مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در حال حاضر خطر خشک شدن دریاچه ارومیه مهم‌ترین دغدغه مدیران کشور است.

علی نظری‌دوست در حاشیه دومین کارگروه آب و کشاورزی این حوضه در ارومیه در گفت‌وگو با مهر در ارومیه افزود: با اجرای طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و توجه به مدیریت مصرف آب کشاورزی و تغییر الگوهای کشت در 3 استان دریاچه ارومیه از خطر خشک شدن نجات پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه باید سالانه بیش از 5/3 میلیارد متر مکعب آب شیرین وارد دریاچه ارومیه شود، خاطرنشان کرد: به‌دلیل رعایت نکردن حقابه این دریاچه هم‌اکنون سهم ورودی آبی بسیار کمتر از این میزان است.

نظری‌دوست بیان داشت: در طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبریز دریاچه ارومیه سهم هر استان مشخص شده است و باید با کمترین کاهش این حقابه به دریاچه ارومیه برسد.

‌مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب استان در بخش کشاورزی هدر می‌رود، گفت: این میزان هدررفت 45‌درصد کل آب استان را شامل می‌شود که ضایعه بزرگی برای کشاورزی آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود.

نقی کریمی میزان تحویل حجمی آب به کشاورزان، نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های عمیق، استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های استان و بازچرخاندن مجدد آب، تغییر الگوهای کشت، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، استفاده از ابزارهای مالی و قانونی برای مجازات متخلفان و آموزش سمعی و بصری کشاورزان را از مهم‌ترین راهکارها برای تامین هدر رفت آب در بخش کشاورزی و انتقال آن به دریاچه ارومیه عنوان کرد.

دومین کارگروه آب و کشاورزی این حوضه در ارومیه با هدف تحلیل آخرین وضعیت بخش آب و کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه برگزار شد.

شناسایی جهات و سرعت تغییرات و آثار آن بر دریاچه ارومیه، شناسایی موانع تأمین آب دریاچه و چگونگی تقویت مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک این حوضه آبریز از دیگر اهداف این کارگروه بود که پنجشنبه با حضور مدیران و کارشناسان سازمان‌های آب منطقه‌ای، کشاورزی و حفاظت از محیط‌زیست استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و کردستان و مشاوران خارجی طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران در محل سد شهر چای ارومیه برگزار شد.

ارائه راهکارها با هدف افزایش راندمان آبیاری، توسعه شبکه‌های آبیاری مدرن، تغییر الگوهای کشت و اجرای روش‌های نوین کشاورزی از دیگر موضوعات این کارگروه بود.