در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسل‌های مختلف با فیلم‌های از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلم‌های این رویداد را معرفی می‌کنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلم‌هایی مواجه خواهید شد.

آسمان غرب

کارگردان: محمد عسگری

تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌نژاد

بازیگران: میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح‌الله زمانی، تورج الوند و نسیم ادبی

محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران

ساخت فیلم هایی درباره سرداران جنگ تحمیلی در چند سال اخیر تقریبا به برنامه اصلی نهادهای دولتی دست‌اندرکار تولیدات سینمایی بدل شده است. «موقعیت مهدی» درباره مهدی باکری، «منصور» (سیاوش سرمدی) و «های پاور» (هادی محمدپور) هر دو درباره شهید منصور ستاری از جمله این تولیدات هستند که در جشنواره فجر از آنها رونمایی شده است. «آسمان غرب» هم در ادامه این محصولات نخستین روایت سینمایی از خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش است که رویدادهای مربوط به ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور را به تصویر می‌کشد. این فیلم در ابتدا «دومین روز پاییز» نام داشت که بعدا نامش به «آسمان غرب» تغییر کرد.

پیش از این در سال ۱۳۷۱ سریال «سیمرغ» ساخته حسین قاسمی جامی زندگی شهید شیرودی و شهید احمد کشوری را روایت کرده بود. در این سریال محمد جوزانی ایفاگر نقش شهید شیرودی بود و در «آسمان غرب» میلاد کی‌مرام این نقش را بر عهده دارد. امیرحسین آرمان هم نقش سرلشکر شهید حسین ادبیان را در «آسمان غرب» بازی می کند که پیکر این شهید بعد از ۳۸ سال پیدا و در سال ۱۳۹۸ تشییع شد.

فیلم پروداکشن عظیم و پرهزینه ای داشته و روی صحنه های اکشن آن سرمایه‌گذاری کلانی شده است. یکی از مسئولان نظامی درباره «آسمان غرب» اظهار کرده است: «هر ساعت پرواز حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای این فیلم ۵۳ ساعت پرواز در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۵۰ دستگاه تانک، ۳۰ دستگاه نفربر، ۳۰۰ سرباز هم طبق گفته معاون قرارگاه آجا در غرب کشور قرار بوده در اختیار فیلم باشد.»

محمد عسگری سال گذشته با نخستین فیلم بلندش، «اتاقک گلی»، در جشنواره چهل و یکم فجر حضور داشت که این فیلم تا امروز اکران نشده است.

منبع: همشهری آنلاین