به گزارش همشهری آنلاین، اوایل همینطور هم بود، نرخ این تاکسیهای آنلاین، تقریبا یک سوم نرخ آژانسها بود و به همین دلیل با اقبال مردم مواجه شدند و کمکم جای تاکسیهای کرایهای را گرفتند؛ تا جایی که حالا به ندرت میتوانید یک آژانس در یک محله پیدا کنید و بهگفته محمد خلج، مدیرعامل یکی از سامانههای تاکسیهای آنلاین، در حال حاضر ۵ درصد از مردم از حملونقل هوشمند و از تاکسیهای اینترنتی استفاده میکنند.
اما چند وقتی است که گزینه ارزانبودن این تاکسیهای اینترنتی حذف شده و قیمتها بهصورت نجومی بالا رفته است تا جایی که حالا امکان استفاده قشر متوسط و رو به پایین از این مدل تاکسیها کاهش یافته و به لیست تقاضاهای لوکس طبقه مرفه که قصد دارند از ترافیک و جریمههای راهنمایی و رانندگی بگریزند افزوده شده است.
کارشناسان میگویند مبنای قیمتگذاری سفرها براساس سهم بازار شفاف نیست و بسیاری از کاربران طبقه متوسط به ناچار از لیست مشتریهای این سامانه به مرور حذف میشوند.
بیشتر بخوانید:
میلاد منشیپور، مدیرعامل یکی دیگر از پلتفرمهای تاکسیهای اینترنتی هم در اینباره میگوید: «اکنون ۳ و نیم میلیون راننده در تاکسیهای اینترنتی مشغول بهکار هستند و دلیل بالا رفتن قیمتها، به وضعیت اقتصادی و تمایل رانندگان برمیگردد. بسیاری از رانندگان بهخاطر بالا بودن هزینههای خودرو، سفرهایی با قیمت پایین را قبول نمیکنند و تقاضاها نیز در این زمینه کاهش پیدا کرده است. با این حال ما سعی داریم بهترین راه را برای راضی نگه داشتن مسافر و راننده پیدا کنیم.»
با همه این اوصاف، بهنظر میرسد که فعالیت سامانههای تاکسیهای اینترنتی از وضعیت ناوگان و نظام نرخگذاری فاصله گرفته تا رعایت استانداردهای کسبوکار باید ساختارمند و ساماندهی شود.