هر ردیف فرد است و در یک پیکربندی شعاعی طراحی می شود.
بیشتر بخوانید:
میل لنگ موتور در حال کار ثابت می ماند، در حالی که کل میل لنگ و سیلندرهای متصل به آن به عنوان یک واحد به دور آن می چرخیدند. کاربرد اصلی این نوع موتورها در هوانوردی بود، اما در چند موتورسیکلت و اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت.
در اوایل دهه ۱۹۲۰، محدودیت های ذاتی این نوع موتورها، آن را منسوخ کرده بود.
اما مزدا در این زمینه سرآمد محسوب می شود. مزدا آخرین خودرو اسپورت روتاری خود را در سال ۲۰۱۲ ساخت. با این حال، تا سال ۲۰۱۸ تیم توسعه مسئول موتور گردان این شرکت منحل نشد. سال گذشته، روتاری به عنوان یک موتور افزایش برد در مدل MX-۳۰ ظاهر شد تا مشکلات نگران کننده بردی که این کراس اوور کوچک را آزار می داد، برطرف کند.
رئیس مزدا همچنین اعلام کرد که کوپه Iconic SP با عملکرد بالا واقعاً در حال تبدیل به واقعیت است. او از حمایت ها تشکر کرد و گفت: تشویق شما، باعث شد که ما در اول فوریه گروه توسعه موتورهای گردان را دوباره راه اندازی می کنیم تا به این رویا نزدیک تر شویم.
به منظور عبور از چالشهای عصر کربن خنثی، مهندسان موتور گردان که توانایی های فنی گستردهای را به دست آوردهاند از مرزهای انواع موتورها و فناوریهای پیشرفته موتور احتراق داخلی فراتر رفته اند.
این موتورها در واقع مانند یک ژنراتور بدون آلودگی عمل می کنند و اهمیت آنها در مصرف نکردن سوخت های فسیلی و قدرت بالاست.
با این اوصاف، طول Iconic SP که موتور گردان مزدا در آن کار خواهد کرد ۴۱۸۰ میلی متر، عرض آن ۱۸۵۰ میلی متر و ارتفاعش ۱۱۵۰ میلی متر خواهد بود. همچنین فاصله بین دو محور این خودرو برقی ۲۵۹۰ میلی متر و وزنش ۱۴۵۰ کیلوگرم اعلام شده است.
بیشتر بخوانید:
این خودرو اسپرت جمع و جور از یک موتور دوقلو گردان با قدرت ۳۶۵ اسب بخار بهره می برد که حتی قابل مقایسه با پورشه ۹۱۱ است.
این کوپه پر زرق و برق برای ۲ نفر و چمدانهای آنها به اندازه کافی جا دارد.