به گزارش همشهری آنلاین، جواد تاجیک افزود: قابی بتنی به رنگ سفید آماده شد تا پیش از دفن با قاببندی قطعات الگوی جدیدی را ایجاد کنیم، به این ترتیب محدودیتی برای طول و عرض سنگ مزار ایجاد خواهد شد اما با توجه به اینکه مسیر تردد در این قطعات به درستی مدنظر قرار گرفته در ارتفاع سنگ مزارها محدودیتی وجود نخواهد داشت و بخش زیادی از مشکلاتی که در قطعات دیگر بهشت زهرا (س) وجود دارد، در اینجا از بین خواهد رفت. در آرامستانهای جدید تهران و قطعات جدید بهشت زهرا (س) از این پس با الگوی جدید قطعات آماده دفن اموات خواهند شد.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با اشاره به اینکه در الگوی جدید قبل از دفن اموات قبرچینیها انجام میشود، گفت: پیشتر استفاده از این الگوی جدید مورد آزمایش قرار گرفت که خوشبختانه نتیجه خوبی داشت، و نخستین تدفین در قطعه الگوهای جدید انجام شد. در موضوع تدفین برای خانوادهها چند نکته اهمیت ویژهای دارد که شاخصترین آنها حرمت سنگ مزار است. برخی خانوادهها از تردد روی سنگ مزار ناراحت میشوند و به همین دلیل ارتفاع سنگ مزار را افزایش میدهند تا تردد از روی آنها انجام نشود ولی با توجه به اینکه طول و عرض سنگهای مزار نیز متفاوت است، عملا راه تردد بسته میشود یا بسیار سخت تردد انجام میشود.
وی ادامه داد: در الگوی جدید فاصله عرضی قبور بیشتر شده و فاصله طولی قبور هم افزایش پیدا کرده است؛ به شکلی که ۴۰ سانتیمتر فاصله عرضی و ۸۰ سانتیمتر فاصله طولی بین مزارها در نظر گرفته شده است. با این اقدام امکان تردد ویلچر نیز در قطعات فراهم میشود. قطعا در انتخاب سنگ مزار و ارتفاع آن محدودیتی وجود ندارد اما با هدف تسهیل تردد محدودیتهایی در طول و عرض سنگ مزار با توجه به قاب بتنی آماده شده در الگوی جدید ایجاد خواهد شد.
قطعه ۲۰۷
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) ادامه داد: در حال حاضر قطعه ۲۰۷ با این الگوی جدید در حال آماده سازی است. با وجود اینکه هر قاب حدود یک میلیون تومان برای سازمان بهشت زهرا(س) هزینه دارد اما به خانوادهها هزینهای تحمیل نمیشود.
تاجیک در تشریح مزایای الگوی جدید پیاده سازی شده در بهشت زهرا (س) تصریح کرد: در این الگو قبور همانند سابق بلوکبندی شدهاند اما با هدف جلوگیری از برخی آسیبهای اجتماعی روی قبور نیز بسته است. در الگوی جدید سنگ لحد نیز بر سر قبور حاضر است و نیاز به انتقال ندارد. به این ترتیب سرعت در تدفین اموات افزایش پیدا میکند. این موضوع علاوه بر تسهیل تردد و افزایش بهداشت و نظافت در قطعات بهشت زهرا (س) محقق شده است.
تاجیک ادامه داد: قطعه ۳۱ بهشت زهرا (س) به نام «فرشتگان» ویژه کودکان است که در اینجا نیز با توجه به احساسی بودن الگو خانوادهها در انتخاب سنگ مزار بعضا به گونهای عمل کردند که امروز در تردد مشکلاتی ایجاد شده است. لذا در ابتدا برای نخستین بار الگوی جدید قبور در مجاور این قطعه برای کودکان اجرا شده است. از تجربیات این قطعه برای آماده سازی قطعه ۲۰۷ استفاده شد و به این ترتیب آماده سازی پیرامون قبور در قطعات پیش از دفن انجام میشود.
تاجیک در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حوزه روند بسیار خوبی دنبال شده است و با توجه به اینکه روزانه در بهشت زهرا (س) ۱۷۰ متوفی دفن میشود، مقرر کردهایم عمده خدمات مربوط به متوفیان به صورت الکترونیک انجام شود؛ به شکلی که از لحظه اطلاع برای انتقال متوفی همه امور به صورت الکترونیک انجام شود و بدین ترتیب ۷۰ درصد مراجعات حضوری کاهش پیدا میکند. امیدواریم کمتر از ۶ ماه دیگر موضوع ارائه خدمات الکترونیک به صورت رسمی رونمایی شود.
بیشتر بخوانید: آشنایی با سازمان بهشت زهرا (س)