گروه بورس: با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام بانک صادرات، شاخص بورس تهران بار دیگر در مدار صعودی قرار گرفت.

به گزارش همشهری، روز گذشته شاخص بورس تهران که در روزهای پایانی هفته گذشته با نزول مواجه شده و به زیر مرز 8‌هزار واحد نزول کرده بود بار دیگر وارد کانال صعودی شد و در مبادلات روز گذشته به 9‌هزار و یک واحد رسید.

براساس آخرین آمار منتشر شده تزریق نقدینگی جدید به بورس تهران از سوی سهامداران به‌ویژه برای خرید سهام شرکت‌های جدید از عوامل رشد بازار در ماه گذشته بوده است، به این ترتیب به‌نظر می‌رسد همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام بانک صادرات در بورس تهران سرمایه‌های جدیدی در راه بورس تهران برای خرید سهام بانک صادرات هستند.

ماه گذشته سهامداران حقوقی و حقیقی بورس تهران نزدیک به 600 میلیارد تومان نقدینگی جدید به‌ویژه برای خرید سهام بانک تجارت به بورس تهران تزریق کردند.

در مبادلات روز گذشته نیز رشد ارزش سهام بانک‌ها از عوامل افزایش شاخص‌های بورس تهران بود به‌طوری که سهامداران بورس تهران در مبادلات روز گذشته در مجموع 28‌میلیون سهم بانک‌های تجارت، ملت، پارسیان، سینا و کار آفرین را خریداری کردند و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها در نهایت منجر به صعود شاخص تا سقف 5واحد شد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به استقبال بازار برای خرید سهام بانک‌ها، عرضه اولیه سهام بانک صادرات نیز با استقبال گسترده فعالان بازار مواجه شود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند صنعت بانکداری از صنایع پیشروی بازار در سال‌جاری باشد، چرا که برخلاف آنچه گفته می‌شد میزان سود آوری سهام بانک‌ها در سال گذشته بیشتر از مبالغ پیش‌بینی شده بود و این موضوع به علاوه عرضه سهام 3 بانک دولتی در بورس باعث افزایش توجه فعالان بازار به صنعت بانکداری در سال جدید شد.

در حال حاضر صنعت بانکداری که شامل 6 شرکت در بورس تهران می‌شود با ارزشی معادل 59.6هزار میلیارد ریال،11.5درصداز ارزش کل بازار سهام را تشکیل می‌دهد و سومین صنعت بزرگ بورس تهران محسوب می‌شود.

همچنین بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهد گروه بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری بیشترین میزان مبادلات بورس تهران را درماه گذشته از آن خود کرده است به‌طوری که سهامداران بورس تهران با احتساب عرضه سهام بانک تجارت در بورس 5.3میلیارد سهم شرکت‌های این گروه را خریداری کرده‌اند و در مجموع 64درصد از مجموع مبادلات اردیبهشت ماه به این گروه اختصاص یافته است.

عرضه سهام قبل از انتخابات

اما همزمان با افزایش توجه بازار به سهام صنعت بانکداری دولت قصد دارد 4‌روز پیش از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سهام بانک صادرات را در بورس عرضه کند.

به‌نظر می‌رسد، به‌دلیل معطوف بودن اذهان عمومی به سمت این تحول مهم سیاسی برنامه عرضه سهام بانک صادرات تحت‌الشعاع انتخابات قرار گیرد.

هنوز مشخص نیست آیا سهامداران بورس تهران4 روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دهند اقدام به خرید سهام جدید در بورس کنند یا اینکه تا زمان روشن شدن نتایج انتخابات و کاهش ریسک خرید، صبر کنند؟

براساس اعلام سازمان خصوص‌سازی،‌ قرار است نشست معارفه بانک صادرات در روز 16‌خرداد برگزار و نهایتا سهام این بانک در روز 18‌خرداد ماه در بورس تهران عرضه شود.