به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، تاکسی هوایی آیندهنگر عمودپرواز با ظرفیت ۴ نفر، قرار است تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود. SA-۲ که به عنوان یک وسیله نقلیه عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) شناخته میشود، توسط سوپرنال، زیرمجموعه هیوندای ساخته شده است و پروازهای آزمایشی خود را اواخر امسال آغاز خواهد کرد.
چندین تولیدکننده در چند سال گذشته، دست به ساخت eVTOLهای کارآمدی زدهاند؛ از جمله نکست بوئینگ و سیتی ایرباس نکست جن متعلق به ایرباس. سیمای آکار، عضو ارشد موسسه مهندسان برق و الکترونیک و مدیر عامل و بنیانگذار AK Energy Consulting به لایو ساینس گفت که این وسایل نقلیه برای پرواز به نیروی محرکه الکتریکی توزیع شده (DEP) متکی است.
به طور مشابه، تاکسی هوایی سوپرنال با استفاده از هشت روتور تمام چرخشی که در سراسر بدنه آن توزیع شدهاند و نیروی رانش کافی برای پرواز تولید میکنند، از زمین بلند میشود.
SA-۲ برای پرواز با سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۴۵۷ متری طراحی شده و مناسب پروازهایی بین ۴۰ تا ۶۴ کیلومتر است. طبق گفته اداره هوانوردی فدرال (FAA) این وسیله نقلیه در هنگام برخاستن و فرود ۶۵ دسی بل صدا ساطع میکند، در حالی که سطح صدای آن در وسط پرواز به حداکثر ۴۵ دسیبل میرسد و این یعنی از یک هلیکوپتر که بین ۹۳ تا ۱۰۸ دسیبل صدا تولید میکند، ساکتتر باشد.
هیوندای قبلا نسخه قبلی این وسیله نقلیه را در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته بود. این شرکت آن زمان اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۳ پروازهای آزمایشی را آغاز کند، اما این برنامه انجام نشد.
سوپرنال اکنون قصد دارد، اواخر امسال پروازهای آزمایشی خود را انجام دهد. این شرکت همچنین قصد دارد خیلی زود درخواستهای اولیه را به FAA ارسال و گواهی پرواز آزمایشی را دریافت کند. آزمایشهای بیشتر در سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد.
هیوندای هنوز هم ۲۰۲۸ را به عنوان تاریخ تولید تاکسیهای هوایی خود هدف قرار داده است، اما اینکه آیا این روش حمل و نقل عمومی در زمان موعود آغاز میشود یا نه، به وضعیت مجوزهای قانونی eVTOL بستگی دارد.
قانونگذاران سراسر جهان در حال حاضر در حال بررسی مسائل ایمنی و ترافیک هوایی هستند. آگوست ۲۰۲۳، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا مجموعهای از قوانین پیشنهادی را برای عملکرد ایمن eVTOL در اروپا منتشر کرد. این صنعت تلاش میکند خدمات eVTOL را به موقع برای بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس راهاندازی کند.