براساس طرح جدید اتاق بازرگانی، قرار است به‌منظور افزایش قدرت چانه‌زنی بخش خصوصی تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی نیز به اتاق بازرگانی بپیوندند.

در این باره با محمد مهدی راسخ، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اضافه شدن تشکل‌های بخش خصوصی، چه تاثیری در عملکرد اتاق بازرگانی دارد؟

حضور تشکل‌ها در اتاق بازرگانی تکمیل‌کننده قدرت بخش خصوصی است. مشارکت تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی، صنعتی و بازرگانی در فرایند تصمیم‌گیری و اعلام موضع اتاق بازرگانی – به‌عنوان نماینده بخش خصوصی- و همچنین در تهیه طرح‌های پژوهشی، موجب می‌شود بخش خصوصی، به نتایج و مواضع بهتر و جامع‌تری دست یابد و از ارائه مواضع بعضاً متفاوت از سوی بخش خصوصی در مورد مسائل اقتصادی کشور، جلوگیری به عمل آید.

  • آیا تشکل‌ها می‌توانند بر اثرگذاری بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور بیفزایند؟

بله، اتفاقاً یکی از محورهای طرح تازه بخش خصوصی استفاده از نظرات تشکل‌ها در مورد طرح‌ها و لوایح مجلس و دولت است.

اکنون و پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44، شرایط به‌گونه‌ای شده است که اتاق بازرگانی امکان ارائه نظر کارشناسی در مورد طرح‌ها و لوایح را دارد.

سیاستگذاری‌های اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر بر مبنای کار کارشناسی بوده است و محور کلیه اقدامات اتاق براساس تحقیق و بررسی و نظرات علمی ‌صورت می‌گیرد و کمیسیون‌ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی اتاق نیز بر همین اساس شکل گرفته است. در این مدت، مسئولان زیادی را به اتاق دعوت کرده‌ایم تا با حضور در نشست‌های هیأت نمایندگان یا سایر نشست‌ها از نتیجه تحقیقات ما مطلع شوند و برای رفع مشکلات اقدام کنند.

در همین زمینه تصمیم گرفتیم از تشکل‌ها دعوت کنیم تا با توان کارشناسی قابل توجهی که دارند، در تهیه طرح‌های پژوهشی، اتاق را یاری کنند تا بخش خصوصی به نتایج بهتر و جامع‌تری دست یابد. چنانچه تشکل‌های صادراتی، ما را یاری دهند می‌توانیم از مجلس بخواهیم تا نقش بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌ها افزایش دهد.

اتاق بازرگانی و تشکل‌ها و اتحادیه‌های خصوصی می‌توانند به‌عنوان مشاوران مجلس در تصمیم‌گیری‌ها حضور یابند و پیش از تصویب لوایح و طرح‌ها، پژوهش‌ها و دیدگاه‌های کارشناسی خود را اعلام و نواقص آنها را رفع کنند.

  • علاوه بر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، حضور تشکل‌های بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، چه اثرات عملی اقتصادی به‌دنبال خواهد داشت؟

یکی اینکه اتاق‌ بازرگانی پل ارتباطی بخش خصوصی با 3قوه است و ما می‌توانیم به‌عنوان مشاور و سخنگوی بخش خصوصی از این پس دغدغه‌های اتحادیه‌های تولیدی، صادراتی و صنعتی را نیز به گوش آنها برسانیم.

خاصیت دیگر این اقدام در این است که چنانچه تشکل‌ها با ما ارتباط داشته باشند ما از نیازها و همچنین توانایی‌های آنها مطلع می‌شویم و می‌توانیم بر همین اساس اقدام به اعزام یا دعوت از هیأت‌های تجاری به سایر کشورها کنیم.

تشکل‌ها همچنین می‌توانند با توجه به زمینه فعالیت خاص خود، در کمیسیون‌های تخصصی و جلسات حضور یابند و در تصمیم‌گیری‌ها با ما سهیم باشند.