کاملیا مافی: 4 سالی می‌شد که احساس خستگی، تهوع و تنگی‌نفس می‌کرد اما این علایم را به خستگی ناشی از کارش ربط می‌داد تا اینکه چندی پیش احساس فشار روی قفسه سینه‌اش نیز به علایم قبل افزوده شد.

 برای همین به بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج مراجعه کرد. او حتی در ذهنش هم نمی‌گنجید که در 40 سالگی با وزنی کمتر از 70 کیلوگرم دچار بیماری قلبی شده باشد.

مهتاب.س می‌گوید: من مقالات زیادی در مورد بیماری‌های قلبی خوانده بودم و از علایم آن مطلع بودم اما اصلا تصور نمی‌کردم با این مقدار ورزشی که انجام می‌دهم، روزی به این بیماری مبتلا شوم.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بیماری‌های قلب و عروق به عوامل مختلفی بستگی دارند دسته‌ای از این عوامل غیر قابل پیشگیری هستند، مانند: عوامل ژنتیک، سن و جنس زیرا بیماری‌های قلب و عروق به طور کلی در بین مردان بیش از زنان و افراد مسن بیش از جوانان شایع است.

دکتر محمود شهامت می‌افزاید: 40 درصد مرگ‌ومیرها در استان مربوط به بیماران قلبی و عروقی است،که به عواملی چون بی‌توجهی به این علایم و نبود اطلاعات کافی، کشیدن سیگار، مصرف چربی، فشار خون بالا، کم‌تحرکی و استرس مربوط می‌شود. این مسئول تاکید می‌کند: اگر دو عامل از این عوامل در فردی باشد امکان بروز بیماری دو برابر نمی‌شود بلکه چند برابر بیشتر می‌شود.

رئیس این بیمارستان نیز می‌افزاید: باید پیشگیری را در اولویت برنامه‌های بهداشت و درمان قرار دهیم و بر این اساس رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به مردم دارند. اگر فرهنگ‌سازی و پیشگیری در این‌خصوص صورت نپذیرد، بیماری قلبی در نسل بعدی ممکن است خیلی بیشتر شود.

مردان بیشتر در خطرند یا زنان؟

تا سن 40 سالگی شانس بروز بیماری قلبی در مردان دو برابر زنان است و هر چه سن بالاتر می‌رود این نسبت کمتر می‌شود به طوری که از سن 55 سالگی به بعد تقریبا امکان ابتلا به این بیماری در زنان و مردان یکسان است.

البته این بیماری در مردان کشنده‌تر از زنان است زیرا به گفته محققان، هورمون استروژن در زنان به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه عمل می‌کند و این فاکتور تا کهنسالی و زمانی که سطح هورمون کاهش می‌یابد تاثیرگذار است ولی بی‌توجهی مردان به سلامتشان نیز از جمله مواردی است که سبب شده بیشتر در معرض مشکلات قلبی باشند.

غذاهای چرب‌وچیلی سنتی قاتل شماره یک

رئیس بیمارستان امام سجاد‌(ع) با اشاره به افزایش بیماران قلبی در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال‌های گذشته می‌گوید: غذاهای سنتی به‌ دلیل داشتن چربی بالا و غیر‌استاندارد، عامل تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی در استان است. ب

ه علاوه در این میان بر میزان استقبال کودکان و نوجوانان از غذاهای آماده و سریع افزوده شده و از سفره خانواده کمتر استقبال می‌شود. حتی در برخی از خانواده‌ها مصرف هفتگی لبنیات و سبزیجات هم وجود ندارد و این درحالی است که سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود، عوامل احتمالی بروز بیماری‌ قلبی از دوره کودکی آغاز می‌شود و باید از سن زیر 10 سال با تغذیه درست از آن پیشگیری کرد.

فرض‌الله محمدحسینی ادامه می‌دهد: افزایش بی‌تحرکی، پرخوری، فشار خون و کلسترول بالا، استفاده از غذاهای نامناسب به‌خصوص روغن‌های جامد و گوشت قرمز و مصرف دخانیات در بین برخی از مردم استان از جمله دلایل این مسئله است و این در حالیست که کم‌تحرکی و پرخوری باعث چاقی، افزایش قند و چربی خون و سایر بیماری‌ها می‌شود که این عوامل باعث گرفتگی عروق و در نهایت بیماری قلبی می‌شوند.

چه باید کرد تا به این بیماری دچار نشویم؟

طبق تحقیقات اخیر، مهمترین عامل بروز بیماری‌های قلبی، تغذیه نادرست است. شما برای یک تغذیه درست کافی است از روغن‌های اشباع شده همچون روغن جامد حیوانی، سوسیس و کالباس، شیرینی‌های پر چربی و پر خامه، سس‌ها و کباب کوبیده که پر از چربی است، آبگوشت پر‌چربی، کله‌پاچه و سیرابی پرهیز کنید. همچنین از مصرف نمک، تنقلات شور مثل چیپس، پفک، خیار شور و شور سبزیجات خود‌داری کنید.

همچنین فراموش نکنید که با تمرینات بدنی نه تنها در مبارزه علیه بیماری قلبی به خود کمک می‌کنید بلکه اگر اضافه وزن دارید آن را هم از بین می‌برید. ورزش می‌تواند برای افراد خانه نشین و بدون تحرک، ریسک ابتلا به فشار خون بالا، استئوپروز (پوکی استخوان)، سرطان پستان و کولون، اضطراب و استرس را کاهش دهد.

در وضعیت مطلوب شما باید 3 تا 5 بار در هفته برای مدت زمان 20 تا 50 دقیقه ورزش کنید تا ضربان قلب شما به میزان هدف برسد، در مجموع 30 دقیقه فعالیت متوسط در هر روز، مثل بالا رفتن از پله، پیاده‌روی تا محل کار و یا باغبانی می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

دکتر شهامت در این رابطه می‌گوید: به طوری کلی اگر هر فرد روزانه نیم ساعت تند راه برود 20 درصد شانس ابتلا به بیماری قلبی در او کم می‌شود و با نکشیدن سیگار، مصرف نکردن غذاهای چرب و کنترل چربی و فشار خون تا 50 درصد احتمال ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

همشهری استانها